שינה ובריאות

דיכאון חורף – איך יוצאים מזה?

עם בואו של החורף אנשים רבים חשים לפתע ירידה במצב הרוח, עייפות מתמשכת, היעדר מרץ, שינה ותיאבון מופרז וירידה בתפקוד כללי וחברתי. תסמינים אלה שכיחים ואין סיבה לבהלה, מדובר כנראה בדיכאון עונתי הידוע גם כדיכאון חורף (S.A.D. -Seasonal Affective Disorder). הופעתו של דיכאון חורף שכיחה פי 4 בקרב נשים לעומת גברים, והוא נפוץ בעיקר בקרב נשים בגילאי 20-40 בגיל הפריון. יתכן והסיבה לשכיחות דיכאון עונתי בקרב נשים בגיל הפריון נעוצה בשינויים הורמונליים, שנשים אלה חוות באופן סדיר.

דר' ציפי דולב, פסיכיאטרית מומחית לבריאות האישה, מציעה מספר עצות שיסייעו בהתמודדות עם דיכאון חורףי:

דרכים להתמודד עם דיכאון חורף

  • פעילות ספורטיבית סדירה- אחת הסברות להופעתו של דיכאון חורף היא שינויים הורמונליים בגוף וביניהם, ירידה ברמת הסרוטונין. תופעה זו יכולה לגרום לדיכאון. פעילות ספורטיבית מעלה את רמת הסרוטונין שמשמש כמעין נוגד דיכאון טבעי.
  • חשיפה לאור השמש – קרני השמש מסייעות לאזן את השינויים ההורמונליים שגורמים לדיכאון ומסייעות בהעלאת האנרגיה והמרץ. בנוסף, הורמון המלטונין שמופרש עם בוא החשכה משפיע גם על רמת ערנות ושינה ומצב הרוח.
  • תאורה מלאכותית – כאשר אין אפשרות להיחשף לקרני שמש או בימים סגריריים ניתן להשתמש בתאורה מלאכותית, כגון תאורה פלואורסצנטית, כתחליף.
  • טיפול תרופתי– במקרים בהם כשלו ניסיונות העלאת הסרוטונין באופן טבעי, אפשר לפנות לרופא שיכול לסייע בטיפול תרופתי. מאחר והדיכאון נגרם כתוצאה מירידה ברמת סרוטונין מומלץ שהטיפול התרופתי יהיה כזה אשר יסייע בהעלאת רמת הסרוטונין כמו ציפרלקס , סרוקסט ואחרות.
  • הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת– מומלץ לאכול מאכלים שמכילים פחמימות מורכבות, כך שתהליך העיכול ממושך והגוף שומר על רמת סוכר וסרוטונין יציבים לזמן ארוך.
  • לא טוב היות האדם לבדו– על אף חוסר המרץ שמאפיין דיכאון חורף, מומלץ להתרועע עם אנשים ולא להישאר בדד.
  • טיפול התנהגותי- בני אדם מגיבים באופן שונה לחילופי העונות ולעתים ניתן להתגבר על דיכאון החורף על-ידי למידת דרכי התנהגות חדשות. באמצעות טיפול התנהגותי, אפשר ללמוד ליישם ולהפנים דרכי התמודדות חדשות וחיובית עם מציאות משתנה.

חשוב לשים לב כי דיכאון חורף ודיכאון קלסי  אינם אותו סוג של דיכאון. דיכאון קלסי מתאפיין בתסמינים שונים ולעתים אף הפוכים מאלו של דיכאון חורף. כאשר תחושת הדיכאון מתחזקת עם חשיפה לאור יום ונותרת גם לאחר עונת החורף, יש חשש כי מדובר בדיכאון קלסי ומומלץ לפנות לרופא.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …