דלקת כבד נגיפית מסוג a

מהי המטרה של בדיקת דלקת כבד נגיפית מסוג a?

המטרה היא לאבחן זיהום של דלקת כבד נגיפית מסוג a, או להעריך הענות לחיסון מפני המחלה או לגלות האם יש צורך בחיסון. לבדיקה זו יש שתי גרסאות לאיתור קיומם של נוגדנים. נוגדנים הם תוצרי המערכת החיסונית להגנת הגוף מפני אנטיגנים (חלבונים זרים לגוף).

אימונוגלובולינים מסוג m הם הנוגדנים הראשונים שמייצרת המערכת החיסונית במקרים בהם נחשף הגוף לנגיפים. נוגדנים מסוג זה לדלקת כבד נגיפית מסוג a מסייעים לחולים בעלי תסמינים מובהקים של המחלה, כגון: צהבת (צהבהבות בעור ובלובן העין), שתן כהה, צואה בהירה, חום ואיבוד התיאבון, להתמודד עם המחלה. אימונוגלובולינים מסוג g הם נוגדנים המתפתחים מאוחר יותר ונשארים בגוף לשנים ארוכות, ומגנים עליו מפני זיהומים חוזרים של אותו הנגיף.

בדיקת נוכחות הנוגדנים משני הסוגים (IgM, IgG) מצביעה הן על מצבה הנוכחי של דלקת הכבד והן על זיהומים שהתחוללו בעבר. תוצאת הבדיקה תהיה חיובית, גם לאחר קבלת חיסון מפני דלקת כבד נגיפית מסוג a.

 

מתי יש לבצע בדיקת דלקת כבד נגיפית מסוג a?

בדיקת נוכחותם של נוגדנים מסוג IgM לדלקת כבד נגיפית מסוג a תיערך אם קיימים תסמיני המחלה, או שיש חשש כי הנבדק נחשף לנגיף. אם נשקלת אפשרות של חיסון מפני המחלה, תיערך הבדיקה לפני מתן החיסון (אם הנוגדנים כבר קיימים, החיסון לא יעזור). אם ניתנו שתי מנות החיסון, תיערך בדיקה של שני סוגי הנוגדנים כדי להעריך את הענות הגוף לחיסון.

 

מהי משמעות התוצאות של בדיקת דלקת כבד נגיפית מסוג a?

אם תוצאת הבדיקה היא חיובית ולא ניתן חיסון מפני דלקת כבד נגיפית מסוג a, הנבדק סובל מן המחלה, אפילו אם אין הוא מודע לקיומה. ל- 30% מהמבוגרים מעל לגיל 40 יש נוגדנים לדלקת כבד נגיפית מסוג a. אם ניתן חיסון, תוצאה חיובית פירושה שאנו מחוסנים מפני המחלה ולא נלקה בה.

הנגיף שמחולל את המחלה מצוי במים מזוהמים ובצואה. אכילת פירות וירקות שלא נשטפו היטב, ואי שמירת על היגיינה אישית מגדילים את החשיפה לנגיף ומגבירים את הסיכון ללקות במחלה. ילדים נחשפים, לעתים תכופות, לנגיף שמחולל דלקת כבד נגיפית מסוג a. חלקם לא יחלה כלל במחלה, וחלקם האחר יחווה תסמינים קלים, כגון: חום ושלשול שיחשבו בטעות כתסמיני שפעת.

מקובל לשער כי לאחר החלמה מדלקת כבד נגיפית מסוג a הופך הגוף למחוסן מפניה לשנים רבות.

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …