גלי מוח

גלי מוח למאבק בהפרעה פוסט טראומטית

מחקר מקדמי טוען כי בעזרת טכנולוגיה של משוב אקוסטי של גלי מוח אפשר לסייע לחלק מהלוקים בפוסט טראומה.

הטכנולוגיה החדשה עושה שימוש בגלי המוח של המטופל, ממירה אותם לתדרי שמע שמועברים באופן מידי למטופל ותוצאת המשוב היא ייצוב פעילות אונות המוח  באותו התדר, דבר שמפחית את התסמינים של פוסט טראומה.

הפרעת עקה (סטרס) פוסט טראומטית (PTSD) יכולה להתפתח כתגובה לאירוע מחריד, כמו מלחמה, אסון טבע, תקיפה מינית ואלימות גופנית אחרת. אנשים עם הפרעה פוסט טראומטית חווים חרדה ממושכת, הבזקים של האירוע הטראומטי, סיוטים ותסמינים נוספים שממררים את חייהם.

"הטיפול המקובל, במקרים רבים, אינו מספיק כדי לתת מענה הולם למצב נפשי קשה זה. טיפול התנהגותי מסורתי של חשיפה מבוקרת לגורמי הטראומה מעניק הקלה משמעותית, אך מטופלים רבים אינם יכולים לעמוד בו ומפסיק את הטיפול בטרם חוו את מלוא תועלותיו" מסביר פרופסור טגלר.

המחקר החדש נערך בהובלת חוקרים מהמרכז הרפואי באוניברסיטת וויק-פורסט שבארה"ב. החוקרים ביקשו לטפל בהפרעה פוסט טראומטית מזווית אחרת, דרך גלי המוח של המטופלים.

במחקר נטלו חלק 19 מטופלים שהשלימו בממוצע  16 מפגשים עוקבים של מה שהחוקרים מכנים "גירוי אקוסטי, לא פולשני במעגל סגור, של גלי מוח".

במהלך המפגשים הפעילות המוחית של המטופלים תועדה ותורגמה לצלילים אקוסטיים שהועברו למטופלים באמצעות אוזניות.

החוקר הראשי, פרופסור צ'רלס טגלר, מהפקולטה לנוירולוגיה באוניברסיטת וויק-פורסט שבארה"ב, מסביר: "הדבר דומה למצב שבו המוח רואה את עצמו במין מראה אקוסטית, מכייל מחדש את דפוסי הפעילות שלו, וכדי לשפר את האיזון הוא מפחית עוררות יתר ומגביר התרגעות".

לאחר המפגשים הללו, כמעט 90% מהמטופלים דיווחו על ירידות בעלות משמעות קלינית בתסמיני הפרעה פוסט טראומטית.

"ההשפעות של סטרס כרוני הורגות אנשים ומקצוע הרפואה לא מצא עדיין תשובה מהי הדרך הטובה ביותר לטפל בהפרעה. אנחנו מאמינים שיש צורך בטיפולים יעילים, לא פולשניים ולא תרופתיים בתסמיני פוסט טראומה, ולכן ערכנו את המחקר הזה" אומר פרופסור טגלר.

דר' אהרון פנחסוב, מהמחלקה לבריאות התנהגותית באוניברסיטת ניו-יורק שבארה"ב, אומר בתגובה: "המחקר מציג גישה חדשה באופן החשיבה על הפרעה פוסט טראומטית ובתכנון דרכי הטיפול בה. טיפול בהפרעה באמצעות כיול גלי מוח עוזר כנראה למטופלים רבים, וניכר כי רוב המטופלים עומדים יפה בטיפול ואינם חווים תופעות לוואי שליליות במהלכו. אבל עלינו לבחון בזהירות את הממצאים כי זהו מחקר מקדמי קטן ועוד ארוכה הדרך שתוביל אותנו בסופו של דבר אל טיפול קליני משמעותי ומקובל. יש צורך בקבוצה גדולה יותר של מטופלים ומדידת תסמינים של הפרעה פוסט טראומטית שאינה מתבססת רק על דיווח עצמי של מטופלים. כל התקדמות בשיטות הטיפול בהפרעה פוסט טראומטית היא מבורכת. יהיה זה נפלא לראות מחקר רב משתתפים שיניב ממצאים טובים".

המחקר התפרסם בתאריך 19.4.2017 בכתב העת פסיכיאטריה של ביו-מד-סנטרל.

 עוד על פוסט טראומה

עוד על חרדה

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …