תזונת תינוקות ומיתוסים מלידה ועד טעימות

בכל מה שקשור לתינוקות והתזונה שלהם לכל אחד יש שלל עצות בשפע. תוסיפו לזה את כל מאגרי המידע המטורפים בנושא שיש ברשת ותגלו עד כמה המידע שאנחנו מוצפים בו מבלבל ולעיתים גם סותר. אז איך מנווטים בין כל הדעות והמידע? מה מיתוסים ומה אמת?

אין אישה שלא יכולה להניק, יש אישה שלא רוצה

אחד המיתוסים הכי נפוצים בכל מה שקשור לתזונת תינוקות רכים שזה עתה נולדו הוא נושא ההנקה, והמחשבה כי כל אשה יכולה וצריכה להניק. לא מעט נשים שמעו את המשפט הנ"ל והמיתוס הזה יכול להיות מאוד מתסכל ואפילו מדכא למי שמנסה ומנסה ולמרות הכל לא מצליחה. האמת היא, שאצל מרבית הנשים, החיבור רחוק מלהיות מיידי וללא הדרכה של יועצת הנקה צמודה יתכן וגם זה לא יקרה באופן טבעי. אך מעבר לליווי הצמוד ואולי חוסר הידע, ישנן נשים שבאופן טבעי למרות ההורמונים והלידה, גופן מייצר פחות חלב מן הנדרש ולכן תדרשנה להשלים את התזונה עם תמ"ל.

עוד מקרה שחשוב לדבר עליו, שישבור את המיתוס הזה לחלוטין, הוא תינוקות שמסרבים לינוק בכל תוקף. לעיתים זה יכול להעיד על אלרגיה או רגישות לחלב האם מסיבה כלשהי ולעיתים התינוק פשוט לא מוכן להצמד לשד לא משנה מה עושים וכמה מדריכים. במקרים כאלו, אין מנוס אלא מלעבור לתמ"ל ולקוות שהמאמץ הקטן שכרוך בבקבוק, יגרום לו בכל זאת לשתף פעולה. בנוסף, במקרים של אלרגיה לחלב כבר מינקות, קיים צורך לתת תזונת תחליפית לחלב, דבר שניתן לספק רק באמצעות תמ"ל.

אם הילד כבר זוחל ומנסה לעמוד ובוהה בכם בארוחה זה הזמן לטעימות

גם פה, מדובר במיתוס שהוא כוללני ולא לוקח בחשבון את העובדה, שמערכות רבות בתוך הלוע ומערכת הבליעה והעיכול, צריכות להיות מפותחות על מנת לאפשר מעבר למוצקים. לעולם אל תתחילו במעבר לטעימות מבלי שקיבלתם על כך אישור מרופא מומחה או אחות טיפת חלב. קיימים סימנים מוכרים למוכנות לטעימות מבחינה רפואית ועד שלא מזהים אותם אין לעבור לשלב הבא.

עדיף להתחיל את הטעימות בירקות ובבשר ולא בפירות

האמת היא שהמיתוס הזה הוא חצי מדוייק. באופן טבעי, אנחנו מתוכנתים לאהוב טעם של מותוק ולהתחבר אליו. כך שסביר להניח ששלב הטעימות יילך כנראה הרבה יותר חלק עם פירות מאשר עם מאכלים אחרים. יחד עם זאת, גם אם התחלתם בפירות, זה לא אומר שהתינוק שלכם בהכרח ידחה מאכלים אחרים. לכל תינוק יש את הטעם והריח שהוא מעדיף ויתכן שגם מלפפון או עגבניה יהיו טעימים לו באותה מידה כמו הפרי שינסה.
באשר לבשר אדום, הודו או עוף, מומלץ לשמור את החשיפה והטעימה אליהם כבר בשלב מתקדם יותר של מחיות ולערבב אותו בתוך הארוחה כיוון שסוג מזון זה, דורש יכולות לעיסה ובליעה יותר מורכבות.

דייסות יגרמו לתינוק להשמין ואין להן ערך תזונתי ממשי

לא מדוייק. כן, דייסות על בסיס אורז או סולת הן אכן "כבדות" יותר ומלאות פחמימה. אך ארוחה אחת של דייסה כזו, היא לא מה שיגרום לתינוק שלכם לעלות במשקל. מעבר לכך, קיימות בשוק כיום גם דייסות על בסיס שיבולת שועל. שיבולת השועל היא אחד מסוגי הדגנים היותר בריאים שיש, מכילה מינרלים רבים, ויטמינים ואף חלבון ומהווה סוכר מורכב שמתפרק לאט בגוף. כל אלו, תורמים לדייסות השיבולת שועל להיות מאכל שיהיה יותר ממתאים לארוחת בוקר או ערב וישאיר את התינוק שלכם שבע ומאושר.

אולי יעניין אותך...

עיכוב התפתחותי אצל תינוקות וילדים

גורמים שונים יכולים להיות הסיבה של עיכוב התפתחותי אצל תינוקות. מקורם של גורמים אלה של …