אלרגיה – רשימת המיתוסים שחובה להכיר

האביב מביא אתו את הנזלת, השיעול והגרד. האם אלרגיה היא דבר עונתי? האם אלרגיה היא תופעה פסיכוסומאטית? האם מגורים ליד הים מקלים על ההתקפים? איך אפשר להתמודד עם אלרגיה לשמש?
על רשימת המיתוסים שכל אחד חייב להכיר כותב עומר פורת, B.Pharm M.Sci -רוקח ויועץ מקצועי של חברת תרימה בישראל:
  1. אכילה מאוזנת תורמת לשיפור ניכר בתופעות לוואי של אלרגיה.

נכון. תפריט שכולל ירקות חיים ומבושלים, דגנים וקטניות, יותר דגים ופחות בשר בקר – תורם, ברוב המקרים, לשיפור ניכר של תופעות לוואי של אלרגיה ונותן לגוף כלים להתמודד טוב יותר עם תסמינים מציקים. שתיה מרובה של מים ומשקאות ללא קפאין וסוכר, חשובה ביותר לשטיפת הגוף מבפנים ומעודדת הוצאת רעלים מהמערכת.

  1. אלרגיות מתפתחות בילדות ונעלמות בבגרות.

לא נכון. ישנן אמנם אלרגיות ספציפיות שמופיעות אצל ילדים, ונעלמות עם התבגרותם,
אך הסובלים מצורת האלרגיה השכיחה ביותר – נזלת אלרגית – ימשיכו לסבול ממנה, ברוב המקרים, לאורך כל חייהם. מחקר שבדק זאת הראה כי 99% ממטופלים שסבלו מנזלת אלרגית המשיכו לסבול ממנה גם לאחר 12 שנה מזמן ההתקף הראשון. נכון כי מרבית מקרי אלרגיות מתחילים בגיל צעיר, אך אפשר לפתח אלרגיות גם בגיל מבוגר. מי שלא סבל בילדותו מאלרגיות – אינו מוגן, למרבה הצער, מהופעתן בהמשך חייו.

  1. מומלץ לסובלים מאלרגיה לגור ליד חוף הים כי אין שם אבקנים.

לא נכון. ליד הים גדלים דשא וסוגים רבים של צמחים אחרים שמפיצים אבקנים ברדיוס גדול מאוד מקו החוף. גם אם מתרחקים מקו החוף, או רק מבצעים נסיעה קצרה באזור קו החוף – עדיין קיימת חשיפה לאבקני פריחה לכל עבר.

  1. פרחים הם גורם עיקרי להתפרצות התקף אלרגיה.

לא נכון. אמנם חלק מהאנשים שמגדלים פרחים או מוכרים אותם וחשופים להם באופן תמידי וממושך, יכולים לסבול מתסמינים של התקף אלרגיה, אך בפועל רק בודדים ומעטים (מגדלי פרחים ומקבלי פרחים כאחד) מקבלים התקף אלרגיה מזר פרחים צבעוני ויפה. הגורמים העיקריים להתפרצות אלרגיות הם אבקנים של דשא, עשבים, עצים וצמחים ולעיתים רחוקות אבקני פרחים שנישאים ברוח.

  1. מזג אוויר מדברי מרפא התקפי אלרגיות.

לא נכון. ההנחה כי אקלים מדברי שאופייני לערים דרומיות יכול לסייע בריפוי אלרגיות איננה נכונה. שינויי מזג האוויר ושינויים בסביבה יכולים להשפיע על תגובה אלרגית עד גבול מסוים, מכיוון שאבקנים של דשא נמצאים כמעט בכל מקום ללא תלות באקלים. אדם בעל נטייה לאלרגיה יפתח תגובות לאלרגנים אחרים אם ישנה את מקום מגוריו, הנטייה עצמה לא תיעלם.

  1. אלרגיה היא תופעה פסיכוסומאטית.

לא נכון. אלרגיות הן תגובה של המערכת החיסונית לחומרים שונים שנמצאים בסביבה. המערכת מזהה אותם כחומרים זרים ומגיבה ברגישות יתר. מתח נפשי יכול להעצים התקף אלרגיה – אך איננו מוביל להתפרצותו או להחמרתו בעתיד.

  1. אלרגיה לחתולים הינה תופעה נפוצה מאד ותלויה באורך שערות פרוות החתול.

לא נכון. רק כ 5%-8% מכלל האוכלוסייה אלרגיים לחתולים. האלרגנים מצויים בכל אורך של שערות פרווה ולכן אין קשר בין התפרצות אלרגיה לבין אורך שערות פרוותם של חתולים.

  1. אין תרופה אמתית לאלרגיה.

לא נכון. ניתן להכין בצורה טובה את הגוף לקראת תקופת אלרגיות ולהקל על התסמינים באמצעות תכשירים דוגמת קלירינול וקלרינז. גם "תרופות סבתא" דוגמת תה קמומיל, שורש ג'ינג'ר וטיפות שמן קיק במיץ תפוזים יכולות לעזור.

  1. עדיף לסובלים מאלרגיות להישאר בבית בחורף ולהימנע מהידבקות בחיידקים שבחוץ.

לא נכון. ימי החורף הסוערים, בהם יורדים גשמים כבדים, הם הזמן הטוב ביותר לסובלים מאלרגיה לצאת לאוויר הפתוח. הגשם הכבד שוטף את האבקנים ומפחית את כמותם באוויר. כמות גבוהה במיוחד של אבקנים נמצא דווקא בשעות העיקריות של היום (החל מ-9-10 ועד 16-17) של ימים חמים ויבשים עם רוחות רבות. יציאה לאוויר הפתוח בזמן שכמות האבקנים נמוכה מצמצמת את התגובה האלרגית באופן משמעותי.

  1. אנשים שסובלים מאלרגיה לשמש יכולים לטפל באלרגיה באמצעות מריחת קרם הגנה.

לא נכון. מומלץ אומנם לאנשים שסובלים מאלרגיה זו להפחית את רמת החשיפה לקרינת השמש באמצעות קרם הגנה, אך פתרון זה אינו מונע תופעות לוואי. חשוב לכן, לסובלים מאלרגיה לשמש, להפחית את רמת החשיפה לשמש באמצעות צלונים, בגדים ארוכים, כובעים ומשקפי שמש.

  1. כל התכשירים לטיפול באלרגיה מכילים אנטי-היסטמינים שגורמים לתופעות לוואי של עייפות ותשישות.

לא נכון. גופו של אדם אלרגי שנחשף לחומר מעורר אלרגיה, מפריש נוגדנים שפועלים, ברוב המקרים, כנגד מזהמים שחודרים לגופנו. אותם נוגדנים גורמים להפרשה של "היסטמינים" מתאים ספציפיים בגוף. היסטמינים הם האחראים להיווצרות תסמינים של אלרגיה. קיימות, לכן, תרופות נפוצות להקלה על תסמיני אלרגיה שמכילות אנטי היסטמין שמטרתו למנוע את השפעתם של ההיסטמינים. תרופות להקלה על תסמיני אלרגיה שמכילות אנטי היסטמין אינן אופציית הטיפול היחידה. קיימים כיום תכשירים חדשניים, שאינם גורמים להתמכרות או לתחושת עייפות.

   12. ישנם אנשים אשר סובלים מאלרגיה לנשיקות.

לא מדויק. ישנם דיווחים על נשים וגברים אשר הגיעו לחדרי מיון בבתי חולים עם שפתיים נפוחות לאחר שהתנשקו, אולם ככל הנראה, לא מדובר באלרגיה לנשיקה עצמה כי אם לשאריות מזעריות של חומרים שנותרו בפיו של בן הזוג. בזמן שמתנשקים אפשר להיחשף לחומרים אלרגניים אשר יכולים לגרום לתגובה אלרגית ולתלונות שונות.

   13. אלרגיה נגרמת רק מדברים ספציפיים ביותר.

לא נכון. אלרגיה יכולה להיגרם מכל דבר. חומר המעורר תגובה אלרגית נקרא "אלרגן" והוא יכול להימצא בכל חומר. האלרגניים הנפוצים הם:

  • אבקנים של פרחים
  • הפרשות של קרדית האבק
  • פרווה של בעלי חיים והפרשות של בעלי חיים
  • מתכות
  • תרופות
  • מאכלים שונים- בעיקר מוצרי חלב, בוטנים, תותים ועוד.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …