הליכה מתוך שינה

10 בעיות בריאות שגורמות בעיות שינה אצל מבוגרים

האם יש לנו בעיות להירדם ולישון ברציפות? מה יכולות להיות הסיבות של בעיות שינה אצל מבוגרים?
אם אנו מתעוררים מדי פעם במשך הלילה ונאבקים בעייפות כבר מהבוקר, אפשר שלבעיות השינה שלנו יש רקע רפואי.
באדיבות ג'ניפר ווטס, www.patient.co.uk
  1. צרבת

מעבר של תוכן קיבה חומצי חזרה לוושט קורה כאשר השוער (שסתום חד כיווני בצורת שריר טבעתי שנמצא בין הוושט לקיבה) אינו נסגר כראוי. הדבר בולט במיוחד בלילה כאשר אנחנו שוכבים בתנוחה שמאפשרת לתוכן החומצי של הקיבה לחזור לוושט ולגרום לצרבת. שינויים הורמונליים במהלך הריון ותזונה לקויה יכולים להיות גורמים שמגבירים את הסיכון לצרבת. 75% מהסובלים מדווחים שצרבות פוגעות ביכולתם לישון. (1)

  1. תסמונת רגליים חסרות מנוחה

תסמונת רגליים חסרות מנוחה (RLS) היא מצב שבו יש דחף בלתי נשלט להניע את הרגליים. דחף זה הופך, לעתים קרובות, לחמור הרבה יותר בלילה. תנועות גוף רצוניות ותנועות גוף בלתי רצוניות כאחד, יכולות להשפיע על איכות השינה. אנשים שסובלים מתסמונת רגליים חסרות מנוחה זקוקים בממוצע  לתוספת של 30 דקות כדי להירדם. קשה להצביע במדויק על הגורם לתסמונת, אבל אפשר להטיל את האשמה בוודאות די גבוהה על מחסור בברזל. (2)

  1. דלקת מפרקים

אין לדלקת מפרקים השפעה ישירה על שינה, אבל לכאבים שנגרמים כתוצאה מדלקת מפרקים יש השפעה ניכרת על שינה. אנשים שסובלים מדלקת מפרקים מניעים את שריריהם בתדירות גבוהה יותר, באופן לא מודע, כדי לתת מענה לכאבים. רבים מהם מפתחים דפוס שינה שנקרא דפוס אלפא-דלתא שכולל יקיצות מרובות באופן קבוע ופרקי זמן קצרים יותר של שינה עמוקה. (3) דפוס שינה אלפא-דלתא מחליף את דפוס השינה הרגיל שבו פרקי השינה העמוקה והאיכותית (גלי מוח אטיים) ארוכים יותר ומספר היקיצות קטן יותר.

  1. תשישות

אנשים רבים קושרים בין מצב שבו הם מרגישים תשושים לבין תחושה של ישנוניות. לאמיתו של דבר, תשישות ועייפות (כשלב מכריע לקראת שינה) הם שני דברים שונים לגמרי. השינה של אנשים תשושים שמרגישים "גמורים" וחווים עייפות מתמדת ועקה (סטרס) נפשית, גרועה בהרבה מהשינה של אנשים עייפים שהלכו לישון. השינה של אנשים תשושים כוללת הרבה יקיצות במשך הלילה ופחות שינה עמוקה (גלי מוח אטיים), ובסך הכול זו שינה לא מרעננת ובעלת יעילות נמוכה יותר. (4)

  1. סוכרת

חוקרים מצאו שבעוד ששיעור הפרעות השינה בקרב מבוגרים בריאים עומד על כ- 8% לערך, אחוז הפרעות השינה בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2 מזנק ל- 33% של מטופלים שמדווחים על קשיי שינה. (5) הפרעות שינה של אנשים עם סוכרת קשורות, במקרים רבים, בזרימת דם לקויה, בעוויתות ברגליים, בתחושת שרפה בכפות הרגליים ובתחושות נימול ברגליים

  1. תסמונת שלפוחית רגיזה

תסמונת שלפוחית רגיזה היא מצב שבו שלפוחית השתן מתכווצת כאילו היא מלאה, על אף שהיא עדיין די ריקה. התכווצות שלפוחית השתן מובילה לתחושה של צורך דחוף להשתין. הסובלים מתסמונת זו נאלצים ללכת לשירותים בתדירות רבה יותר. תסמונת שלפוחית רגיזה כרוכה בשינה באיכות ירודה, ופוגעת ב- 16% מהגברים ו- 17% מהנשים. (6)

  1. אסטמה לילית

אסטמה לילית גורמת לסובלים להיאבק כדי להצליח לשאוף אוויר לריאות ולנשום, לחוות לחצים וכאבים בחזה ולצפצף ולהשתעל במשך הלילה. ההשערה המקובלת היא שאלרגנים (חומרים מעוררי אלרגיה) שנמצאים במצעים כמו פשפשי מיטה וקרדית האבק תורמים להופעת אסטמה לילית. 93% מהסובלים מדווחים על שינה לא טובה שאינה מספקת, ומחקרים הראו שזמן השינה הממוצע התקצר ב- 47 דקות. (7)

  1. תסמונת מעי רגיז

תסמונת מעי רגיז (IBS) הוא מצב שגורם לעוויתות בבטן, להתנפחות ולגזים, ויכול לגרום הן לשלשול והן לעצירות. מחקרים מצאו ש- 71% מהסובלים מהתסמונת דיווחו על הפרעות שינה. הסיבה השכיחה ביותר לבעיות שינה הייתה כאבי בטן. תסמונת מעי רגיז כרוכה, במקרים רבים בעקה (סטרס). (8)

  1. נזלת אלרגית

אחד מכל חמישה אנשים במדינות המערב סובל מנזלת אלרגית, זו דלקת בחללי האף שנגרמת על-ידי אלרגנים (חומרים מעוררי אלרגיה) שכיחים כמו פולן (אבקני פרחים), שיער של חיות מחמד, או קרדית האבק. אנשים שסובלים מנזלת אלרגית מועדים יותר לדווח על נדודי שינה, ומועדים יותר לנחור, דבר שפוגם באיכות השינה. מחקרים מסוימים אף הראו קשר מסוים בין נזלת אלרגית לבין דום נשימה בשינה. (9)

  1. דיכאון

חוקרים טוענים כי 23% מאנשים עם דיכאון חווים נדודי שינה (10). הם מתקשים להירדם ולהישאר רדומים. 6% מהסובלים מדיכאון לוקים בהיפרסומיה, שינה ממושכת מדי שפוגעת בשגרת חיי היום-יום. תרופות אנטי-דיכאוניות לטיפול בדיכאון ידועות כגורם שתורם להפרעות שינה במטופלים מסוימים.

מקורות:

  1. Shaker, Reza MD et al. Night-time heartburn is an under-appreciated clinical problem that impacts sleep and daytime function: the results of a Gallup survey conducted on behalf of the American Gastroenterological Association. The American Journal of Gastroenterology (2003)
  2. Phillips, Barbara MD, MSPH, FCCP et al. Prevalence and Correlates of Restless Legs Syndrome: Results From the 2005 National Sleep Foundation Poll. Chest Journal (2006)
  3. Mahowald, Mark W. MD et al. Sleep fragmentation in rheumatoid arthritis. Arthritis & Rheumatism (1989)
  4. Ekstedt, Mirjam PhD et al. Disturbed sleep and fatigue in occupational burnout. Scandinavian Journal of Work, Environment, and Health (2006)
  5. Sridhar, G.R, and Madhu, K. Prevalence of sleep disturbances in diabetes mellitus. Diabetes Research and Clinical Practice (1994)
  6. Stewart, W. F. et al. Prevalence and Burden of Overactive Bladder in the United States. World Journal of Urology (2003)
  7. Vir, Ravinder MD et al. Sleep Disturbances in Clinically Stable Young Asthmatic Adults. Annals of Allergy, Asthma & Immunology (1997)
  8. Fass, Ronnie MD et al. Sleep disturbances in clinic patients with functional bowel disorders. The American Journal of Gastroenterology (2000)
  9. Leger, Damien MD et al. Allergic Rhinitis and Its Consequences on Quality of Sleep: An Unexplored Area. Archives of Internal Medicine (2006)
  10. Roberts, Robert E. PhD et al. Sleep Complaints and Depression in an Aging Cohort: A Prospective Perspective (2000)

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …