בדיקות לב מקיפות – מי באמת זקוק לכל הבדיקות האלה?

בדיקות לב מקיפות יכולות לגרום לטיפול יתר שיוביל לדאגות מיותרות ולתוצאות טיפול גרועות יותר, כך נטען בהודעה לעיתונות של ארגון הצרכנים המוביל בארה"ב – Consumer Reports.

במקרים לא מעטים, בעקבות בדיקות לב מקיפות, הטיפול בבעיות לב יכול להיות אגרסיבי יותר מהנדרש, כך נטען בהודעה לעיתונות.

מחלת לב מחייבת טיפול רפואי דחוף כאשר יש למטופל תסמינים פעילים כמו כאב בחזה וקוצר נשימה. אבל הפרזה בבדיקות לניטור בעיות לב אפשריות כרוכה באזעקות שווא לא מעטות שיכולות לגרום לחרדות מיותרות ולהוביל לביצוע של סדרת הליכים רפואיים יקרים ומסוכנים, כך נקבע בדו"ח החדש של הארגון.

"טיפול יתר במחלת לב יכול להוביל לסיבוכים ולתוצאות גרועות", מזהיר דר' מרווין ליפמן, היועץ הרפואי הראשי של Consumer Reports.

"מטופלים בסיכון נמוך ללא תסמינים מדאיגים שנאמר להם שעליהם לעבור בדיקות שונות לניטור בעיות לב, צריכים לברר עם הרופא האם הבדיקות אכן הכרחיות. אם לא מקבלים תשובות מספקות, יש לדחות את ההצעה לפנות לבדיקות או לבקש חוות דעת נוספת" ממליץ דר' ליפמן.

להלן רשימה של בדיקות לב ומי מהמטופלים, בסבירות הרבה ביותר, יוכל להפיק מהן תועלת, לפי הדו"ח של Consumer Reports:

  • בדיקת אק"ג. בדיקה זו נחוצה לאנשים שיש להם סימני אזהרה פעילים של מחלת לב, כמו כאבים בחזה. כל מי שנמצא בסיכון למחלת לב ומתחיל בתוכנית של אימון גופני יפיק תועלת מבדיקה זו.
  • בדיקת לב במאמץ. בדיקה זו נעשית במשולב עם בדיקת אק"ג. הבדיקה יכולה להתבצע גם אם יש ממצאים לא תקינים בבדיקת אק"ג.
  • בדיקת מפרצת באבי העורקים הבטני. בדיקה זו יכולה להועיל לגברים בני 65-75, במיוחד למעשנים בהווה או בעבר. הבדיקה יכולה להועיל לאנשים עם גושים ברורים בבטן. לא ברורה מידת התועלת של בדיקה זו בקרב נשים. אפשר אולי לראות בה בדיקה שימושית בקרב נשים בנות 65 שנים ויותר עם עבר של עישון.
  • בדיקה לגילוי מחלת כלי דם היקפיים. מי שסובל מהתכווצויות בירכיים, בשוקיים או בכתפיים בעת הליכה או אימון גופני עשוי להזדקק לבדיקה זו.
  • דופלר עורקי הצוואר. בדיקה זו יכולה להיות מועילה לאנשים שעברו שבץ או שבץ קל.
  • צנתור אבחוני. בדיקה זו יכולה להועיל למי שקיבל תוצאות שאינן חד-משמעיות בבדיקת אק"ג או בבדיקת לב במאמץ, וגם אנשים שחווים כאב בחזה.

הדוח הודפס בתאריך 6.4.2017 בכתב העת של ארגון הצרכנים Consumer Reports.

עוד על בדיקות לב

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …