צריכת סויה

צריכת סויה בטוחה למטופלות עם סרטן השד ואפילו מספקת הגנה

מחקר שבחן 6,200 מטופלות ששרדו את סרטן השד מצא כי צריכת סויה הייתה קשורה בסיכון מופחת למוות לאחר כ- עשר שנים של מעקב.

במהלך מעקב של כמעט 10 שנים, נמצא שנשים בעלות צריכת סויה גבוהה נמצאו בסיכון מופחת למוות מכל סיבה שהיא.

"לא מצאנו השפעות מזיקות, במונחי תמותה, בקרב נשים שאובחנו עם סרטן השד, שצרכו מוצרי סויה". אומרת החוקרת הראשית פרופסור פנג פנג זנג מהמחלקה לאפידמיולוגיה בבית הספר למדעי התזונה באוניברסיטת טפטס שבארה"ב.

"באופן כללי, צריכת סויה ברמות גבוהות הייתה כרוכה בירידה של 21% בסיכון למוות בהשוואה לנשים שצרכו סויה ברמות נמוכות יותר" אומרת פרופסור זנג.

בעד או נגד צריכת סויה

המחלוקת בעד או נגד אכילת מוצרי סויה למחלימות מסרטן השד נמשכת שנים ארוכות.

חששות לגבי סיכון/תועלת של מזונות על בסיס סויה התעוררו מכיוון שמוצרי סויה מכילים רכיבים דמויי אסטרוגן שנקראים איזופלאבונים. הדבר מעורר דאגה, אומרים מומחים מסוימים, כי בסוג סרטן שד שכיח ביותר שנקרא גידול סרטני חיובי לאסטרוגן, רמות גבוהות של אסטרוגן יכולות לדרבן התפתחות של תאים סרטניים.

פרופסור עומר קוקוק, ראש החוג לאונקולוגיה ולרפואה משולבת באוניברסיטת אמורי שבארה"ב, אומר: "המחקר החדש מסיים את המחלוקת רבת השנים בנושא הסויה באופן סופי".

המחקר של פרופסור זנג ומאמר המערכת של פרופסור קוקוק התפרסמו בתאריך 6.3.2017 בכתב העת סרטן.

פרופסור קוקוק אומר שאחד מיתרונותיו הברורים של המחקר הוא הכמות הגדולה של הנבדקות. ממצאי המחקר מאוששים מחקר קודם שבו נמצא כי צריכה גבוהה של סויה מקטינה את הסיכוי לחזרתו של סרטן השד.  "כאשר הישנות המחלה יורדת, ישנה ירידה בתמותה" מציין פרופסור קוקוק. "אני סבור שאפשר לומר לנשים עם סרטן השד לא לחשוש לאכול מוצרי סויה שונים וטופו או לשתות חלב סויה"

כל משתתפות המחקר גויסו ממחקר סרטן השד מוקדם שהחל בשנת 1995. הגיל הממוצע של הנחקרות היה, בתחילת המחקר, 52 שנים.

במהלך המחקר כ- 1,200 מהנחקרות מתו. צוות המחקר בראשות פרופסור זנג עקב אחר תזונתן של הנשים. החוקרים מצאו קשר בין צריכה גבוהה של סויה ושרידות טובה יותר אחרי אבחון של סרטן השד. צריך לציין שהמחקר לא תוכנן להוכיח קשר סיבתי בין צריכת סויה לבין תמותה מופחתת.

צוות המחקר מצא כי התועלת המרובה ביותר נצפתה בקרב נשים שלא לקו בסרטן השד מסוג גידול סרטני חיובי לאסטרוגן, הסוג שרגיש לאסטרוגן. בקרב נשים אלו נמצא סיכון מופחת ב- 50% למוות מכל סיבה שהיא בתקופת המעקב.

נשים שלא נטלו טיפול הורמונלי חליפי בגיל המעבר נהנו אף הן מתועלת ניכרת מצריכה גבוהה של סויה, סיכון מופחת ב- 32% למוות במרוצת תקופת המעקב.

צריכת סויה מומלצת

כמה סויה צריך לאכול כדי ליהנות מההשפעה המיטיבה? לטענת החוקרים, נשים בקבוצה שצרכה מעט סויה אכלה פחות מ- 0.3 מ"ג של איזופלאבונים ביום, בעוד שהקבוצה שצרכה הרבה סויה אכלה 1.5 מ"ג ויותר איזופלאבונים ביום.

"אבל אפילו הצריכה הגבוהה אין פירושה שצריך לאכול כמות עצומה של סויה" אומרת פרופסור זנג, "כמות זו שוות ערך למנה עד מנה וחצי של מאכלי סויה, כמו פולי סויה או טופו, בשבוע".

המומחים יכולים רק לשער מדוע יכולה להיות לסויה השפעה מגנה מפני תמותה מסרטן השד.

"רכיב תזונה דמוי אסטרוגן ממקור צמחי, כאשר הוא נצמד למעטה התא, הופך את קליטת האסטרוגן, על-ידי אותו התא  לפחות סבירה" משערת פרופסור זנג. "עיקרו של דבר הוא שאיזופלאבונים של סויה מסיטים את האסטרוגן מהקולטנים המועדפים בתא הסרטני ומרחיקים בכך את השפעתו המזיקה".

"השערה נוספת" אומרת פרופסור זנג, "היא שרכיבי סויה מעכבים את התפתחותם של כלי דם שמזינים את הגידול הסרטני".

פרופסור קוקוק מסכם: "רוב הנשים, במיוחד בארה"ב, שצריכת הסויה שלהן נמוכה, אינן צריכות לדאוג ממינון יתר של סויה. צריכה של 20-25 מ"ג ביום, בארצות אסיה, היא צריכה שכיחה. אם שותים כוס של חלב סויה זו צריכה של כ- 27 מ"ג סויה".

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …