ארבע שיטות להפסיק לעשן

אף פעם לא מאוחר להפסיק לעשן

אם אתה מעשן, אתה ודאי מודע לכך שעישון רע לבריאותך, רע מאוד למעשה. אם אתה חושב על איך להפסיק לעשן, יש חדשות טובות. כיום יותר מאי-פעם יש דרכים להיגמל מהרגל רע זה.
למה בכלל לטרוח?  אפילו אם אתה מעשן שנים רבות, כך תשפר באופן ניכר את בריאותך:
  • תוך ימים ספורים, כלי הדם שלך ישיגו מחדש את רוב תפקודם היעיל שנפגם בגלל העישון.
  • תוך שבועות, הטעם של המזון ישתפר, וחוש הריח שלך יחלים ממתקפת הטבק.
  • תוך מספר חודשים, תסמינים של ברונכיט כרונית יוקלו, ותפקוד הריאות ישתפר תוך שנה.
  • הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון להתקף לב ושבץ תוך 2-5 שנים, והסיכון לסרטן הריאות הולך ויורד תוך 5-9 שנים מהפסקת העישון.

 

מה אפשר לעשות כדי להפסיק לעשן?

ישנן ארבע שיטות בסיסיות איך להפסיק לעשן. רוב המעשנים התחילו על-ידי ניסיון להפסיק בכוחות עצמם, אך רבים מהם נזקקו למספר שיטות ולכמה ניסיונות לפני שנגמלו מההרגל לעשן:

 

שיטה ראשונה להפסיק לעשן: עשה זאת בעצמך

 

צמצום כמות הסיגריות באטיות מצליח לעתים נדירות. כמעט כל אחד שניסה, חזר למינון הרגיל שלו של ניקוטין. גמילה מידית יכולה להצליח, אך נדרשות לה הכנות, ואפילו ללא עזרה מקצועית, שיתוף פעולה של בני המשפחה והחברים יכול להיות חשוב. להלן מספר עצות:

  • בחר תאריך להפסיק לעשן ודבוק בו. נווט את התאריך לזמנים לא לחוצים או לחופשה שבה סביר שתבלה במחיצת מעשנים מבלים.
  • נסה לצרף עוד מעשנים מבני המשפחה או מהמעגל החברתי הקרוב להיגמל יחד איתך, התמיכה ההדדית יכולה לעזור להצליח.
  • כשיום הפסקת העישון מתקרב, זרוק את המאפרות, נקה את הבית, המכונית והבגדים ונקה גם את שיניך. לאחר שתתרחק מעישון תגלה שהוא מסריח.
  • צפה לתסמיני גמילה כמו חמיצות פנים, חוסר שקט, עצבנות, רעב, כאבי ראש, חרדה, נמנמנות או נדודי שינה. אי הנוחות תגיע לשיאה במהלך 1-3 שבועות מהפסקת העישון ולאחר מכן תדעך בהדרגה. כדי להתגבר על רגעים קשים, שמור בהישג יד חטיפים דלי קלוריות, מסטיק או סוכריות ללא סוכר כדי לשמור את הפה עסוק בדבר מה. תכנן לעצמך הסחות דעת מהנות כדי להעסיק את מוחך. חשוב על דרכים להעסיק את ידיך.
  • התחל באימוני כושר. האימון יפוגג את המתח, ישפר לך את השינה, ויעזור לך שלא לעלות במשקל. הליכה של 30 דקות ביום יכולה ממש לעזור.
  • השתדל להימנע מעישון סביל. אל תחשוב אפילו על לעשן רק סיגריה אחת. אפילו שאיפת עשן אחת תחזיר אותך לעישון.
  • חשוב באופן חיובי, אני יכול להפסיק לעשן. אם נכשלת נסה שוב ושוב, בכוחות עצמך או בעזרת שיטות נוספות.

 

שיטה שנייה להפסיק לעשן: תמיכה התנהגותית

 

הפסקת עישון יכולה להיות קשה, אך אינך חייב להיות בודד במערכה. מעבידים רבים, תוכניות בריאות ובתי חולים מספקים ייעוץ ליחידים ולקבוצות. רופא המשפחה שלך יוכל להמליץ למי לפנות כדי לקבל עזרה. ארגוני מתנדבים נגד עישון ישמחו לתת תמיכה טלפונית ואחרת. היפנוזה או דמיון מודרך אף הן שיטות מועילות שיעזרו לך להיות חופשי מסיגריות.

 

שיטה שלישית להפסיק לעשן: טיפול בתחליפי ניקוטין

 

תחליפי ניקוטין הם בטוחים לשימוש. תקבל פחות ניקוטין ממה שקיבלת מהסיגריות, ולא תקבל כלל זפת, חד תחמוצת הפחמן, ועוד חומרים רעילים שמצויים בעשן הסיגריות. תכנן להתחיל בטיפול עם תחליפי ניקוטין – מדבקות, מסטיק, טבליות, משאפים או תרסיס, ליום בו תפסיק לעשן. אם אתה מעשן כבד, תזדקק למינונים גבוהים. החישוב המשוער הוא 1-2 מיליגרם ניקוטין לכל סיגריה. התחל במינון מלא והקטן אותו בהדרגה במשך כמה חודשים. מינון חסר שכיח יותר ממינון יתר, אך אל תעשן בזמן טיפול בתחליפי ניקוטין.

 

שיטה רביעית להפסיק לעשן: תרופות מרשם

 

תרופות בופרופיון אושרו תחילה לטיפול בדיכאון ולאחר מכן להפסקת עישון. הן אינן מכילות ניקוטין ואפשר לשלבן עם טיפול בתחליפי ניקוטין. בדרך כלל מתחילים בנטילת התרופות 1-2 שבועות לפני תאריך הפסקת העישון. המינון המקובל הוא 150 מיליגרם פעם ביום בשלושת הימים הראשונים, לאחר מכן 150 מיליגרם פעמיים ביום ל- 8-12 שבועות או יותר אם יש צורך בכך. התרופה יכולה לסייע שלא לעלות במשקל לאחר הפסקת העישון. תופעות לוואי אפשריות הן יובש בפה ונדודי שינה.

לאחרונה אושר סוג חדש של תרופות להפסקת עישון שנקראות ורניקלין. על אף שהניסיון עמן מוגבל, הן אמורות להיות יעילות יותר. התרופה חוסמת את קולטני הניקוטין במוח ובו זמנית ממריצה את הפחתת תסמיני הגמילה בקולטנים אלה. המינון המקובל הוא 0.5 מיליגרם פעם ביום בשלושת הימים הראשונים, ולאחר מכן 0.5 מיליגרם פעמיים ביום במשך 4 ימים ולאחר מכן מינון מלא של 1 מיליגרם ביום במשך 12 שבועות או יותר לפי הצורך. יש להקטין את המינון לחולים במחלות כליות. בחילה היא דבר שכיח וסיוטי לילה יכולים להופיע. הפרעות מצב רוח ובעיות התנהגות יכולות להתפתח, בעיקר בקרב מעשנים עם בעיות נפשיות.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …