אומגה 3 לחיים בריאים יותר

אין ספק שחומצות השומן אומגה 3 חיוניות לשמירת הבריאות. תפקידן הרב מערכתי בגוף, והמחסור המתמשך בהן בתזונה עושה אותן חשובות ביותר, בכל גיל ובכל מצב.
העובר המתפתח ברחם אימו זקוק לאומגה 3 בשלושת חודשי ההריון הראשונים ובשלושת חודשי ההריון האחרונים, להתפתחות המוח והראיה.

תינוק רך בימים זקוק לאומגה 3 להתפתחות מערכת העצבים ויכולת שכלית גבוהה, חשיבה, זיכרון, קשר עין יד, מיומנויות חברתיות ועוד.

בני הנעורים זקוקים לאומגה 3 בכדי להגיע לבשלות מינית ולבגרות נפשית. נשים צעירות זקוקות לאומגה 3 בעת הריון בכדי להעניק לעוברן סיכוי טוב יותר להתפתחות שכלית מרבית ומשקל תקין בעת הלידה.
בוגרים בגיל העמידה זקוקים לאומגה 3 בכדי להקטין את הסיכון להתפתחותן של מחלות ניווניות (
מחלות לבסרטןסוכרתדלקת מפרקים ועוד). קשישים זקוקים לאומגה 3 בכדי לשמר את היכולות הקוגנטיביות (חשיבה, ריכוז וזיכרון) וכדי להקטין את הסיכון למחלות דלקתיות ומחלות כלי דם.

ארטמיס סימפולוס ומהפכת אומגה 3

דומה שהאישה שהשפיעה יותר מכול על מהפכת אומגה 3 בעולם התזונה והבריאות, היא פרופסור ארטמיס סימופולוס. חוקרת רב תחומית המשמשת כנשיאת המרכז לגנטיקה, תזונה ובריאות, שהוא חלק מהמכון הלאומי לבריאות (NIH) בארהב.
החל משנת 1984 התמקד מחקרה בהיבטים האבולוציוניים של התזונה ועל המאזן הנכון בין אומגה 6 לאומגה 3 בתזונה. בנוסף ליותר מ- 250 מאמרים מדעיים שפרסמה, ערכה פרופסור ארטמיס סימופולוס ספרים ומוספים רבים. ספרה הפופולארי דיאטת אומגה, שהיה לרב מכר, הביא לתודעת הציבור הרחב את סוד המזון מן הים – אומגה 3.

סוד בריאותם של אנשי כרתים – אומגה 3

במחקר, שהחל בשנת 1970, בחנה קבוצה בינלאומית של חוקרים, במשך 15 שנים, את מצב בריאותם ותזונתם של אלפי גברים בגיל העמידה בשבע ארצות שונות, ביניהן ארהב, יפן, איטליה ויוון. עם התקדמות המחקר נמצא, באופן ברור, כי מצב בריאותם של תושבי האי כרתים הוא הטוב ביותר מבין כל תושבי הארצות שהשתתפו במחקר. הממצא החד משמעי הביך מעט את החוקרים מכיוון שתזונתם של תושבי כרתים דומה מאוד לתזונתם של האיטלקים. החוקרים הניחו כי קיימים לתזונה בכרתים היבטים יחודיים, אך לא עלה בידם להצביע עליהם.

בתחילת שנות ה- 90 הבחינה קבוצה של חוקרים צרפתיים כי התזונה בכרתים דלה בחומצות שומן מקבוצת אומגה 6 ועשירה, יחסית, בחומצות שומן מקבוצת אומגה 3. תזונה זו דומה ביותר לתזונתו של האדם הקדמון, ההומו סאפינס, שהוא אבי האנושות המודרנית. החוקרים ביקשו לבחון האם צריכת תזונה שקיים בה איזון בין שתי קבוצות חומצות השומן החיוניות (יחס של 1:1) היא המפתח החסר לשמירה על בריאות טובה. לשם כך ערכו מחקר שנמשך שלוש שנים, אשר השווה בין התזונה בכרתים לתזונה דלת השומן, שעליה המליצה אגודת הלב האמריקנית. מממצאי המחקר עולה בבירור כי בריאות כלי הדם של תושבי כרתים היתה טובה באופן ניכר מבריאות כלי הדם של אלה שצרכו את התזונה דלת השומן.
הצלבת ממצאים אלה עם המחקר על תזונת האסקימוסים ובריאות ליבם, בשילוב הממצאים הארכיאולוגיים שהצביעו על סוד שרידותו והתפתחותו של האדם הקדמון, הביאו את פרופסור ארטמיס סימופולוס לפרסם את המאמר המדעי החשוב על ההיבטים האבולוציוניים של אספקת חומצות שומן אומגה 3 במזון.  

דיאטת אומגה 3

פרופסור סימופולוס טענה במאמר עקרוני חשוב זה, כי המידע שנאסף במחקרים הארכיאולוגיים מחזק את ההנחה שתזונתו של האדם הקדמון בתקופת האבן היא האחראית להתפתחותו המהירה, ולעיצוב ותכנות המטען התורשתי שלנו. תזונה זו התאפיינה ברמה נמוכה בהרבה של שומנים בכלל ושומנים רוויים בפרט מזו שקיימת בתזונה המערבית. התקיים בה איזון מלא בין שתי קבוצות חומצות השומן החיוניות, אומגה 6 ואומגה 3 (יחס של 1:1) והיא כללה יותר ירקות ופירות מהתזונה המערבית.
חשיבותו של האיזון בין אומגה 6 לבין אומגה 3 קיבלה חיזוק משמעותי במחקר על התזונה המסורתית באי כרתים. המחקר הצרפתי שהתבסס על התזונה בכרתים הוכיח את חשיבותה של חומצות השומן אומגה 3 המתקבלת ממזון מן הים, למניעת מחלות לב ותמותה מסרטן.
במילים אחרות, הקשר המובהק בין תזונה, בריאות והתפתחות האדם משחר ההיסטוריה ועד ימינו, הוכח בעקבות גילוי חשיבותן של חומצות השומן מסוג אומגה 3. ההמלצה שעלתה למודעות העולמית בעקבות פרסומו של מאמר זה, היתה פשוטה וברורה – יש להפחית את הצריכה של אומגה 6 ולצרוך הרבה יותר אומגה 3 עד להשגת איזון מלא ביניהן, כדי להבטיח התפתחות תקינה, לשמירת הבריאות ולריפוי מחלות.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ אומגה 3

העשרת התזונה בחומצות שומן אומגה 3 דרך קבע, תשפר את המאזן בין חומצות השומן החיוניות (אומגה 3 ואומגה 6). רשויות הבריאות המובילות בעולם ובראשן ארגון הבריאות העולמי ממליצים כיום על שיפור היחס בין שתי הקבוצות. במסגרת המלצותיו לשמירה על בריאות טובה, טוען ארגון זה כי בנוסף להימנעות מעישון סיגריות, הקפדה על פעילות גופנית מתונה וסדירה וצריכת מזון בריא ומגוון, חשוב לתגבר את התזונה באומגה 3 על בסיס יומי וקבוע.

יותר אומגה 3 פחות מחלות

בנייר עמדה שפרסם ארגון הבריאות העולמי נאמר כי נמצא מתאם עולמי בין מחסור בחומצות שומן אומגה 3 בתזונה לבין השכיחות הגוברת של מחלות. כמו כן נמצא, ואלה הן החדשות הטובות, מתאם בין תזונה עשירה באומגה 3 לבין בריאות גופנית ונפשית משופרות.
מחקרים אפידמיולוגיים, בכל רחבי העולם, שבים ומאשרים את הנוסחה הדו כיוונית הבאה: פחות אומגה 3 בתזונה = יותר תחלואה, יותר אומגה 3 בתזונה = פחות תחלואה.
מחקרים קליניים בכל רחבי העולם, מאששים את הממצאים הכמותיים ומוכיחים, במגוון רחב של מקרים, כי צריכה קבועה של אומגה 3 היא דרך יעילה ונטולת תופעות לוואי למניעת מחלות, וגם דרך שיעילותה הולכת ומתבררת, לטיפול במחלות. במילים אחרות, שמירת האיזון בין אומגה 3 לבין אומגה 6 היא ערובה לשמירה על בריאות טובה, ושיפור האיזון ביניהן (על-די הוספת אומגה 3) מסייעת לריפוי מחלות (כטיפול עיקרי או כטיפול נלווה).

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …