בדיקות הריון

זיהומים בהריון

זיהומים בהריון הם בעיה נפוצה. לעתים מדובר בזיהומים קלים שאינם מסוכנים, אך לעתים אלו זיהומים שעלולים לסכן את האם והעובר. חשוב לזהות ולטפל בכל זיהום, קל ככל שיהיה, משום שבהריון זיהומים אלה עלולים להפוך למסוכנים לא רק לאימא, אלא גם לעובר.

פרופ' אייל שיינר, מנהל מח' יולדות ד' בבית החולים סורוקה, מסביר מהם הזיהומים השכיחים בהריון, איך מאבחנים אותם ומהו הטיפול המומלץ.

זיהומים בהריון- זיהום בדרכי השתן

זיהום בדרכי השתן הוא אחת הבעיות השכיחות בהיריון. שכיחותו של זיהום בדרכי השתן בזמן הריון עולה בגלל גורמים פיזיולוגיים:

  • רמת הפרוגסטרון בהריון עולה
  • גדילת הרחם מגבירה את הלחץ על שלפוחית השתן.
  • עצירה ממושכת של שתן בשלפוחית היא כר פורה להתרבותם של חיידקים.

התסמינים המורגשים בעת זיהום בדרכי השתן הם כאבי בטן שמלווים בהשתנה דחופה ותכופה. חשוב להגיע לבדיקת רופא במצבים אלה ולשלוח תרבית שתן כדי לאבחן קיומו של זיהום בדרכי השתן.

התסמינים לא מורגשים, במקרים מסוימים, אך חשוב לציין כי גם דלקת ללא תסמינים היא בעייתית. במידה והבעיה אינה מטופלת, היא עלולה להוביל לזיהום בכליות ובדם. דלקת בדרכי השתן עלולה להוביל לצירים מוקדמים וללידה מוקדמת. מומלץ לשמור על שגרת בדיקות שוטפות ולשלוח תרביות שתן בהתאם להמלצת הגניקולוג כדי לוודא שאין זיהום בדרכי השתן. רצוי להקפיד בזמן הריון על שתייה מרובה של מים שמפחיתה סיכון לדלקות בדרכי השתן. במידה ויש נטייה לדלקות חוזרות ונשנות, נטילת חמוציות יכולה לסייע גם כן. במקרים קיצוניים ימליץ הרופא על טיפול אנטיביוטי לצורך מניעה.

זיהומים בהריון – זיהום מי שפיר

זיהום מי שפיר הוא תופעה נדירה ביותר אך מסוכנת מאד. הגורם לזיהום זה הוא חדירת מזהמים (חיידקים או נגיפים) למי השפיר, שבאופן תקין הם סביבה סטרילית (ללא גורמי זיהום).

  • זיהום מי שפיר עלול לגרום לירידת מים מוקדמת ובעקבותיה לידה מוקדמת.
  • זיהום עלול להיגרם גם בעקבות ירידת מים.
  • חיידקים ונגיפים עלולים לחדור למי השפיר בעקבות מחלת חום שלא טופלה או בעקבות זיהום וגינאלי קשה, ולכן יש לעקוב אחר מחלות חום בהריון ולטפל בהן.
  • זיהום מי שפיר קשור בתחלואה עוברית קשה שכוללת נכות ואף תמותה.
  • דליפת מי שפיר שאינה מטופלת עלולה להוביל אף היא לזיהום מי שפיר, במידה וישנה רטיבות חריגה בנרתיק, ובכל חשש לדליפת מי שפיר יש לערוך ברור מעמיק. מקורה של רטיבות חריגה, במקרים רבים, היא בדליפת שתן שנפוצה בהריון ואין בה כל סכנה.
  • בדיקה ראשונית לרטיבות בלתי מזוהה אפשר לבצע בעזרת ערכת בדיקה ביתית או בבדיקה בקופת החולים. בדיקה זו מאבחנת רטיבות שמקורה בדליפת מי שפיר שמצריכה טיפול.
  • במידה ויש חשש לירידת מים, יש להגיע מיד לבית החולים.

זיהומים בהריון – זיהום נרתיקי

זיהום נרתיקי הוא זיהום שכיח בהריון. גורם הזיהום יכול להיות פטרייה (גורם הזיהום השכיח ביותר) או חיידק. זיהום פטרייתי אינו מסוכן להריון ולעובר אלא משבש את איכות החיים של האישה בגלל ההפרשות הנרתיקיות התכופות. זיהום פטרייתי מאופיין הפרשה מרובה, דמוית גבינת קוטג', מלווה בגרד מטריד, ולעיתים התנפחות עזה של שפתי הנרתיק וצריבה מקומית.

זיהום חיידקי עלול להיות גורם סיכון ללידה מוקדמת. דרך לזהות זיהום חיידקי היא לפי הריח החריף שיש להפרשות הנרתיקיות, שמלווה בגרד או צריבה בנרתיק. יש לטפל בכל סוגי הזיהומים הנרתיקיים שנגרמים על-ידי חיידקים, אי-טיפול בזיהום חיידקי יכול לגרום לסיבוכים בהיריון.

הפרשה מוגלתית מחייבת בדיקת רופא נשים. זיהוי מקור הזיהום וטיפול נכון בבעיה עוזרים לאישה להתמודד עם הבעיה וחוסכים ממנה ביקורים חוזרים אצל רופא הנשים או סיבוכים שקשורים בהריון.

זיהומים בהריון – זיהום ממזון

זיהום ממזון יכול לגרום לכאבי בטן, שלשולים והקאות עם או בלי חום.  חשוב להחזיר מיד נוזלים לגוף, בייחוד בזמן הריון. הגורם לזיהום ממזון יכול להיות הרעלה ממזון מקולקל או זיהום (חיידקי או נגיפי). במקרים של חשש לזיהום ממזון יש דווח לרופא המטפל אם עוד בני משפחה חולים ואם אכלנו במקום זר. חשוב לשמור על מנוחה כדי לאפשר לגוף להתאושש במהירות מזיהום ממזון בעיקר בעת הריון.

יש במספר מזונות, כגון: סושי או בשר ודגים נאים, ביצים לא מבושלות, מזונות שלא עברו חימום או פסטור, סכנה רבה יותר לזיהום.

מנהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) ממליץ בנוסף להימנעות ממזונות אלה לא לאכול בזמן הריון מממרחי כבד לא משומרים, מאכלי ים שלא עברו בישול כמו צדפות, מוצרי חלב שאינם מפוסטרים וביצים לא מבושלות, כולל ביצים רכות.

מומלץ להימנע בעת הריון גם מאלכוהול ולהגביל את צריכת הקפה ל-3 כוסות ביום.   

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …