בדיקת alp

מהי המטרה של בדיקת alp?

המטרה של בדיקת alp היא לסנן בין הפרעות בעצמות לבין הפרעות בכבד או לפקח על יעילות טיפולית. אלקליין פוספטז הוא אנזים הנמצא בריכוזים גבוהים בתאי העצמות ובכבד. בכבד הוא נמצא בסמוך לצינורות המרה. אם נמצאה הוכחה שהנבדק סובל ממחלת כבד, רמות גבוהות של ALP מצביעות על כך שצינורות המרה חסומים באופן כלשהו. רמות גבוהות של אנזים זה קיימות, לעתים תכופות, אצל חולי סרטן שהתפשט מן הכבד לעצמות. אם חולה בסרטן בעצמות או בכבד מגיב היטב לטיפול, רמות ALP בדמו תרדנה

מתי יש לבצע בדיקת alp?

בדיקת ALP בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. בדיקה זו היא גם חלק מקבוצת בדיקות להערכת תפקודי הכבד. כאשר ישנם תסמינים המעלים חשש להפרעה בעצמות או בכבד מתבצעת בדיקת אנזים זה.

מה משמעות התוצאות של בדיקת alp?

רמות גבוהות של ALP מצביעות, בדרך כלל, על פגיעה בעצמות או בכבד. אם שאר בדיקות הכבד אף הן גבוהות, מקורו של האנזים בדם הוא הכבד. אם רמות של סידן וזרחן אינן תקינות אף הן, מקורו של האנזים הוא בעצמות. במחלות כבד כמו דלקות כבד נגיפיות רמות ALP אינן כה גבוהות כמו שאר אנזימי הכבד. כאשר דרכי המרה חסומות (אבני מרה או גידול סרטני) רמות ALP ובילירובין גבוהות יותר מרמות שאר אנזימי הכבד. במספר מחלות עצם, בדיקת ALP היא הבדיקה היחידה שתוצאותיה גבוהות. הצלבה בין תוצאות בדיקת ALT לבין תוצאות בדיקת GGT מסייעות לרופא לאבחן בדייקנות את מקור הבעיה.

מספר תרופות מעלות את רמות ALT בדם, בעיקר תרופות לטיפול בבעיות פסיכיאטריות, אך זוהי תופעה נדירה.

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …