איזון סוכרת

איזון סוכרת בלי לרדת במשקל?

האם הקושי הרב בירידה במשקל מוביל בהכרח לכך שאין סיכוי של מניעת סוכרת או איזון סוכרת? התשובה היא לא. בתיה אלימלך, דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, יועצת האגודה הישראלית לסוכרת מסבירה איך אפשר להגיע למצב של איזון סוכרת.

מי לא ניסה לעשות דיאטה כדי לרדת במשקל?

רובנו ניסה בשלב כלשהו בחיים להתמיד בדיאטה ולרדת במשקל, מסיבות בריאותיות, בגלל מחלות שונות או כדי להיראות טוב יותר.

כולנו יודעים כי הקשר בין השמנת יתר לבין סיכון להתפתחות בעיות בריאותיות שונות, כמו סוכרת למשל, הוא קשר חזק ומשמעותי.

השגת משקל תקין הוא אחד הגורמים ברי השינוי המשמעותיים  ביותר במניעת התפתחות סוכרת מסוג 2, בעיקר באנשים עם רקע של סוכרת במשפחה.

לא מכבר התגלה שלעודף המשקל יש תפקיד משמעותי בהפחתת יכולת הגוף לנצל את האינסולין (מה שמכונה – "תנגודת לאינסולין"), בנוסף לירידה ביכולת הלבלב לייצר אינסולין שאופיינית לחולי סוכרת.

ירידה במשקל, עם כל חשיבותה, איננה משימה פשוטה כלל וכלל. ירידה במשקל כרוכה בשינוי התנהגותי מהותי ועמוק, ומסתבר שלא רבים מאתנו מצליחים לרדת במשקל באופן משמעותי ועוד הרבה פחות מצליחים לשמר את הירידה במשקל לאורך זמן.

איזון סוכרת בעזרת תזונה נכונה, פעילות גופנית וטיפול תרופתי מותאם אישית

שמירה על משקל גוף תקין היא בעלת השפעה גדולה על התפתחות הסוכרת, אך מסתבר שאלו שכבר לוקים במחלה, גם אם נכשלו בניסיונות לירידה במשקל, יכולים בהחלט לשפר את מדדי הסוכר בדם באמצעות תזונה נכונה, פעילות גופנית וטיפול תרופתי מותאם אישית.

דוגמא טובה של איזון סוכרת מיטבי ללא ירידה במשקל אפשר לראות בקרב נשים עם סוכרת היריון. אישה עם סוכרת הריון שהחלה את ההריון עם משקל גוף תקין, לא רק שלא תרד במשקל, אלא תתאפשר לה עליה במשקל בהתאם להתקדמות ההיריון תוך איזון סוכר קפדני ביותר באמצעות תזונה מותאמת וניטורי סוכר תכופים.

דבר דומה קורה גם אצל סוכרתיים מסוג 1, שמאזנים את רמות הסוכר שלהם ללא כל שינוי במשקל, אלא באמצעות שימוש מתאים ונכון עם זריקות אינסולין או משאבת אינסולין.

פעילות גופנית היא גורם נוסף שיכול להשפיע בצורה ניכרת על איזון סוכרת, ולעודד צריכה יעילה יותר של סוכרים על ידי התאים הפעילים. כך גם, כמובן, טיפול תרופתי מותאם של איזון סוכרת באופן מיטבי ואינדיבידואלי.

קצרה הדרך מכאן למסקנה כי עדיף להיות סוכרתי בעל עודף משקל אך פעיל עם איזון סוכרת, מאשר סוכרתי רזה בלי איזון סוכרת.

סוכרתיים מסוג 2 יכולים להשיג איזון סוכרת מיטבי גם ללא ירידה במשקל.
כיצד עושים את זה?

  • פגישות רציפות עם דיאטנית מומחית לסוכרת יסייעו להשיג איזון מיטבי של מדדי סוכר ללא ירידה במשקל. מטרות המפגש של אדם סוכרתי שונות ממטרותיו של אדם ללא סוכרת, שמבקש לרדת במשקל. עבור אדם סוכרתי הדגש העיקרי הוא השגת איזון סוכרת באמצעות הרכב הארוחות וחלוקה נכונה של הארוחות במשך היום, ולאו דווקא צמצום כמות הקלוריות. זו יכולה להיות המטרה הבאה לאחר שהושגו ערכי סוכר מיטביים, אך צמצום כמות הקלוריות לא תהיה אצל אדם סוכרתי בראש סדר העדיפויות.

כמה אוכלים?

  • רבים לא מודעים לכך, אבל בחלבונים ובפחמימות ישנה אותה כמות קלוריות ביחידת משקל (גרם אחד של חלבון או של פחמימה ערכו הוא 4 קלוריות). אבל השפעה של ארוחה שמורכבת מעוף או דג, על ערכי הסוכר בדם, שונה לגמרי מהשפעת ארוחה שמורכבת מפחמימות, כמו פסטה או נודלס. לכן, הרכבה של ארוחות מאוזנות יותר והחלפה של חלק מהפחמימות במזונות חלבוניים, או בירקות, יכולה להוביל להטבה משמעותית בערכי הסוכר, מבלי להקטין את נפח הארוחה או להפחית את כמות הקלוריות.

מתי אוכלים?

  • פיזור של מנות הפחמימות לאורך כל היום, במקום לצרוך אותן ב-1-2 ארוחות גדולות, יכולה להיטיב עם איזון סוכרת כללי. לדוגמא, צריכה של 2-3 מנות פרי (תפוח, אגס, אפרסק) במשך היום תהיה טובה יותר, מאכילת קערה גדולה של אבטיח לארוחת הערב.

מה אוכלים?

  • הגישה הרווחת כיום, בעניין איזון סוכרת באמצעות תזונה נכונה, רואה חשיבות רבה בהתאמה אישית של תפריט לכל מטופל, על פי העדפותיו ועל פי יכולתו ליישם בפועל את התפריט המוצע. דיאטנית סוכרת מקצועית מיומנת לבצע את התאמה זו, כדי לתת מענה הולם לעקרונות התזונה בסוכרת ולהקנות כלים מותאמים אישית וקלים לביצוע לכל מטופל.

מומלץ לכל סוכרתי להיעזר באנשי מקצוע מומחים לסוכרת, לשתף אותם בפרטים רבים ככל האפשר על אורח החיים שלהם ולתת ביטוי לקשיים ולמגבלות, על מנת שיקבל את הטיפול הכולל המתאים ביותר עבורו, בו יוכל להתמיד לאורך זמן.

לא עוד "תפריט שאני לא מסוגל לעמוד בו", אלא קבלת טיפול מקיף שכולל התייחסות אינדיבידואלית לצרכים של כל סוכרתי באופן אישי.

עוד על סוכרת

עוד על השמנת יתר

עוד על פעילות גופנית

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …