נפילות ושברים

דרכים להקלה על כאבי פרקים

מספרם של האנשים שלוקים בארטריטיס – כאבי פרקים, הוא מזעזע. כבר משנת 2005 כמעט כל אדם שלישי בעולם המערבי אובחן כלוקה במחלה או כאחד שחי עם כאבי פרקים כרוניים ושאר תסמינים שלא אובחנו.

כאבי פרקים לא רק בקרב קשישים

על אף שהסיכון ללקות בסוגים מסוימים של ארטריטיס, כמו אוסטאוארטריטיס (שחיקת סחוסים), עולה בעת הזקנה, כבר היום, יותר ממחצית הלוקים בכל סוגי דלקות המפרקים אינם עדיין בני 65 שנים. ארטריטיס היא הסיבה המובילה למוגבלות בארה"ב בקרב כלל האוכלוסייה מעל לגיל 15 שנים. אם לקית בארטריטיס, אתה ודאי יודע שזה מכאיב ומשבש את יכולתך לבצע דברים שמסבים לך הנאה, החל מבישול וכלה במשחקי כדור למיניהם.

זה לא חייב בהכרח להיות כך. אם לקית בדלקת מפרקים, יש מספר צעדים שאפשר לנקוט. התחל כבר היום להגן על מפרקיך, להפחית כאב ולשפר את התנועתיות. האופן המדויק בו עליך לנקוט תלוי בסוג הבעיה שיש לך, אך עבור רוב האנשים יש מקום לאופטימיות זהירה.

דרכים להגנה מפני כאבי פרקים

אם לקית בארטריטיס, חשוב שתעניק תשומת לב לאותות שגופך משדר. שימוש מופרז בפרקים נגועים יכול להוביל להגברת הכאב, לנפיחות ולנזק נוסף למפרק. מטפל בעיסוק או פיזיותרפיסט יכולים ללמדך איך לשמר אנרגיה, להגן על המפרקים, לעמוד במטלות שגרתיות בקלות רבה יותר, ולהסתגל למכשולים באורח החיים. רוב הדרכים מפתיעות בהגיונן הפשוט שמתבקש מאליו.

  • המשך לנוע. אל תישאר בתנוחה אחת למשך זמן רב. אם עבודתך קשורה בישיבה ליד שולחן, למשל, קום והתמתח כל 15 דקות. עשה את אותו הדבר גם בביתך בעת קריאה או צפייה בטלוויזיה.
  • הימנע ממצבי דחק ועקה. הימנע מתנוחות או תנועות שמעמיסות עקה יתרה על המפרקים. למשל, פתיחת מכסה הדוק היטב יכולה להיות משימה קשה אם לקית בארטריטיס בידיים. פתרון אפשרי יכול להיות על-ידי הנחת הצנצנת על גבי מטלית, השענת כף היד על המכסה וסיבובו באמצעות תנועה שמקורה מהכתף.
  • גלה את כוחך. השתמש במפרקים ובשרירים הכי חזקים שלך. כדי להגן על מפרקי האצבעות וכף היד, פתח לרווחה דלתות כבדות באמצעות צידה של הזרוע או הכתף. כדי לצמצם עקה על הברכיים או מפרקי הירכיים בעת עליה במדרגות, עלה כאשר הרגל החזקה יותר מובילה ורד כאשר הרגל החלשה מובילה.
  • תכנן מראש. פשט את אורח חייך עד כמה שאפשר. הימנע מפעילויות בלתי הכרחיות (לדוגמה, אל תקנה בגדים שזקוקים לגיהוץ). ארגן אזורי עבודה ואחסון. אחסן את הפריטים שנמצאים בשימוש תכוף בהישג יד. שמור העתקים של חפצי הבית במקומות שונים (לדוגמה, אחסן חומרי ניקוי הן במטבח והן בחדר האמבטיה).
  • השתמש בחפצים חוסכי עבודה. במטבח רצוי להשתמש בפותחנים ובמערבלים חשמליים. חסוך בהברקת האסלה על-ידי שימוש במנקי אסלה שנפרשים באופן אוטומטי ונקה את האמבטיה בתרסיסים שנשטפים על-ידי זרם המים.
  • השתמש בעזרים שונים. מספר רב של עזרים שקיימים בשוק יכול לסייע לך להימנע מכפיפות מיותרות או מאמץ להגיע לדברים. ידיות ארוכות שבסופן תפסן יכולות לעזור בנטילת חפצים שנמצאים הרחק מהישג יד. אנשים בעלי תנועתיות מוגבלת יגלו שמלאכת לבישת בגדים קלה יותר אם משתמשים בווים ארוכי זרוע לתליית גרביים או לאחסון נעליים. מועיל יותר להשתמש בנעלים נטולות שרוכים או בעלות רכיסה מהירה. עדיף להמיר כפתורים ברוכסנים או במשטחים נצמדים. מאחזי גומי עבים במעט יקלו בהפעלת עט, מברשת שיניים וסכום.
  • בצע התאמות בביתך. הצמדת גלגלים או פסי החלקה לרהיטים תקל על הזזתם בעת ניקוי הבית. ידית אחיזה בקיר האמבטיה ושטיחון למניעת החלקה הם חובה עבור רבים מאיתנו. הצבת שרפרף באמבטיה או במקלחת היא רעיון טוב עבור הלוקים בארטריטיס בגפיים התחתונות.
  • בקש עזרה. שמירת עצמאות היא דבר חיוני לחיזוק ההערכה העצמית, אך עצמאות בכל מחיר היא מתכון לאסון. מצא את האיזון הנכון באמצעות הסבר לבני משפחתך או לחבריך מהן המגבלות שכרוכות בארטריטיס ומתי אתה נזקק לסיוע. אל תהסס להיעזר בעת ביצוע מטלות מוגדרות שאין ביכולתך לבצע או שביצוען עלול לגרום לנזק.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …