ניתוח לתיקון המחיצה באף – כל מה שרציתם לדעת

 

רובנו מודעים לעובדה שאופן הנשימה שלנו יכול להשפיע על הגוף ועל הנפש שלנו. נשימה יוגית, לדוגמה, היא אחת הפרקטיקות הבסיסיות ביוגה ומוגדרת גם כ׳שליטה בכוח החיים׳. נשימה זו מכוונת להגביר את האנרגיה החיונית בגוף ובנפש. הנשימה יכולה לעזור לנו לנווט רגשות עזים, למתן את ההשפעות השליליות של הלחץ והטראומה, ובכלל לסייע לנו לישון היטב.

שיטות הנשימה יכולות לאזן, לחזק ולהגדיל את הגמישות ואת יכולת ההסתגלות של מערכות הגוף המגיבות למתח, ובכך לעזור לנו לנטרל את ההשפעות המזיקות של עודפי הלחץ ולווסת את הרגשות, הבריאות הגופנית והיכולת לחוות אהבה וחמלה.

אבל מה קורה אם אנחנו סובלים ממחיצה סוטה באף, ומתקשים לנשום דרך האף ולתרגל את שיטת הנשימה המרגיעה?

מהי מחיצה סוטה באף?

מחיצה סוטה עלולה להקשות על הנשימה. מדובר על המחיצה הדקה המורכבת מעצם וסחוס ומפרידה בין הנחיר הימני לשמאלי. אצל רוב האנשים המחיצה ממוקדת במרכז. אם המחיצה שלכם אינה במרכז, או נוטה לצד מסוים, אתם סובלים ממחיצה סוטה. יש אנשים שנולדו כך, ואחרים נפגעו באף, פגיעה שפגעה במחיצת האף.

אם יש לכם מחיצה סוטה וזה לא משפיע על הנשימה שלכם וגם לא מוביל לזיהומי סינוסים תכופים, כנראה שאתם יכולים להמשיך בחייכם מבלי לגעת בה, או לדבר עם הרופא על טיפולי עיצוב אף שאינם ניתוחיים.

אבל אם המחיצה הסוטה חוסמת נחיר אחד או שניים, כך שקשה לכם, או ממש בלתי אפשרי, לנשום דרך האף, כדאי לשקול ניתוח.

לפי ההערכות, בארצות הברית בלבד אצל כ-80% מהאנשים מחיצת האף אינה ישרה. עם זאת, התייחסות למחיצה סוטה כאל מצב רפואי מתרחשת בדרך כלל רק כאשר מדובר במחיצות סוטות באופן חמור. השכיחות של מחיצות אף שכאלה היא נמוכה בהרבה.

מחיצה סוטה שפוגעת בנשימה יכולה ליצור קרקע פורייה להתפתחות חיידקים, לגרום לדלקת כואבת ולזיהומים שעלולים למנוע מהמצב להשתפר. אם זה המקרה שלכם, ניתוח לתיקון המחיצה באף עשוי לעזור.

תסמינים של מחיצה סוטה

  • התסמין השכיח ביותר של מחיצה סוטה הוא גודש באף. כאשר צד אחד של האף גדוש יותר מהצד השני, והנשימה דרך האף קשה.
  • זיהומי סינוסים חוזרים ונשנים יכולים גם הם להיות סימן למחיצה סוטה.
  • דימום מהאף.
  • כאבים בפנים.
  • כאב ראש.
  • נזלת.
  • נשימה חזקה ונחירות בשינה.
  • דום נשימה בשינה, מצב חמור שבו אדם מפסיק לנשום תוך כדי השינה.

איך מאבחנים מחיצה סוטה?

הרופא יבדוק אתכם כדי לאבחן מחיצה סוטה. בדרך כלל הוא ישתמש באור ובמכשיר שיעזור לו לפתוח את הנחיר ולראות את מחיצת האף כדי לאבחן את מצבה.

לפעמים, מחיצה סוטה נמצאת עמוק באף ועשויה לדרוש אבחון נוסף באמצעות טלסקופ קטן או אנדוסקופ. מדי פעם אפשר להיעזר גם בהדמיה בעזרת בדיקת CT, המאפשרת לרופא לראות את מלוא היקף הדברים, אבל בדיקה זו לא מתבצעת לעתים קרובות.

על הליך הניתוח

ניתוח ליישור המחיצה נקרא Septoplasty, וכאשר הוא משולב גם בניתוח לשינוי צורת האף, הוא מתבצע על ידי מנתח פלסטיקאי. שימו לב, כדי לטפל במחיצה הסוטה, אי אפשר יהיה להסתפק בהליך פיסול אף ללא ניתוח שיכול לעצב מחדש רק את צורת האף החיצונית.

הניתוח מתבצע בהרדמה, ויכול להתבצע בניתוח פתוח, באמצעות חתך קטן הנעשה בין הנחיריים, או בניתוח סגור, באמצעות החדרת המכשירים לתוך הנחיריים.

המנתח יטפל במחצה כדי להפוך אותה לישרה יותר. לפעמים יצטרך לחתוך את העצם כדי למקם את המחיצה במיקום הנכון.

הניתוח נמשך לרוב כשעה וחצי ואפשר לחזור הביתה שלוש עד ארבע שעות מתום הניתוח.

לאחר הניתוח קרוב לוודאי שהמנתח יניח על האף סד מסיליקון כדי להגן על המחיצה, וחומר דמוי גזה שיונח בחלל האף כדי שיספוג את הדם ושאר הנוזלים. המנתח יסיר התקנים אלה בפגישת הביקורת הראשונה שלכם.

לפני הניתוח ימליץ לכם המנתח להימנע מתרופות הכוללות איבופרופן או אספירין, שעלולות להגביר את הדימום.

האם ניתן למנוע מחיצה סוטה?

מחיצה סוטה, הנגרמת בעקבות פגיעה באף או בפנים, אפשר למנוע על ידי נקיטה באמצעי בטיחות בסיסיים, כמו:

  • חבישת קסדה בעת האמון או המשחק הספורטיבי.
  • הקפדה על חגורת הבטיחות בעת הנסיעה ברכב.

כן אני רוצה לקבל פרטים נוספים על איך תיקון מחיצה באף

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

אולי יעניין אותך...

סוגי החלקה לשיער

סוגי החלקה לשיער

ישנם סוגים רבים ושונים של מחליקי שיער, אך כולם פועלים בצורה דומה. הם משתמשים בחום …