שיטת פלדנקרייז

שיטת פלדנקרייז נקראת על שם מיסדה דר' משה פלדנקרייז. שיטת פלדנקרייז היא שיטת חינוך גופני המשלבת תנועות גוף עדינות עם מודעות מודרכת שמטרתה לשפר ולהעצים את התפקוד האנושי. באמצעות השיטה ניתן להגביר את הנינוחות וטווח התנועה, לשפר את הגמישות והקואורדינציה, ולגלות מחדש את היכולת הגלומה בנו לבצע תנועה יעילה ונאה. שיפורים אלה ביכולת התנועתית מתבטאים לעתים תכופות בשיפור מערכתי של שאר היבטי החיים האנושיים – רגשות, יכולות מנטליות ויכולות נפשיות.

עקרונות שיטת פלדנקרייז

השיטה מבוססת על עקרונות פיזיקליים, ביו-מכניים והבנה מעמיקה של תהליכי למידה והתפתחות אנושיים. בשיטת פלדנקרייז ההבנה העצמית מתרחבת באמצעות רצף מתוכנן של תנועות גוף המעורר את תשומת הלב לאותם חלקים בישותנו שלא היינו מודעים להם. השיטה מאפשרת למתרגל אותה לכלול יותר מעצמו באותן התנועות התפקודיות. מתרגלי השיטה ערים יותר לתבניות תנועה שגויות ולנוקשות בגופם ומרחיבים את מגוון הדרכים להתנועע באופן יעיל, בריא ומקדם. באמצעות הגדלת הרגישות, שיטת פלדנקרייז מסייעת לחיות חיים מלאים יותר, יעילים יותר ונוחים יותר. השיפור בתחום הגופני אינו מטרה בפני עצמה. השיפור הגופני מבוסס על הרחבת המודעות התנועתית במובן הרחב של כל התפקוד האנושי.

מי זקוק לשיטת פלדנקרייז?

בעצם מי לא.
כפי שאמר מפתח השיטה משה פלדנקרייז: בחברתנו המונעת על-ידי שיטת שכר ועונש, ההתפתחות הגופנית הטבעית מתעוותת והתוצאה היא שתפקודים רבים אינם מתבצעים. יש ללמד את רוב האנשים לא רק איך לבצע תנועות מסוימות, אלא גם לתקן ולשנות תבניות של תנועה. השיטה מתאימה לכולם, צעיר וזקן, בעל כושר גופני גבוה ובעל כושר גופני לקוי. אנשים הסובלים מכאבים כרוניים או כאבים חריפים בגב, בצוואר, בכתף, בירך, ברגלים, בברכיים ועוד, יכולים למצוא תועלת רבה בשיטה. גם אנשים בריאים יכולים, בעזרת השיטה, לשפר באופן משמעותי את מודעותם הגופנית. השיטה מאפשרת לסובלים מבעיות במערכת העצבים המרכזית להתגבר על בעיות רבות. אומנים ואנשים יוצרים יכולים, בעזרת השיטה, להגביר את היצירתיות שלהם. קשישים רבים יוכלו להשיב לעצמם את התנועתיות החופשית והנוחה שאפיינה את צעירותם. באמצעות שיעורי פלדנקרייז יוכל המשתתף ליהנות מתנועה קלה יותר, מתחושת חיוניות מוגברת, ומנינוחות ורוגע. לאחר שיעור ירגיש המשתתף, בדרך כלל, גבוה יותר, קל יותר, הנשימה תהיה חופשית יותר והמיחושים הקלים בגוף ייעלמו או יתפוגגו. המשתתף יחווה התרגעות, ריכוז מוגבר ואיזון.

איך פועלת שיטת פלדנקרייז?

שיטת פלדנקרייז היא שיטה חינוכית לשיפור המודעות התפקודית העצמית. בשיטה שני מסלולי פעילות:
מודעות באמצעות תנועה (Awereness Through Movement – ATM): שיעורים קבוצתיים.
בשיעורים אלה מנחה המטפל בשיטת פלדנקרייז, באמצעות דיבור, את הקבוצה לבצע סידרת תנועות מתוכננת היטב, שתוצאתה היא שינוי איכותי בתפקוד הגוף. השינוי האיכותי מוביל לשחרור מתחים פיזיים ונפשיים, להשתחררות מהרגלי תנועה ותנוחה בלתי רצויים, להגברת הגמישות ולשיפור הקואורדינציה.
שילוב תפקודי (Functional Integration –  FI): שיעורים אישיים.
בטיפולים אלה מבצע המטפל בשיטת פלדנקרייז, על ידי מגע עדין, סדרות של תנועות מדויקות בגופו של המטופל כדי לשנות תבניות תנועה ותנוחה שגויות המעיקות על המטופל. סידרת התנועות המדויקות שמפעיל המטפל משפיעה באופן ישיר על מערכת השרירים, על מערכת העצבים והשלד. מסלול פעילות זה יעיל ביותר לאנשים המעוניינים להתגבר על מגבלות גופניות שנוצרו כתוצאה ממצבי לחץ מתמשך, כתוצאה משימוש שגוי בגוף, כתוצאה מתאונות או מחלות. טיפול מסוג זה מועיל לאנשים הן במישור הגופני והן במישור הנפשי.

שיעורים קבוצתיים בשיטת פלדנקרייז

בשיעורים קבוצתיים יכולים אנשים החשים שתפקודם הגופני אינו במיטבו לשפר צעד אחר צעד את יכולתם הגופנית, דבר שיתרום מיד לשיפור גם ברמה הרגשית. ניתן גם להגדיר את השיעורים הקבוצתיים כטיפול מונע שישמור על תפקוד גופני תקין בעתיד. לרשות המטפלים בשיטת פלדנקרייז מעל לאלף שיעורים שונים ומגוונים המפעילים את כל מערכות הגוף. השיעורים בנויים מסדרות של תנועות קלות ונוחות המתפתחות בהדרגה לתנועות בעלות טווח גדול יותר ומורכבות רבה יותר. המשתתף בשיעורים אלה נעשה קשוב יותר לגופו ולצרכיו, נמנע מבזבוז אנרגיה מיותרת, מסוגל להוציא לפועל את התנועתיות שלו ולומד איך לתפקד במיטבו. שיעור קבוצתי אורך בממוצע כ-45 דקות. המשתתף בשיעור הקבוצתי נדרש לחשוב, לחוש, לנוע ולדמיין לפי הנחיותיו של המורה. הדגש בשיעורים כאלה הוא על למידת התנועות העובדות טוב יותר ומביאות לשיפור איכותי יותר בגוף, והגברת המודעות לתנועות שגויות והחלפתן באופן אטי ומושכל בתנועות המשפרות את הגמישות והקואורדינציה. המורה מקפיד שביצוע הוראותיו ישמר בגבולות בטוחים בכדי למנוע כאבים או התכווצויות שרירים. מטרת המורה היא בראש ובראשונה ללמד ולא להביא את המשתתפים להישגים. לשם כך מנחה המורה את המשתתפים להיות ערניים וקשובים לתחושות השונות ולקשרים הסמויים והגלויים בתנועת חלקי הגוף השונים.

טיפולים אישיים בשיטת פלדנקרייז

בטיפולים אלה, המיועדים לאנשים עם בעיות מוגדרות, מועבר שיפור התפקוד התנועתי באמצעות ידיו של המטפל.
המטפל מתקשר באמצעות רמזים וסימנים אותם הוא חש באמצעות מגע עדין ולא פולשני בגופו של המטופל. הטיפול מתבצע בשכיבה, ישיבה או עמידה כאשר המטופל לבוש ומשוחח עם המטפל ומספר לו מהם צרכיו ורצונותיו. במרוצת הטיפול לומד המטפל על יכולתו ובעיותיו של המטופל מכלי ראשון – גופו.
בטיפול אישי בונה המטפל מערך תנועות המתאים באופן ייחודי למטופל בזמן הנתון. המטפל משתמש במספר עזרים שונים כדי לתמוך בגופו של המטופל (כריות שונות למשל). השיטה מבוססת על עקרונות פיזיקליים  ביו-מכניים והכרה רחבה של הפיזיונומיה של האדם. במהלך השיעור מאבחן המטפל את המתח השרירי בו נתון המטופל ומסייע לו להשתחרר ולחזור לתבניות שריריות תקינות, למיצובי שלד נורמליים, לנשימה רגועה וסדירה ולפעילות תקינה של מערכת העצבים האוטונומית. יכולתו של המטופל לקלוט ולקבל את השינויים הנדרשים קובעת את כמות השיעורים לה הוא נזקק כדי לשפר את תפקודו הגופני ולהשתחרר מבעייתו.

במה נבדלת שיטת פלדנקרייז מעיסוי או מטיפול כירופרקטי?

הדמיון היחיד כמעט הוא במגע הגופני. בעיסוי פועל המטפל ישירות על השרירים, ובטיפול כירופרקטי פועל המטפל ישירות על השלד. עיסוי וכירופרקטיקה הם שיטות של טיפול במבנה הגוף כדי לגרום  לשינוי לטובה במבנה הגוף. בשיטת פלדנקרייז לעומת זאת, מטרת הטיפול היא להפעיל את היכולת המולדת לוויסות ולתיאום של התנועתיות שפירושה עבודה עם מערכת העצבים המרכזית. זוהי גישה פונקציונלית שפירושה השגת שיפור תפקודי בשימוש בגוף ללא תלות במצבו המבני הנוכחי. במילים אחרות טיפול בגורמים לבעיה ולא בתסמיני הבעיה.

מהי ההכשרה שמקבלים מטפלים בשיטת פלדנקרייז?

המטפלים בשיטת פלדנקרייז חייבים להשלים 800-1000 שעות לימוד ואימון במשך כ- 4-3 שנים. המטפלים מתאמנים במגוון השיעורים הקבוצתיים באמצעות הרצאות, הדגמות וצפייה בסרטי וידאו של הדרכות של מייסד השיטה דר משה פלדנקרייז. במשך הלימודים, מתחילים המטפלים באופן הדרגתי להעביר שיעורים קבוצתיים וטיפוליים אישיים תחת השגחה של מטפלים מומחים. באופן כזה הם רוכשים ניסיון מעשי המעשיר את הידע שלהם בהשגת המודעות באמצעות תנועה לקבוצות ומאפשר להם לבצע אינטגרציה תפקודית ליחידים. מטרת תקופת ההכשרה הארוכה היא לאפשר למטפלים הבנה עמוקה בתנועתיות האדם, בתבניות התנועה השגויות והנכונות, ולהכשיר אותם בתהליכי למידה שיסייעו להם בעבודתם בעתיד עם קבוצות באופן מילולי ועם יחידים באופן פיזי ומילולי.

מי היה דר' משה פלדנקרייז?

משה פלדנקרייז נולד ברוסיה ובגיל 13 עלה לבדו לפלשתינה (לימים מדינת ישראל) בה עבד כפועל ומורה למתמטיקה והיה פעיל בספורט (התעמלות וכדורגל) ובאומנויות לחימה (ג'יאו-ג'יטסו). בשנות העשרים לחייו עבר לצרפת שם למד הנדסה אזרחית ומאוחר יותר קיבל תואר דוקטור לפיזיקה מן הסורבון. לאחר שסבל מפציעות ברכיים קשות, החל דר' פלדנקרייז להשתמש בגופו כמעבדה חיה לפיתוח וליישום שיטתו המיוחדת. בשיטתו הוא שילב את הידע התנועתי התאורטי שצבר מלימודי ההנדסה והפיזיקה עם הבנת גוף האדם שצבר מפעילותו הספורטיבית והתעסקותו באומניות הלחימה מן המזרח. עם הזמן הוא לימד את עצמו ללכת באופן חופשי למרות ברכיו הפגועות. תהליך הטיפול העצמי, פותח לשיטה שלמה של הגעה לכוחות הטמונים במערכת העצבים המרכזית כדי לשפר את התפקוד האנושי. דר פלדנקרייז השתלם בפסיכולוגיה, בנוירו-פיזיולוגיה ובתחומים נוספים הקשורים לבריאות, ובשנת 1949 חזר לישראל בה המשיך לפתח ולשכלל את שיטת הטיפול הייחודית הנקראת על שמו – שיטת פלדנקרייז.

 

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך...

רזברטרול

רזברטרול שמצוי ביין אדום יכול לעזור לחולי סוכרת

תוסף  התזונה רזברטרול כנראה מסייע להגמשת כלי דם נוקשים בחולי סוכרת מסוג 2, כך נמצא …