האם מזון אורגני טוב יותר

רבים מאיתנו תוהים האם כדאי לקנות מזון אורגני, במיוחד פירות וירקות. משרד החקלאות האמריקני מעניק אישורים איזה מזון יכול להיקרא אורגני וקונס ב- 10,000$ את העבריינים. לפי הגדרות משרד החקלאות האמריקני, מזון אורגני הוא מזון שרכיביו גודלו ללא שימוש ברוב חומרי ההדברה המקובלים, בדשנים כימיים, בהנדסה גנטית או בהקרנות.

איך מגדלים מזון אורגני?

חוות אורגניות משתמשות בדשנים שמקורם בפסולת אורגנית או הפרשות של בעלי חיים. בשרים, ביצים ומוצרי חלב יכולים להיקרא אורגנים, אם המגדלים לא השתמשו באנטיביוטיקה או הורמוני גדילה לחיות המשק. הבקר והצאן צריכים לאכול מזון אורגני שאינו מכיל רכיבים מהחי ויש לאפשר להם לרעות באחו.

גידול אורגני מותיר הרבה פחות שיירי חומרי הדברה מגידול רגיל, דבר שבוודאות הופך אותו לבריא יותר לסביבה וקרוב לוודאי גם למאכל בני אדם. צריך לזכור שגם תוצרת אורגנית אינה נקייה לגמרי מחומרי הדברה סינתטיים מכיוון שכימיקלים אלה נותרים באדמה לעשרות שנים.

 

מהי משמעות התווית מזון אורגני?

איך אפשר לדעת שמה שאתה קונה הוא אכן אורגני? אחרי הכל מזונות אורגניים אינם שונים במראם הכללי ממזונות שאינם אורגניים. לפי התקינה המקובלת משרדי החקלאות בעולם מעניקים חותם אורגני למזונות שהם לפחות 95% אורגנים ברכיביהם. אם מופיע חותם אורגני, אות הוא שהרשות המפקחת מאשרת את המזון כאורגני. לדוגמה  אם מזון מרובה רכיבים (כמו דגני בוקר או מרק) הוא 70%-95% אורגני אין הוא רשאי לשאת את החותם האורגני, אך מותר לציין עד שלושה רכיבים שהם אכן אורגניים בפירוט רכיבי המזון.

למרות שכל המזונות שנושאי את החותם האורגני הם אורגנים, ההפך אינו נכון בהכרח. הוספת החותם אינה חובה וישנם מזונות אורגניים מלאים שאינם נושאים את החותם.

 

מהי החשיבות של להיות מזון אורגני?

משרד החקלאות האמריקני, באתר האינטרנט שלו, אומר שלא ניתן לטעון שמזון אורגני בטוח יותר לשימוש או מזין יותר ממזון רגיל. מומחי תזונה מאוניברסיטת הארוורד אומרים שאין בנמצא הוכחה מוצקה שמזונות אורגניים בריאים יותר לבני אדם, אך בשר שגודל בצורה אורגנית יכול לסייע במניעת התפשטותן של מחלות כמו מחלת הפרה המשוגעת. בקר יכול ללקות במחלה זו באמצעות מזון שיוצר מן החי שלקה במחלה. מכיוון שבקר אורגני אוכל מרעה טבעי ואינו מקבל תערובת מזון מן החי, ישנה סבירות נמוכה שילקה במחלת הפרה המשוגעת.

החשש השכיח ביותר בקשר למזון רגיל הוא שצריכתו פירושה אכילת חומרי הדברה שעלולים לפגוע בבריאות. אף מחקר עד עתה לא הוכיח שמזון אורגני בריא יותר. רמת חומרי ההדברה שמצויה במזון רגיל לא נמצאה קשורה באופן ברור לכל סיכון בריאותי שהוא.

 

מה לעשות, האם כדאי לקנות מזון אורגני?

עד שלא תופיע הוכחה נחרצת, ההחלטה לקנות אורגני היא עניין של בחירה אישית. אם חביב עלינו הרעיון של אכילת מזונות ללא חומרי הדברה או דשנים כימיים נקנה אורגני. אם לא כך, טוב לדעת שאכילת ירקות ופירות רגילים אף היא בחירה בריאה. בין אם אתה קונה מזון אורגני או לא, אל תיתן לחשש מפני חומרי הדברה למנוע ממך אכילת שפע פירות וירקות. השורה התחתונה היא שהיתרונות הבריאותיים של אכילת ירקות ופירות עולים על הסיכון של צריכת חומרי ההדברה שבהם. להלן כמה דרכים לצמצום חשיפה לחומרי הדברה:

קנה תוצרת מקומית בעונתה. תוצרת מקומית מועדת פחות להיות מטופלת בשעווה נגד פטריות המיועדת לתוצרת שמובלת למרחקים. תוצרת מקומית זמינה רק בעונה.

רחץ פירות וירקות וקלף אותם אם אפשר. במחקר מסוים נמצא ששטיפת תוצרת בתערובת של מים וסבון, הסרת הקליפה והשלכת העלים החיצוניים (של חסה או כרוב) מקטינה את החשיפה לשיירים של חומרי הדברה ב- 21%. קילוף שלעצמו מעלים את כל שיירי חומרי ההדברה מבננות, גזר ותפוחי אדמה.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …