בדיקות הריון

הריון ראשון – איך להישאר רגועה

פרופסור אייל שיינר, רופא בכיר בחטיבת מיילדות וגניקולוגיה בבית החולים סורוקה, מסביר: תקופת הריון ראשון היא תקופה ייחודית בחיי האישה. להיריון הראשון וגם לבאים אחריו השפעה ניכרת על חיי האישה בכל המובנים, החל מהדינמיקה הזוגית, דרך קשיים פיזיים, בעיקר בשלבים מתקדמים של הריון, וכלה בדאגה רבה לשלום העובר. כל אלה עלולים לגרום לאישה ללחץ רב במהלך הריון. אומנם לא הוכח שלחץ פוגע בבריאות התינוק, בשל מורכבות מדידה של לחץ וההתייחסות האינדיבידואלית לכל אישה, אך לחץ יכול בהחלט להשפיע במידה והוא נמשך לאורך זמן וגורם להשפעות מערכתיות על גוף האישה.

קשה להישאר רגועה במהלך הריון ראשון

במהלך היריון ראשון נמצאת האישה במירוץ לעבור בדיקות רבות וגופה יכול לחוות תופעות, כגון כאבי בטן ואגן, בחילות והקאות, רטיבות יתר בתחתונים, דלקות בדרכי השתן וכדומה. מרבית הנשים לא סובלות מכל התופעות האלו במהלך ההיריון. רוב הנשים ממשיכות בעבודתן ובגידול הילדים הנוספים, במידה וישנם. אך נראה שכמעט בלתי אפשרי להישאר רגועה בהיריון. הקפדה על מספר הרגלים והענקת תשומת לב לגוף ולעובר יכולה לסייע בהורדת מפלס הלחץ ולאפשר לאישה לצלוח את תקופת ההיריון בצורה רגועה יותר עד היום המאושר.

כמה עצות שתעזורנה להישאר רגועה יותר בעת הריון:

תזונה נכונה במהלך הריון

זכרי- את אמנם בהריון אבל אין צורך לאכול בשביל שניים. חשוב להקפיד במהלך הריון על תזונה נכונה, שתספק לאישה את האנרגיה הנדרשת לה ואת אבני הבניין ההכרחיות להתפתחותו התקינה של העובר. התפריט צריך לכלול שפע של ירקות עם דגש על ירקות עלים כתומים וירוקים, פירות, דגנים מלאים, קטניות, בשר עוף ודגים, ביצים מבושלות (אחת ליום), מוצרי חלב, שומן בלתי רווי ממקורות כמו זיתים, טחינה, אבוקדו, אגוזים ושקדים (לא קלויים). יש להימנע ממאכלי ביצים, בשר ודגים שלא בושלו בצורה מספקת, ממוצרי חלב לא מפוסטר, מאלכוהול, ומצריכה רבה מדי של קפה (מומלץ לא לצרוך מעל 5 כוסות קפה ביום). כמו כן, מומלץ לצרוך חומצה פולית במינון של 400 מק"ג ליום בשלושת חודשי ההריון הראשונים על מנת להוריד סיכון למומים מולדים. חשוב ביותר גם להקפיד על נטילת תוספי ברזל בהריון. צריכת הברזל בהריון גדולה (לאם לעובר ולשיליה). העובר לוקח את מלאי הברזל שלו מאמו, דבר העלול לדלל את מאגרי הברזל של האישה. מומלץ לאכול בשעות קבועות, אך יחד עם זאת להיות קשובה לצורכי הגוף המשתנים תוך כדי ההיריון.

עבודה במהלך הריון

נשים רבות ממשיכות לעבוד בעת היריון, ואין סיבה, בדרך כלל, להפסיק לעבוד. יחד עם זאת, מומלץ לדאוג מידי פעם לקחת נשימה ארוכה ולהירגע. שעות עבודה קבועות יכולות לעזור, אם כי לא תמיד זה אפשרי. שמירת הריון היה מצב שמיועד רק למצבים קיצוניים שבהם נשקפת סכנה אמתית לאם ולעובר. רצוי להמשיך לעבוד כרגיל ולזכור שהריון איננו מחלה!

פעילות ספורטיבית בעת הריון

הכלל החשוב ביותר בפעילות גופנית בכלל ובפעילות כזו בעת הריון בפרט, הוא להיות קשובים לגוף. הריון אינו תקופה לשיפור הכושר הגופני ולשרפת שומנים. אפשר לבצע פעילות גופנית מתונה במשך 20-30 דקות אחת ליומיים. הפעילות יכולה לכלול הליכה, יוגה, פילאטיס ועוד. יש להקפיד שהפעילות לא תביא לתשישות ולאפיסת כוחות ושלא תגרום לעליית חום הגוף.

את הפעילות יש לבצע בזמן בו חשים באנרגיה מרבית וההרגשה הכללית טובה. אם יש בחילות בשעות הבוקר מומלץ להתאמן בצהריים.

מעקב עצמי אחר תנועות העובר

נשים רבות מגיעות לרופא מחשש לחייו של העובר בשל התמעטות בתנועותיו או כאשר אינן מרגישות אותו בועט. עובר שאינו בועט ייתכן והוא ישן ולכן אין צורך להיכנס לפניקה  מומלץ לכל אישה לקיים מעקב תנועות עובר פעמיים ביום החל מהשבוע ה-30 להריון, כלומר לספור תנועות עובר במשך חצי שעה, 4-5 תנועות הוא מצב תקין. חשוב לציין שתנועה איננה חייבת בהכרח להיות בעיטה עזה. אם לא חשים בתנועות ניתן לשכב על הצד או לאכול כדי לעורר את העובר. לא הוכח כלל, מבחינה מחקרית, שאכילת שוקולד גורמת להתגברות תנועות העובר.

בדיקת רטיבות בתחתונים (חשש לדליפת מי שפיר)

נשים רבות מרגישות רטיבות יתר בתחתונים במחצית השנייה של הריונן, אותה הן מפרשות כדליפת מי שפיר, שמסוכנת לאם ולעובר. אך רטיבות יתר בתחתונים יכולה לנבוע גם מהפרשות מוגברות, מזיהום או מדליפת שתן, שנפוצה בהריון. חשוב לבדוק את צבעו של הנוזל המופרש ואת ריחו כדי לקבוע האם מדובר בדליפת מי שפיר או בדליפת שתן, שאינה מסוכנת.

אם הנוזל הוא צהבהב ובעל ריח של שתן, ומרגישים חובה ללכת לשירותים פעמים רבות במהלך היום- מדובר, ככל הנראה, בדליפת שתן. אם הנוזל המופרש הוא שקוף עד צהבהב ובעל ריח של זרע או של חרובים, ייתכן שמדובר בדליפת מי שפיר. מומלץ להחזיק בארון התרופות ערכה מהסוג שנמצא בשימוש בחדרי מיון, ונמכרת גם בשוק הפרטי לשם בדיקה ביתית של דליפת מי שפיר, כגון מיטסט. ערכה כזו מאפשרת לבדוק האם מדובר בדליפת מי שפיר אשר מחייבת הגעה מיידית לרופא, כדי לא להסתכן בזיהומים לאם ולעובר, או שאפשר להירגע כי מדובר ברטיבות שמקורה בדליפת שתן או הזעה.

צריך לשמור על ערנות בנושאים נוספים שדורשים טיפול רפואי כגון כאבים בבטן או באגן שיכולים לנבוע מצירים מוקדמים, התקשות של הרחם (אפשר לשים יד על הבטן ולחוש בכך) וכאב שמתחיל מהגב ומתקדם אל הבטן שהוא סממן לצירים. דימום הוא תופעה מסוכנת בכל שלב של הריון, יש להגיע לרופא מייד עם זיהוי של דימום כדי לאבחן ולטפל בהקדם האפשרי בבעיה.

מעקב רפואי

במהלך הריון מתבצעות בדיקות רבות, מומלץ לערוך יומן הריון הכולל מעקב אחר כל הבדיקות שבוצעו ובדיקות שצריכות להתבצע בהמשך.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …