ניתוח לכריתת כיס מרה – האם הוא הכרחי תמיד

מחקר חדש מצא כי מצבם של אנשים מסוימים עם דלקת לבלב בעקבות חסימה של אבני מרה, שלא עברו ניתוח לכריתת כיס מרה, היה שפיר גם לאחר שנים. עורכי המחקר טוענים לכן כי ניתוח לכריתת כיס מרה אינו הכרחי תמיד במקרים של דלקת הלבלב מאבני מרה.

דלקת הלבלב מאבני מרה מתחוללת כאשר אבן מרה אחת או יותר נתקעות בצינורית שמובילה מיצי מרה ואנזימים מהלבלב למעי הדק. האבן החוסמת משפעלת את אנזימי הלבלב שתפקידם לסייע בתהליך העיכול, אך בו זמנית מונעת את הגעתם אל המעי הדק. כאשר האנזימים שמוכנים לפעולה נשארים בלבלב נגרמים דלקת וכאבים עזים.

הטיפול המקובל הוא להסיר את כיס המרה (שבו נוצרות אבני מרה) תוך 30 ימים מהופעת דלקת הלבלב כדי למנוע הישנות של הבעיה.

המחקר בחן מידע על יותר מ- 17,000 מקרים של דלקת הלבלב מאבני מרה שהתחוללו בארה"ב בין השנים 2010-2013.

78% מהמטופלים עברו הסרה של כיס המרה תוך 30 ימים מהאשפוז כמומלץ. פחות מ- 10% מהם חזרו לאשפוז בבית חולים בגלל דלקת חוזרת בלבלב, כך נמצא במחקר.

מ- 3,700 המטופלים שלא עברו הסרה של כיס המרה תוך 30 ימים, כ- 1,200 עברו את ההליך תוך 6 חודשים. אבל כ- 2,500 מטופלים שלא עברו הסרת כיס מרה תוך 30 ימים, לא עברו את ההליך הניתוחי גם ארבע שנים מאוחר יותר.

לא ברור לחוקרים מדוע מטופלים מסוימים שלא עברו מיד הסרה של כיס המרה חוו הישנות של דלקת הלבלב בעוד שמטופלים אחרים לא חוו הישנות של דלקת הלבלב. מחקרים נוספים יוכלו אולי לפתור סוגיה זו.

החוקרת הראשית, פרופסור סוזן הטפלס, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ון הופקינס שבארה"ב, אומרת: "ממצאי המחקר מבשרים לנו שישנה אולי דרך להימנע מניתוח להסרת כיס המרה במקרים של דלקת הלבלב מאבני מרה. ככל שהרפואה ממשיכה להתפתח, חשוב לבחון הזדמנויות חדשות כדי לשכלל וללטש עוד יותר את הטיפול הרפואי".

על אף הממצאים המפתיעים לא נכללה במחקר המלצה לשנות את ההליך הטיפולי המקובל.

מסכמת פרופסור הטפלס: "התזמון הספציפי של מועד הסרת כיס המרה הוא עדיין בגדר השערה ויש להעמיד אותו למבחן במחקרים קפדניים. לעת עתה, ישנה הוכחה ברורה כי הקו המנחה  הקיים מועיל למטופלים ויש ללכת בעקבותיו".

המחקר התפרסם בתאריך 3.4.2017 בכתב העת האמריקני לגסטרואנטרולוגיה.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …