זריקות סטרואידים

זריקות סטרואידים אינן מקלות לטווח ארוך על כאבי גב תחתון

שיכוך כאב באמצעות זריקות סטרואידים להפחתת דלקת בדיסק שבין החוליות אינו נשמר לאורך זמן, כך נמצא במחקר.

כאבי גב כרוניים תוקפים עשרות מיליוני מטופלים. רבים מהם מנסים להקל על אי-הנוחות בעזרת זריקות סטרואידים, כעת טוענים חוקרים כי מרפא זה מעניק הקלה זמנית וקצרת טווח בלבד.

חוקרים מצרפת התמקדו ב- 135 מטופלים שנראה היה כי כאבי הגב שלהם נגרמו על-ידי דלקת בין הדיסק לבין החוליות בעמוד השדרה התחתון.

החוקרים מצאו כי זריקת סטרואידים בודדת מקלה על הכאב למשך חודש ימים. לאחר מכן יעילות הזריקה דועכת. כשנה לאחר הטיפול לא נמצא כל הבדל בין מטופלים שקיבלו את הזריקה לבין מטופלים שלא קיבלו את הזריקה.

"ממצאינו אינם תומכים בשימוש נרחב של זריקות סטרואידים כדי להעלים תסמיני כאב גב לטווח ארוך. ממצאי המחקר תואמים לממצאי מחקרים קודמים" אומרת החוקרת הראשית פרופסור קריסטל נגויאן מהפקולטה לרפואה פיזיקלית ושיקום באוניברסיטת דקרט בפריז שבצרפת.

צוות המחקר קיווה כי מתן זריקת סטרואידים שהייתה מיועדת לטיפול אנטי –דלקתי תוכל לסייע בהעלמת כאבי גב לטווח ארוך.

כדי לבחון את השערתם נבחרו מטופלים עם כאבי גב תחתון כרוניים עם סימנים לדלקת בדיסק כפי שנראו בהדמיה בתהודה מגנטית (MRI). המטופלים סבלו מכאבי גב, בממוצע, במשך 6 שנים. מחציתם קיבלה זריקה בודדת של סטרואידים ומחציתם השנייה לא קיבלה זריקה.

המטופלים התבקשו לדרג את כאבי הגב שלהם לפני  הטיפול (זריקה או לא זריקה), לאחר חודש, ולאחר 3, 6, 12 חודשים אחרי הטיפול.

חודש לאחר הטיפול 55% מאלה שקיבלו זריקת סטרואידים חוו פחות כאבי גב תחתון, בהשוואה ל- 33% בקרב אלה שלא טופלו בזריקה.

"בסופה של שנת מעקב לא ניכר כל הבדל  בהערכות הכאב בין הקבוצה שקיבלה זריקת סטרואידים לבין הקבוצה שלא קיבלה את הזריקה. שתי הקבוצות, סיימו את שנת המעקב במצב דומה, עם אותו שיעור של דלקת בדיסק, באותה איכות חיים ירודה יותר, עם יותר חרדה ודיכאון ואותו שיעור שימוש בתרופות לא נרקוטיות לשיכוך כאבים" אומרת פרופסור נגויאן.

"באופן כללי, רוב המטופלים בזריקה מצאו כי זריקת סטרואידים היא דבר נסבל, והסכימו לקבל זריקה נוספת במידת הצורך. לא התגלו בעיות בטיחות בשימוש בזריקת סטרואידים ולא נמצאו מקרים של זיהום, הרס או הסתיידות בדיסק כשנה לאחר מתן הזריקה" מסכמת פרופסור נגויאן.

ממצאי המחקר התפרסמו בתאריך 20.3.2017 בכתב העת לרפואה פנימית.

פרופסור ביירון שניידר, מומחה לפיזיותרפיה ולשיקום מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ונדרבילט שבארה"ב, שכתב את מאמר המערכת שנלווה למחקר, מציין: "ישנן סיבות שונות לכאבי גב. במחקר זה, המטופלים סבלו מכאבי גב כרוניים. יש, קרוב לוודאי, יותר מגורם אחד לכאבי גב כרוניים, וזו כנראה הסיבה מדוע נמצאו תוצאות טובות כחודש לאחר הטיפול שנעלמו לאחר שנה. אין פירוש הממצאים שיש להימנע לגמרי מזריקות סטרואידים. מטופלים שחווים אפיזודה פתאומית של כאב גב, מה שנקרא, כאב גב אקוטי, אינם זקוקים, קרוב לוודאי, לזריקת סטרואידים. אבל אם מצבם אינו משתפר לאחר חודש או חודשיים כפי שהיה מצופה, יהיה זה הגיוני, בנקודת זמן זו, לדון ביתרונות ובחסרונות של זריקת סטרואידים. כאב גב כרוני (כאב ממושך) זו סיטואציה אחרת. טיפול בכאב גב כרוני פירושו לטפל בכאב עצמו, אך גם להשתמש בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). שימוש ב'פסיכולוגיה של כאב' יכול לעזור למטופלים שמתמודדים עם כאב ממושך. במקרים של כאב כרוני, רופאים צריכים להתייחס לגורמים של מערכת שרירים/שלד שמעוררים כאב, אבל גם לגורמים אחרים בקרב מטופלים שחווים כאבים ממושכים".

לפי הנטען במאמר המערכת, מצוקה נפשית, פחד מפני כאב ואפילו רמת השכלה נמוכה, יכולים להשפיע על עוצמת הכאבים.

עוד על כאבי גב

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …