בדיקת נגיף קדחת הנילוס המערבי

מהי המטרה של בדיקת נגיף קדחת הנילוס המערבי?

המטרה של בדיקת נגיף קדחת הנילוס המערבי היא לקבוע מהי הסיבה להופעתה של דלקת קרום המוח או לדלקת מוח המתחוללת בעונת הקיץ, לאתר נוכחות של נגיף הנילוס המערבי ולעקוב אחר התפשטותו של הנגיף.

נגיף קדחת הנילוס המערבי מועבר לבני אדם על-ידי יתושים בעיקר, ואין כמעט הדבקות ישירה בין בני אדם. כ-80% מן האנשים הנחשפים לנגיף אינם חווים תסמינים כלשהם. לשאר 20% גורם הנגיף לתסמינים קלים יחסית, דמויי שפעת, כגון: כאבי ראש, חום, וחולשה בשרירים החולפים מעצמם ללא טיפול תוך מספר ימים או מספר שבועות. אצל כ- 0.5% מן החולים עלול הנגיף לגרום למחלה רצינית עם זיהום הפוגע במערכת העצבים המרכזית. חולים אלה עלולים לסבול מדלקת במוח או מדלקת בקרום המוח ועלולים לחוות שיתוק שרירים. הגרסא החמורה של זיהומי נגיף קדחת הנילוס המערבי שכיחה יותר בקרב קשישים ובקרב בעלי מערכת חיסונית חלשה. בעוד שהדלקת חולפת בסופו של דבר, נזק עצבי או שיתוק חלקי עלולים להמשך או אף להיהפך לקבועים.

לבדיקה שני חלקים, בדיקת כמות הנוגדנים לנגיף קדחת הנילוס המערבי בדם (חלבונים מיוחדים הנוצרים בגוף כמענה חיסוני לפלישת הנגיף), ובדיקת כמות החומר התורשתי של הנגיף עצמו בדם.

מתי יש לבצע בדיקת נגיף קדחת הנילוס המערבי?

בדיקת נוגדני נגיף קדחת הנילוס המערבי ובדיקת כמות החומר התורשתי של הנגיף בדם נערכות, בדרך כלל, בעונת הקיץ בה פעילים היתושים המעבירים את הנגיף לבני האדם. הבדיקה תיערך אם לנבדק ישנם תסמינים שעלולים להצביע על קיומה של המחלה.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת נגיף קדחת הנילוס המערבי?

בדיקת נוגדנים. אם בדיקת הנוגדן IgM WNV בדם היא חיובית, ישנה סבירות גבוהה שהנבדק לוקה בזיהום נגיף הנילוס המערבי, או שחווה אותו בעבר. אם נמצא הנוגדן בנוזלי מערכת העצבים, עלול הדבר להצביע על חדירת הנגיף למערכת העצבים המרכזית.

אם גם בדיקת הנוגדן IgG WNV היא חיובית, סביר שהנבדק לקה בזיהום, לפחות כשלושה שבועות לפני הבדיקה. אם התוצאה היא שלילית, סביר להניח כי הנבדק נחשף בעבר לנגיף וכעת אין לו זיהום נגיפי. נוכחותם של נוגדנים מצביעה על קיומו של זיהום, אך אין היא מלמדת על חומרתם העתידית של התסמינים או על מהלכה העתידי של המחלה.

בדיקת החומר התורשתי של הנגיף. אם תוצאת הבדיקה היא חיובית, סביר להניח שגם הנגיף נמצא בדגימה (בדם הנבדק, בנוזלי השדרה של הנבדק או ביתושים שנבדקו).

אם תוצאת הבדיקה היא שלילית, אין נוכחות של הנגיף בדגימה, אך אין זה אומר שלא קיים זיהום נגיפי.

חיסון מפני נגיף הנילוס המערבי נמצא כעת בפיתוח ומדענים מאמינים שתוך מספר שנים ניתן יהיה להתחסן מפניו.

 

אולי יעניין אותך...

מוות מדלקת ריאות

בדיקת משטח צוואר הרחם

מהי המטרה של בדיקת משטח צוואר הרחם? המטרה של בדיקת משטח צוואר הרחם היא לזהות …