השמדת כינים

השמדת כינים – טיפים לאבחון ולטיפול

נגע הכינים הפך מזמן להיות נחלת חלק גדול מהילדים בישראל. כל הורה, במוקדם או במאוחר, נאלץ להתמודד עם ילדים שחוזרים מהגן או מבית הספר כשהם מגרדים את ראשם. חיטוט מהיר בשיער, או פתק מהמורה מגלים אורחות לא רצויות על הראש – הכינים. השמדת כינים היא משימה קשה שכדי להצליח בה דרושים נחישות, התמדה וידע בשיטות מאבק חדישות בכינים.

כינת הראש היא טפיל מוצץ דם, הפועל על ידי ניקוב עור הקרקפת 4-5 פעמים ביום. אורך הכינה בין 1-3 מ"מ וצבעה אפור, חום או אדום. הכינה הנקבה מטילה את הביצים בבסיס השיער, כ-3 מ"מ מהקרקפת. הביצים עטופות במעין דבק שבעזרתו הן נצמדות לשערות ומקשות עלינו להיפטר מהן. תוך 7-9 ימים בוקעות כינים צעירות מהביצים, ולאחר 9 ימים נוספים, הן הופכות לכינה בוגרת אשר מטילה בעצמה ביצים.

סימן אופייני להדבקה בכינים הוא גירוד הראש. הגירוד מתחיל 8 שבועות לאחר ההדבקה הראשונית ונגרם מכך שהכינה עוקצת ומזרימה לפצע חומר שמונע קרישת דם. החומר גורם לגירוי חזק ובלתי נסבל שמחייב לגרד.

איריס כהן, רוקחת ומומחית לילדים ותינוקות בסופר-פארם מעניקה טיפים בנושא השמדת כינים, מניעת הדבקה בכינים וטיפול חוזר בכינים:

הדבקה:

כינים עוברות מראש לראש רק על ידי מגע פיזי, כאשר ילדים משחקים אחד עם השני, או שהם במגע קרוב בין הורה לילד. תיתכן, לעיתים רחוקות, הדבקה באמצעות מסרקים, מברשות, מגבות, כובעים או כלי מיטה. אין הדבקה בכינים באמצעות בריכות שחיה או על-ידי חיות הבית.

טיפול

טיפול בכינים נחלק לשלושה שלבים:

  1. השמדת הכינים,
  2. טיפול חוזר בכינים שבקעו מהביצים
  3. מניעה

כל ביצה עתידה להיות כינה, ואם לא נשמיד אותן נמצא את עצמנו עם מושבה חדשה. לכן ברוב התכשירים להשמדת כינים חייבים לחזור על הטיפול לאחר 7-10 ימים על מנת להשמיד את הכינים הצעירות שבקעו לאחר הטיפול.

תכשירים על בסיס סיליקון להשמדת כינים

הדור החדש של התכשירים, הוא של תכשירים פיזיקאליים שמבוססים על סיליקון. הסיליקון חונק את דרכי הנשימה של הכינים, וחודר גם אל הביצים ומשמיד אותן. ג'ל על בסיס סיליקון להשמדת כינים צריך להיות בעל מבנה צמיגי מספיק כדי שיישאר על השיער, וייצמד לכינים ולביצים לזמן ארוך. יעילות תכשירים אלה על בסיס סיליקון גבוהה מאוד והוכחה במחקרים קליניים.

תכשירי סיליקון אינם מכילים חומרי הדברה, הכינים אינן מפתחות אליהם עמידות, והם בטוחים לשימוש גם לנשים הרות ולתינוקות, התכשירים קלים לשימוש, והם "הדבר החם" כיום בשוק הטיפול בכינים.

תכשירים כימיים להשמדת כינים

תכשירים כימיים מכילים חומרים שרשומים כחומרי הדברה. חומרי ההדברה פוגעים במערכת העצבים של הכינה. המוצרים נבדקו במחקרים קליניים, ויעילותם הוכחה, אבל הם בעייתיים בשימוש בתינוקות, בנשים הרות ומניקות, בחולי אסטמה, ויש מגבלה של כמות הפעמים שאפשר להשתמש בהם ברציפות. בנוסף, תכשירים כימיים מאבדים מיעילותם כי הכינים מפתחות עמידות כלפיהם.

אסור להשתמש בנפט לטיפול נגד כינים, הוא עלול לגרום כוויות בראש, ואדי הנפט עלולים לגרום לדלקת ריאות כימית.

תכשירים טבעיים להשמדת כינים

תכשירים טבעיים מכילים, בדרך כלל, שמנים צמחיים, בעיקר שמן רוזמרין ושמני עץ התה. הטיפול בחומרים אלה אינו מזיק למשתמש ואינו מגרה את עור הקרקפת. החומרים גם ידידותיים לסביבה כאשר הם נשטפים מהראש. החיסרון שלהם הוא שיעילותם בהשמדת כינים וביצים נמוכה, ולא תמיד מוכחת.

איך משתמשים בתכשירים להשמדת כינים?

  • אם משתמשים בתמיסה, חשוב להרטיב את כל השיער. אם משתמשים בתרסיס, חשוב לרסס את בסיס השיער סמוך לקרקפת.
  • יש לכסות את הגוף במגבת על מנת למנוע מגע של חומרים עם שאר אזורי הגוף.
  • לאחר הטיפול מומלץ לסרק את השיער במסרק צפוף המתאים לכל סוגי השיער. המסרק יעיל להרחקת כינים חיות ומתות וביצי כינים. מומלץ לסרק את השיער יום יום במשך 10 ימים.
  • מחוץ לגוף, הכינים מסוגלות לחיות יום או יומיים. רצוי לחטא בגדים, מגבות ולהחליף כלי מיטה. גם את המסרקים והמברשות צריך לנקות.   

איך מונעים הדבקה בכינים?

אפשר להיעזר בתכשירים שמכילים שמנים טבעיים דוחי כינים כמו שמן רוזמרין בספריי או בטיפות. 

  • בבוקר לפני היציאה מהבית מומלץ להשתמש בכמות קטנה באזור העורף ומאחורי האוזניים.
  • להקפיד על איסוף של שיער ארוך.
  • לנקות את הסביבה של הילד.
  • לארגן טיפול יסודי, בבת אחת, לכל ילדי המסגרת החינוכית, בה שוהה ילדכם.
  • לגילוי מוקדם, סרקו את ראשו של הילד לפחות פעם בשבוע על בסיס קבוע בלי קשר להימצאות כינים.
  • לא כדאי להעביר מברשות מסרקים ואביזרי שיער מילד לילד.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …