אלרגיה לחלב

אלרגיה לחלב ואי סבילות ללקטוז

חמישה אחוזים מהאוכלוסייה בישראל סובלים, ברמות שונות של חומרה, מבעיה של אלרגיה לחלב. קרוב ל-70% מהם לוקים באי סבילות ללקטוז (סוכר החלב). אנשים שסובלים מאלרגיה לחלב או מאי-סבילות ללקטוז צריכים להיזהר מאכילת מוצרי חלב, וזקוקים, בדרך כלל, לתחליפי חלב ולהשלמת סידן באמצעות נטילת ויטמינים ותוספי תזונה.

שירלי קיטרון, רוקחת ודיאטנית ברשת סופר-פארם מסבירה: "אלרגיה למוצרי מזון, נגרמת בעקבות תגובה לא רצויה של המערכת החיסונית למרכיבי המזון. אלרגיה לחלב נגרמת מתגובה לא רצויה לאחד מחלבוני החלב או לסוכר החלב (לקטוז).  האלרגיה באה לידי ביטוי בעיקר במערכת העיכול, בדרכי הנשימה ובעור, ויכולה לבוא לידי ביטוי גם במערכת העצבים המרכזית. הלוקים באלרגיה לחלב עלולים לסבול מפריחה בעור, משלשולים, מעצירות, מהקאות ואפילו מהלם וחשש לסכנת חיים".

"אי-סבילות ללקטוז אינה תגובה אלרגית", מממשיכה להסביר שירלי קיטרון. "אי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) נגרמת משיבוש בפעילות של אנזים שנקרא לקטז שאחראי לפירוק הלקטוז. ישנם תינוקות שנולדים ללא האנזים לקטז והתפתחותם מתעכבת, ישנם מבוגרים שסובלים ממחסור של לקטז בעקבות מחלות במערכת העיכול, וישנם כאלה שסובלים מתת-פעילות של לקטז. אי סבילות ללקטוז מתבטאת בכאבי בטן, שלשולים וריבוי גזים".

להלן עצות לסובלים מאלרגיה לחלב ו/או מאי סבילות ללקטוז:

  • הסובלים מאלרגיה לחלב חייבים להימנע ממוצרי חלב ולהיזהר ממוצרים שעלולים להכיל "עקבות חלב" או שייוצרו בפסי ייצור חלביים. צריך לשים לב למוצרים כמו דגני בוקר, רטבים למיניהם ומרגרינה שלכאורה הם נטולי חלב אך עלולים להכיל שאריות חלב.
  • מומלץ לסובלים מאלרגיה לחלב להתייעץ עם דיאטנית קלינית שתתאים עבורם תפריט שכולל תחליפי חלב ושילוב תוספי תזונה. תוספי סידן מכילים בדרך כלל 600 מ"ג סידן. מכיוון שההמלצה התזונתית המקובלת היא לצרוך 1000 מ"ג סידן ביום, אפשר להשלים את החסר באמצעות אכילת מזונות עשירים בסידן, דוגמת סרדינים, טחינה, אגוזים, שקדים ועוד.
  • מומלץ לצרוך תוספי סידן בשילוב ויטמין D, שמסייע בהטמעת הסידן בעצמות. אם בעבר היה צורך ליטול סידן וויטמין D בנפרד, ניתן כיום למצוא תוספי תזונה שמשלבים את שני הרכיבים.
  • לסובלים מרגישות לחלב מומלץ לנסות ולבדוק השפעת צריכה של מוצרי חלב דלי לקטוז כמו חלב דל לקטוז (נמכר ברוב רשתות השיווק), יוגורט ומוצרי חלב נוספים שמסומנים כדלי לקטוז ע"ג האריזה. גם שוקו ניתן להכין מחלב דל לקטוז.
  • ככל שמוצרי החלב מוצקים יותר יש בהם פחות לקטוז, לכן גם מי שמתקשה לפרק לקטוז יוכל לאכול גבינה צהובה קשה שמכילה מעט לקטוז. יוגורט ביו מכיל פחות לקטוז בהשוואה למוצרי חלב אחרים ולכן גם הוא מומלץ.
  • אפשר לבדוק את כמות הלקטוז במוצר לפי מספר הקלוריות שמקורן מפחמימות מופיע במידע התזונתי על אריזת המוצר. מקור הפחמימות במוצרים שאינם מתוקים הוא, בדרך כלל, מלקטוז. חשוב לדעת, כי גם אנשים שרגישים ללקטוז מסוגלים לצרוך עד 10 גרם לקטוז ליום, אם צורכים לקטוז לא בבת אחת אלא אם מחלקים אותו למספר מנות במשך היום. כך למשל, כוס חלב שמכילה 10 גרם לקטוז, אם נחלק אותה למספר כוסות קפה או תה עם חלב במהלך היום, נצרוך כמות לקטוז שהגוף יכול לפרק.
  • אי סבילות ללקטוז נגרמת, בדרך כלל, מפעילות נמוכה של לקטז. אפשר לפתור את הבעיה באמצעות תוספי תזונה שמכילים את האנזים הבעייתי שתפקידו לפרק את הלקטוז.
  • חשוב לזכור, כי חלב ומוצריו הם אוצר תזונתי שמספק לנו חלבון איכותי, שפע של ויטמינים מקבוצה B, מינרלים רבים, כגון: סידן, אשלגן, מגנזיום, זרחן ואבץ). חלב ומוצריו הם גם מזון לחיידקי המעיים ה"טובים" שמגנים ושומרים על בריאות המעי ולכן לא מומלץ לוותר עליו לחלוטין.

הנה עוד כמה סיבות מדוע לצרוך מוצרי חלב:

  1. מחקרים מראים שצריכת 3 מנות של מוצרי חלב דלי שומן ליום כחלק מתזונה מאוזנת – חשובה לירידה ושמירה על משקל תקין.
  2. אנשים בדיאטה הצליחו טוב יותר ומהר יותר לרדת ולשמור זמן רב יותר על משקלם כשמזונם הכיל מוצרי חלב דלי שומן.
  3. עוד מראים המחקרים שחלב הוא מזון מצוין לטיפול בנדודי שינה – שתיית כוס חלב לפני השינה שיפרה את איכות השינה וגם עזרה להירדם.
  4. תזונה עשירה בסידן בשלבי החיים המוקדמים מאפשרת בניית מסת עצם מרבית ומניעת אוסטיאופורוזיס – מחלה המאופיינת בירידה בצפיפות העצם – מחלה קשה וכואבת הפוגעת באיכות החיים.

עוד על אי-סבילות ללקטוז

עוד על אלרגיה

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …