טיפול בדיכאון

בריחת שתן – דרכי המאבק

בריחת שתן היא בעיית בריאות שבעיקר מביכה אך לפעמים היא מעצימה בעיות אחרות. רוב האנשים מקבלים כמובנת מאליה את היכולת לשלוט בסוגרי הגוף עד שדבר מה משתבש. כשזה קורה אנו מוצאים את עצמנו דואגים האם נגיע לשירותים בזמן, נמנעים לעתים מלהשתתף באירועים מחשש לדליפה, או ששמים את מבטחנו בהגנה של חיתולים או תחבושות סופגות. אם זהו מצבנו, אנחנו לא לבד.

בריחת שתן ממה היא נגרמת?

8% לערך מאוכלוסיית המבוגרים לוקים בחולשת סוגרים, כלומר בריחה בלתי נשלטת של שתן או צואה בכמות משמעותית דיה להקשות על שמירת היגיינה טובה ולנהל אורח חיים ועבודה תקינים. מה גורם לבעיה? בקרב נשים, כמעט ולא מדברים על כך, אך הסיבה השכיחה היא לידה. בקרב גברים, ברוב המקרים אי שליטה בסוגרים היא תוצאה של טיפול בבעיות בבלוטת הערמונית. 

לעתים, חולשת הסוגרים היא קלה, וכל שנדרש הוא שימוש מזדמן בפד סופג שיאפשר לקיים שגרת חיים תקינה. אך כאשר אנו מתחילים לארגן את חיינו סביב גישה מהירה לשירותים או שמתחילים לוותר על פעילויות שחשובות לנו כמו צעידה יומית, נסיעות, מקומות עבודה או יחסי מין בגלל שאיננו שולטים בדליפה, זה הזמן להיכנס לפעולה.

בריחת שתן שאינה מטופלת יכולה לעורר בעיות נוספות

מלבד ההפרעה לפעילות בשעות היום ולשינה בשעות הלילה, אי שליטה בסוגרים יכולה לפגום אף בבריאות. אם חדלים מאימון גופני, למשל, מוותרים על אחד הדברים היעילים ביותר לשמירת הבריאות. קימה מספר פעמים בלילה יכולה להוביל למחסור בשינה, והימנעות מחיי חברה יכולה לעורר דיכאון.

נשים מבוגרות שצריכות לחוש לשירותים בתכיפות גבוהה, מועדות ב- 26% יותר ליפול ומועדות ב- 34% יותר לשבור עצם. אי שליטה בסוגרים היא הסיבה המובילה למעבר לבית אבות, ועתיד עגום זה גורם לאנשים לא מעטים לנסות להסתיר את מצבם במקום לחפש עזרה.

על אף שהמצב מעורר פחד ומבוכה, חשוב לדעת שאי שליטה בסוגרים אינה בעיה נפשית או כישלון אישי. זוהי בעיה רפואית ויש לתת לה את תשומת הלב שניתנת לכל בעיה רפואית אחרת. אפשר, לדוגמה  ליטול תרופות זמינות לבריחת שתן. אפשר לעסוק בתרגול גופני מיוחד שיכול לסייע בחיזוק שרירי רצפת האגן ובהשבת התפקוד לשרירים ששולטים בשלפוחית השתן ובפי הטבעת. הליכים ניתוחיים ברמות שונות של פולשנות יכולים אף הם לעזור. ישנם גם טיפולים למקרים הקשים ביותר של אי שליטה בפי הטבעת שכוללים תיקון הסוגר.

איך משפרים תסמינים של בריחת שתן?

למעט מקרים בהם עוסקים באימון גופני נמרץ או שקיים מצב רפואי (למשל, מועדות לאבנים בכליות) שמחייבים צריכה מוגברת של נוזלים, כדאי לנסות את ההנחיות הבאות כדי לשפר תסמינים של בריחת שתן:

  • להשתדל לשתות לא יותר מ- 6-8 כוסות נוזלים (מכל מקור שהוא) ביום. לא לשתות יותר מ- 220 מ"ל נוזלים בבת אחת.
  • לשתות במתינות. ככל ששלפוחית השתן מתמלאת מהר יותר, כך גוברת תחושת הדחיפות להשתין.
  • למזער את צריכת המשקאות המוגזים והמשקאות שמכילים קפאין.
  • לצמצם או להימנע כליל מצריכת אלכוהול.
  • אם חשים בצמא מכיוון שחם או בעת אימון גופני, לא להסס לשתות מים.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …