בדיקה לגילוי מין העובר

הדמיית אולטרה סאונד

בדיקות אולטרה סאונד מייצרות הדמיות של אברים פנימיים באמצעות גלי קול. ההדמיות נוצרות כאשר גלי קול שמופנים אל הגוף שבים ונקלטים בסורק שמודד אותם.

למה משמשות בדיקות אולטרה סאונד?

הדמיות אולטרה סאונד משמשות כסיוע לניטור ולאבחון של מצבים שונים בחלקים רבים של הגוף, כולל כליות, כבד ולב (אקו-לב).

הדמיית אולטרה סאונד משמשת באופן שגרתי לבדיקת אברים באגן הירכיים של נשים, רחם, חצוצרות ושחלות.

אולטרה סאונד אינו מסוכן ואין לבדיקה בעזרתו תופעות לוואי. הבדיקה בטוחה לשימוש במהלך הריון, והיא משמשת למעקב אחר התפתחות העובר ולבחינה של דברים שאינם כתקנם.

איך פועלת הדמיית אולטרה-סאונד?

סורק אולטרה-סאונד נראה כמו גליל צביעה קטן. כאשר הוא עובר הלוך ושוב על הגוף, שולח הסורק, דרך העור והשרירים, גלי קול בתדירות גבוהה. גלי הקול שבים בעוצמות שונות ומתורגמים להדמיה על גבי מרקע. אפשר להעתיק את ההדמיה על גבי נייר או פילם.

איך מתבצעת סריקת אולטרה סאונד?

הדרך שבה מתבצעת הסריקה תלויה במטרת הבדיקה. אפשר לבצע את הסריקה על גבי העור, או דרך פתחים טבעיים של הגוף כמו הפה או הנרתיק.

אם בודקים את הכליות או הכבד, למשל, המטופל מתבקש לשכב על הגב או על הצד על גבי שולחן בדיקה. גל מיוחד נמרח על העור כדי לאפשר לזהות אברים באופן הבהיר ביותר.

את הלב, שנמצא בסמוך לוושט, אפשר לסרוק באמצעות החדרת הסורק לוושט, דרך הפה ובית הבליעה. באופן זה מתקבלת הדמיה טובה יותר של הלב וחלקיו השונים כולל המסתמים שנפתחים ונסגרים לסירוגין.

אם בודקים את אברי הרבייה של נשים, סורק תוך-נרתיקי מספק תמונה טובה יותר. סורק קטן מוחדר בעדינות דרך הנרתיק עד לצוואר הרחם לקבלת הדמיה מעולה. פעולה זו אמורה שלא לגרום ליותר מאי-נוחות קלה.

האם סריקת אולטרה סאונד מכאיבה?

סריקת אולטרה סאונד אינה מכאיבה כלל. הג'ל שמשמש לבדיקה יכול לפעמים לגרום לתחושת קור קלה.

סריקות אולטרה סאונד במהלך הריון

הדמיות אולטרה סאונד נוצרות על-ידי שימוש בגלי קול. מכונה שולחת גלי קול דרך הגוף, וכשהם חוזרים למכונה הם מומרים להדמיה שאפשר לראותה על גבי מרקע. הדמיות אולטרה סאונד חוללו מהפכה בטיפול בנשים הרות. הדמיית אולטרה סאונד כבדיקה שגרתית, מבוצעת, בדרך כלל, בביקור הראשון במרפאה לאחר כניסה להריון, ונערכת שוב בין השבוע ה- 18 לשבוע ה- 22 להריון.

איך מתבצעת סריקת אולטרה סאונד במהלך הריון?

בעשרת השבועות הראשונים להריון, הדרך הטובה ביותר לבצע את הסריקה היא על-ידי סורק זעיר שמוחדר לנרתיק. עובר שגודלו רק מילימטרים ספורים יראה על גבי המרקע.

בשלבים מאוחרים של ההריון, הסריקה תתבצע על פני עור הבטן. ג'ל מיוחד לאולטרה סאונד ימרח על העור, והסורק יעבור מעל לרחם עד שיימצאו העובר והשלייה. האישה ההרה ובן זוגה יוכלו, בדרך כלל, לצפות בסריקה על גבי מרקע.

למה משמשת סריקת אולטרה-סאונד?

סריקת אולטרה סאונד משמשת למטרות שונות בהתאם לשלבי ההריון. בשלב הראשון של ההריון, לפני תום 14 שבועות, מטרת הסריקה היא לבדוק האם העובר חי ואם יש עובר אחד או תאומים או שלישיה. מדידת אורכו של העובר מאפשרת לקבוע בדיוק די רב מתי אמור העובר להיוולד.

אפשר בשלב זה לאתר גם תקלות רציניות בהתפתחות העובר. מדידת עובי העור בעורף (שנקראת בדיקת שקיפות עורפית) בשבועות 11-14 להריון, מאפשרת לחשב את הסיכון לבעיות בכרומוזומים של העובר.

החל מהשבוע ה- 18 והילך, אפשר לבדוק את העובר ביתר פירוט ולוודא שהתפתחותו תקינה. אפשר לראות בסריקה עמוד שדרה, גולגולת, מוח, לב, ריאות, כליות, זרועות ורגליים. אם האישה לוקה בעודף משקל איכות הבדיקה יכולה להיות ירודה.

החל מהשבוע ה- 30 והילך, סריקת אולטרה סאונד משמשת כדי להעריך את טיב גדילתו של העובר. הדבר חשוב מיוחד אם בהריון קודם העובר היה קטן או שהייתה בעיית בריאות שהשפיעה על גדילתו כמו רעלת הריון.

אפשר גם לבחון אם זרימת הדם בחבל הטבור תקינה ומעניקה לעובר מספיק חמצן ורכיבי תזונה, והאם השלייה ממוקמת באופן תקין או שמא היא חוסמת את צוואר הרחם.

האם סריקת אולטרה סאונד יכולה להבטיח הולדת ילד בריא?

סריקת אולטרה סאונד יכולה לספק התרשמות כללית טובה על מצב העובר, אך אפילו הבדיקה הטובה ביותר אינה יכולה לזהות את כל הבעיות האפשריות.

האם סריקת אולטרה סאונד יכולה להזיק לעובר?

אין כל הוכחה מדעית שתומכת בחשש זה.

 

אולי יעניין אותך...

הדמיית רנטגן

היסטוריה של הדמיית רנטגן קרני X התגלו לראשונה בשנת 1895 כאשר במהלך ניסויים עם זרמים …