העייפות הזאת מתישה, עצות למלחמה בעייפות

חש בעייפות כל הזמן? למרבה הצער, אתה לא לבד. למעשה, העייפות היא אחת התלונות השכיחות ביותר שמובילות לביקור במרפאת הרופא. מחקרים רבים מצביעים על כך שאנשים שפוגשים את רופאם מחמת עייפות, חווים את הבעיה זמן ממושך, משהו בין 6 חודשים לבין מספר שנים!

סיבות העייפות

כמה מן הסיבות של העייפות הן מובנות מאליהן, כמו מחסור בשעות שינה או מחלה. קשה הרבה יותר להצביע בדיוק על סיבות רבות אחרות:

  • דיכאון
  • חרדה
  • עבודת יתר
  • חיים לא פעילים
  • גורמי תזונה
  • תרופות

יכולים לתרום לעייפות או לגרום לתחושה של חיוניות ירודה.

העייפות יכולה להיגרם מבעיות בריאות

העייפות יכולה להיות תוצאה של סיבות רבות, כמו מצבי בריאות דוגמת אי-ספיקת לב, תת-פעילות של בלוטת המגן, או סוכרת. היא יכולה להיות גם תוצאה של הפרעות בשינה שנגרמות עקב גיל המעבר, או על-ידי שינויים גופניים מחמת הזדקנות. אך בעוד שעייפות יכולה להיות חלק בלתי נמנע מהחיים, אין צורך לקבלה בחוסר מעש. גופנו מתוכנן לחדש את מאגרי האנרגיה כפי שהוא מוציא אותה. ישנן מספר דרכים לסייע בהשבת האנרגיה הגופנית והנפשית כדי ליהנות מהחיים במלואם.

 

לאכול לשם אנרגיה ולמאבק בעייפות

העצה השחוקה והנכונה לאכול באופן בריא, מתאימה גם כשמדובר בשמירת רמה גבוהה של אנרגיה וחיוניות:

לאכול דיאטה מאוזנת שכוללת מגוון של פחמימות, חלבונים ושומנים עם דגש על ירקות, דגנים מלאים ושמנים בריאים. רצוי ליטול מולטי-ויטמין מדי יום כדי להבטיח את מלוא אספקתם של ויטמינים ומינרלים. נטילה של כמויות נוספות של רכיבי תזונה לא תעניק לנו תוספת של אנרגיה.

אכילת סוגים מסוימים של מזונות בכמויות מדודות יכולה לסייע במניעת עייפות. מכיוון שסוגים שונים של מזון הופכים לאנרגיה בקצבים שונים, חלקם, כמו ממתקים או סוכרים פשוטים, יכול להעניק זינוק מהיר באנרגיה, וחלקם האחר, כמו דגנים מלאים או שומנים בלתי רווים,יכול להעניק לנו מאגרי אנרגיה לשימוש במהלך היום.

אכול ארוחות קטנות ותכופות. כאשר אנרגיה היא הנושא, טוב יותר לאכול ארוחות קטנות וחטיפים ביניהן מדי כמה שעות מאשר שלוש ארוחות גדולות ביום. גישה כזאת יכולה להפחית את תחושת העייפות, מכיוון שהמוח, שהוא בעל מעט מאגרי אנרגיה משלו, זקוק להספקה שוטפת.

להפחית עקות להביס את העייפות

הסיבה השכיחה ביותר לעייפות שאינה חולפת היא עקות ותגובות רגשיות להן. אנשים שחשים עייפים רוב הזמן, אינם בהכרח בעלי יותר עקות בחייהם משאר האנשים, אלא שהם רגישים יותר להשפעותיהן. רגשות שמתעוררים בעקבות עקות צורכים כמויות עתק של אנרגיה. טיפולי התרגעות יכולים להיות כלי יעיל להפחתת עקה, ובה בעת להמרצת אנרגיה באופן טבעי, במיוחד אם משלבים אותם בטיפול תפיסתי התנהגותי (CBT).

מדיטציה, היפנוזה עצמית, יוגה וטאי-צי הן כולן טכניקות של התרגעות. אחת הטכניקות הקלות ביותר היא הרפיה הדרגתית של השרירים, שכוללת כיווץ והרפיה שיטתיים של שרירים, החל בבהונות הרגליים, דרך השוקיים והירכיים לחזה, וכלה בידיים, בזרועות ובצוואר. אפשר לשקול טיפולי התרגעות אחרים כמו ארומתרפיה ועיסוי. לא משנה בני כמה אנחנו, ישנם דברים שאפשר לעשות ולחוש ביותר אנרגיה וחיוניות.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …