ריפלוקס – פליטת מזון מוגברת של תינוקות

ריפלוקס – פליטת מזון מוגברת (GER) של תינוקות היא מצב בו תוכן הקיבה חוזר אל הוושט במהלך הארוחה או אחריה.

הוושט הוא צינור שמחבר את בית הבליעה עם הקיבה. בתחתית הוושט ישנו שריר טבעתי שנקרא שוער. שריר זה נפתח ונסגר כדי לאפשר למזון להגיע לקיבה ולא לצאת ממנה. השוער נפתח, באופן תקין, כדי לשחרר על-ידי שיהוק, גזים שהצטברו בקיבה.

מה ההבדל בין פליטת מזון לבין ריפלוקס?

אצל תינוקות, בעת פתיחת השוער עלול תוכן הקיבה לחזור לוושט וממנו לחלל הפה ולגרום לפליטת מזון או להקאה. פליטת מזון עלולה להתרחש גם אם התינוק משתעל, בוכה או נמצא בעקה. פליטת מזון מועטה היא מצב תקין בקרב תינוקות, אך פליטת מזון מוגברת (ריפלוקס) שמלווה בהקאות תכופות וחזקות מובילה לגירוי ולצריבה בוושט. פליטת מזון שמלווה בירידה במשקל התינוק או בקשיי נשימה נחשבת כבלתי תקינה.

תסמינים של ריפלוקס

פליטת מזון היא דבר שכיח בקרב תינוקות בריאים. יותר ממחצית התינוקות חווים פליטת מזון בשלושת החודשים הראשונים לחייהם. רוב התינוקות חדלים לפלוט מזון בין הגילים 12-24 חודשים. רק למספר קטן של תינוקות יש תסמינים חמורים. תסמיני ריפלוקס (פליטת מזון מוגברת) הם:

  • שיעול ממושך (כרוני)
  • בכי מרובה שמצביע על כאבים
  • הקאה מרובה בשבועות הראשונים לחיים
  • הקאה כפויה בצורה קיצונית
  • עצירת נשימה לפרקי זמן
  • רגזנות
  • חרחור
  • דם בצואה
  • התפתחות לקויה בגלל חוסר יכולת לקבל מספיק מזון (לעתים נדירות)
  • רגזנות וסירוב לאכול בגלל כאב בוושט (לעתים נדירות)
  • איבוד דם בגלל חומציות בוושט (לעתים נדירות)
  • בעיות נשימה (לעתים נדירות)

הבעיות הנדירות יכולות להיגרם גם על-ידי הפרעות שאינן פליטת מזון מוגברת. הרופא המטפל הוא זה שיקבע האם פליטת המזון היא הגורם לתסמינים אלה.

אבחון ריפלוקס

יש אפשרות שתינוק שפולט באופן קבוע או מקיא באופן קבוע לקה בפליטת מזון מוגברת (GER). הרופא או האחות ישוחחו עם ההורים על תסמיני התינוק ויבדקו אותו. יתכן ותידרשנה בדיקות נוספות כדי לקבוע האם התסמינים קשורים להפרעה. לעתים קרובות מתחילים בטיפול מבלי לחכות לבדיקות. אם התינוק בריא, שמח ומתפתח היטב, לא ידרשו כלל, ברוב המקרים, בדיקות או טיפולים.

טיפול בפליטת מזון מוגברת של תינוקות (ריפלוקס)

מתן טיפול בפליטת מזון מוגברת (ריפלוקס) תלוי בתסמינים ובגיל התינוק. חלק מהתינוקות לא יזדקקו לטיפול משום שההפרעה, בדרך כלל, חולפת מעצמה. תינוקות בריאים עשויים להזדקק לעיבוי מזונם בדגני בוקר ולהקפדה על כך שבעת הארוחה ישמרו זקופים. הזנת יתר עלולה להחמיר את פליטת המזון, ולכן הרופא או האחות יציעו מספר דרכים לתכנון ארוחותיו של התינוק. לדוגמה  כמויות קטנות יותר של מזון שניתנות בתכיפות גבוהה יותר יצמצמו את הסיכוי לפליטת מזון מוגברת. אם יש חשש לרגישות למזון (אלרגיה) יתבקשו ההורים לשנות את תחליף החלב בו הם משתמשים להזנת תינוקם. אימהות מניקות עשויות להתבקש לשנות את תזונתן שלהן למשך שבוע או שבועיים כדי לאשש או לשלול אפשרות קיומה של רגישות למזון. אם התינוק אינו מתפתח כשורה תידרש תוספת של מזון עתיר קלוריות עבורו.

כאשר התינוק אינו חש בנוח, מתקשה לישון או לאכול, או שאיננו גדל, עשוי הרופא להמליץ לנסות מתן תרופות שיקטינו את החומציות של הקיבה. רוב התינוקות אינם נזקקים לטיפול התרופתי ומתגברים על פליטת המזון המוגברת (ריפלוקס) בהגיעם לגיל שנה עד שנתיים. חשוב לדעת שהגישה המקובלת היא לא לתת לתינוקות תרופות שלא נוסו על תינוקות, אלא בהמלצת הרופא המטפל בלבד ותחת השגחתו.

עצות שימושיות

חלק נכבד של בעיות פליטת מזון מוגברת יכול להיפתר באופן חלקי או מלא בעקבות הדברים הבאים:

אם התינוק ניזון מבקבוק, אפשר להוסיף כף של דייסת אורז ל- 60 גרמים של הנוסחה לתינוקות. אם התינוק יונק חלב אם אפשר לתת לו תוספת קטנה של דייסת אורז במעט חלב. אם התערובת סמיכה מדי עבור התינוק אפשר להחליף את פטמת הבקבוק או להגדיל במעט את הנקב שבו.

רצוי לאפשר לתינוק שניזון מבקבוק לשהק לאחר שצרך 30-60 גרמים. לתינוק שיונק צריך לאפשר לשהק לאחר שגמר לינוק משד אחד ובטרם עבר לשד השני.

לא להאכיל את התינוק יתר על המידה. רצוי להתייעץ עם הרופא או האחות בקשר לכמויות המזון הרצויות לתינוק.

אם אפשר, לאחוז את התינוק זקוף בזרועות למשך 30 דקות לאחר האכילה.

תינוקות שלוקים בפליטת מזון מוגברת רצוי שישנו על גבם, כפי שמומלץ לכל התינוקות. לעתים נדירות ימליץ הרופא על תנוחת שינה אחרת.

סיכום

פליטת מזון מוגברת (GER) מתחוללת כאשר תוכן הקיבה חוזר לוושט ולחלל הפה. פליטת מזון שכיחה בקרב תינוקות ורובם נפטרים ממנה בהגיעם לגיל שנה או שנתיים. פליטת מזון (ריפלוקס) עלולה לגרום לתינוקות הקאה, שיעול, תזונה לקויה או דם בצואה. הטיפול בהפרעה תלוי בחומרת התסמינים ובגיל התינוק וכולל גם שינויים בהרגלי האכילה והשינה של התינוק. טיפול תרופתי סותר חומצה אף הוא אפשרות, ורק לעתים נדירות ובמקרים חמורים יש צורך בהתערבות ניתוחית.

 

אולי יעניין אותך...

עיכוב התפתחותי אצל תינוקות וילדים

גורמים שונים יכולים להיות הסיבה של עיכוב התפתחותי אצל תינוקות. מקורם של גורמים אלה של …