רפלקסולוגיה

אומנות הריפוי העתיקה של לחיצות בגפיים ידועה לאדם מזה אלפי שנים. בתרבויות ההודית, הסינית והמצרית הייתה זו שיטת טיפול נפוצה. רפלקסולוגיה מתבססת על העיקרון שישנן נקודות רגישות בכפות הרגלים, בכפות הידיים ובתנוכי האוזניים הקשורות לכל חלקי הגוף ואבריו. באמצעות לחיצה על הנקודות האלה, משתחרר המתח, משתפרת הזרימה והתפקוד חוזר למיטבו באברים ובחלקי הגוף אליהם קשורות הנקודות באופן רפלקסיבי. הטיפול הרפלקסולוגי מביא בהצלחה מרובה, להקלה בתסמינים, להפחתת כאבים או אי-נוחות אחרת.

תולדות רפלקסולוגיה מודרנית

רפלקסולוגיה בת זמננו מתבססת על עבודתם, משנת 1920, של שני רופאים אמריקאים  דר ויליאם פיטצגרלד ודר שלבי ריליי, ועל עבודתה של הפיזיותרפיסטית יוניס אינגהם, שתרגמה את הידע של שני הרופאים לשיטת טיפול שימושית שנקראה רפלקסולוגיית כף הרגל. שיטתה של אינגהם החלה להתפרסם בסוף שנות השלושים במאה הקודמת.

הבסיס המדעי לעבודתם של דר ויליאם פיטצגרלד ודר שלבי ריליי היה גילוי הקשר הנוירולוגי בין העור לאברים פנימיים על-ידי דר הנרי הד בשנת 1890, ההוכחה, של זוכה פרס נובל סר צרלס שרינגטון, שכל מערכת העצבים מתכוננת באמצעות גירוי מקומי בגוף, ההבחנה, של דר קורנליוס מגרמניה, שלחיצה בנקודות שונות בגוף מכווצת שרירים, משנה את לחץ הדם, את חום הגוף ולחותו, והרופאים הרוסים הידועים, דר פבלוב ודר בקטרב, שחקרו את התגובות הרפלקסיביות בגוף.

שיטת אינגהם

הפזיותרפיסטית יוניס אינגהם שילבה בשיטתה, הנקראת רפלקסולוגיית כף הרגל, את עקרונות האוסטיאופתיה עם עקרונות התיפקוד הרפלקסיבי. עקרונות האוסטיאופתיה, כפי שנוסחו על-ידי מפתח השיטה אנדרו טיילור, אומרים ששיפור התיפקוד השילדי עם שיפור חוזק השרירים, ניתן להשגה על-ידי טיפול בלחיצות באזור עמוד השידרה, במקומות בהם יוצאים העצבים לכל חלקי הגוף. טיפול זה יביא להקלה במתח וישיב את הנינוחות לגוף.

עקרונות התיפקוד הרפלקסיבי, כפי שנמצאו על-ידי דר צפמן, אומרים שקיימות בכל חלקי הגוף נקודות כואבות שלחץ עליהן עשוי להביא להחלמה ממחלות על-ידי שיפעול המערכת האנדוקרינולוגית (מערכת הבלוטות להפרשה פנימית של הורמונים) ושיפעול מערכת העצבים. דר ריליי אימץ את גישתו של דר צפמן ומצא, שלמרות שאין נקודות כואבות כאלה בכפות הרגליים והידיים, נמצאים שם עצבי חישה רבים הקשורים, באופן רפלקסיבי, לאברי הגוף השונים. טבלאות האזורים השונים בכפות הרגליים והידיים הממפות את נקודות הרפלקס של דר ריליי הן הבסיס לשיטת אינגהם. ממצאיה של יוניס אינגהם רוכזו בספר הנקרא: הסיפורים שסופרו על-ידי כפות הרגליים.

רפלקסולוגיה בעולם

במחקרים רבים שנערכו בכל רחבי העולם נמצא שהרפלקסולוגיה יעילה במגוון רחב של בעיות בריאות. במצבים כרוניים נמצא שהתגובה טובה במיוחד. ממשלת סין אימצה את הרפלקסולוגיה כשיטה רשמית למניעה ולטיפול במחלות וכרפואה משקמת. מעל ל- 300 מחקרים הראו שהרפלקסולוגיה הביאה לשיפור של עד 95% במצבם של מעל ל- 18,000 מטופלים עם 64 בעיות בריאות שונות. ביפן ובדנמרק משולבת הרפלקסולוגיה כחלק מתוכנית הבריאות של תאגידים גדולים.

למרות שהרפלקסולוגיה היא בעלת השפעה חיובית על מגוון רחב של מצבים כרוניים, היא אינה תרופת פלא לכל, ואינה מתיימרת להוות תחליף לטיפול רפואי מקובל. ניתן להשתמש בה כטיפול משלים ולשלב אותה עם אורח חיים בריא, תזונה מאוזנת, פעילות גופנית מתונה ושיטות שונות להפחתת מתחים ולהתרגעות.

איך מסייעת לך רפלקסולוגיה?

לגוף יש את היכולת להבריא את עצמו. בעקבות מחלה, מתחים או פציעה, נמצא הגוף במצב של חוסר איזון ומסלולי אנרגיה חיוניים חסומים, דבר המונע מן הגוף לתפקד ביעילות. רפלקסולוגיה יכולה להשיב ולשמר את האיזון הטבעי של הגוף ולהמריץ את תהליכי הריפוי.

הרפלקסולוג משתמש בידיו כדי להפעיל לחץ עדין על כפות הרגליים. אצל כל מטופל אופן הלחיצות והשפעתן הוא שונה. ידיו המאומנות והרגישות של המטפל מזהות נקודות בכפות הרגליים בהן ישנם התקשויות קטנות של שרירים וחוסר איזון. על-ידי עבודה בנקודות אלה יכול הרפלקסולוג לשחרר את החסימות ולהשיב את הזרימה החופשית של האנרגיה לכל הגוף. המתחים יורדים, זרימת הדם ויכולת הריפוי העצמית משתפרים. טיפול עדין זה, ממריץ את הגוף לרפא את עצמו בקצב הפנימי שלו, ולעתים קרובות עשוי להביא לפתרון בעיות כרוניות.

מי יכול ליהנות מרפלקסולוגיה?

מכיוון שרפלקסולוגיה מטפלת באדם בכללותו ולא בתסמינים של מחלות, רוב בני האדם יכולים למצוא תועלת בטיפול זה. הטיפול מביא להקלה במגוון רחב של מצבים אקוטיים וכרוניים ומתאים לכל הגילאים. כאשר הגוף חוזר לאיזון הטבעי, יהיה זה נבון לבצע טיפולים שגרתיים כדי לשמור על בריאות טובה ואיכות חיים משופרת. מספר הולך וגדל של אנשים משתמש בשיטת טיפול טבעית ובטוחה זו כאמצעי להרפיה, איזון והרמוניה של הגוף.

מה קורה בזמן טיפול רפלקסולוגי?

בטיפול הראשון יקיים איתך המטפל שיחה להכרת מצבך הרפואי. לאחר מכן תתבקש לשבת על כיסא מיוחד ולהסיר את הנעליים והגרביים. הרפלקסולוג יבדוק תחילה את כפות הרגליים ואת כפות הידיים, במידת הצורך, כדי לאתר אזורים בעייתיים, ואז יתחיל בטיפול. הטיפול, בדרך כלל, הוא נעים ומשחרר, אך לעתים עלולה להופיע אי-נוחות בכמה אזורים, דבר המצביע על חוסר איזון באבר הגוף המתאים לנקודת הלחץ. הרפלקסולוגיה מרגיעה את המטופל, ובו בזמן ממריצה את הגוף להפעיל את מנגנוני ההחלמה שלו. אורכו של טיפול ממוצע הוא עד כשעה. אורך הטיפול תלוי בצורכי הגוף. בזמן הטיפול הראשון ישוחח איתך המטפל על צורכי גופך.

תגובות אפשריות לטיפול ברפלקסולוגיה

לאחר הטיפול הראשון או השני, יגיב הגוף באופן ברור: אתה עשוי להרגיש הקלה והתרגעות או לחלופין להרגיש מעט שונה, דבר שיחלוף במהירות. מגוון התחושות, בדרך כלל, הוא: נעימות, רוגע, הקלה, אנרגיה מוגברת וחיוניות. לעתים ניתן לחוש אחרי הטיפול את תגובות הגוף לתהליכי ההתנקות, כגון: השתנה מוגברת כתוצאה מהמרצת הכליות, יציאות תכופות יותר כתוצאה מהמרצת פעילות המעיים, זרימת דם משופרת, שינוי בתבניות שינה ולפעמים גם עייפות. מגוון התחושות במהלך הטיפול ולאחריו מספק לרפלקסולוג מידע חשוב, הן על הבעיות והן על תגובת הגוף לטיפול.

 

הבדלים בין רפלקסולוגיה לעיסוי

אנשים רבים מבלבלים בין רפלקסולוגיה לעיסוי, אך אלה הן שיטות נפרדות ולכל אחת יש את יתרונותיה. בשתי שיטות אלה, כמו בשיטות טיפול אחרות, כגון: כירופרקטיקה או אוסטיאופטיה, נעשה שימוש בידיים כדי ליישם את השיטה. מטרת שתי השיטות היא לשפר ולהגביר את בריאותו של המטופל.

יישום ברפלקסולוגיה:

באזורי גוף ספציפיים (כפות רגליים, כפות ידיים ותנוכי אוזניים) כדי לעורר תגובה באזור אחר בגוף באמצעות מערכת העצבים והמערכת האנדוקרינולוגית. המגע והחשיפה מוגבלים לכפות הרגליים, כפות הידיים ותנוכי האוזניים.

יישום בעיסוי:

בכל הגוף. בצורה מקומית על שרירים ורקמות חיבור להקלה מקומית, ועל כל שרירי הגוף לתועלת כוללנית. כל הבגדים מוסרים ורוב רובו של הגוף בא במגע עם ידי המטפל.

טכניקת עיסוי:

שימוש בתנועות של שרירים גדולים. ידיים (פתוחות או סגורות), זרועות, מרפקים ולעתים רגליים.

מטרת הרפלקסולוגיה:

לשפר את תפקוד האיברים והבלוטות ואת כל מערכות הגוף. פועלת על תפקוד הגוף, בעיקר על-ידי שינוי כתוצאה מהמרצת הרקמות הרכות.

מטרת העיסוי:

פועל על מבנה הגוף.

תועלת הרפלקסולוגיה:

רגיעה כוללנית בגוף המובילה לאיזון כל המערכות הפנימיות והחיצוניות בגוף, שיפור הזרימה על-ידי המרצת מערכת העצבים ומעברי האנרגיה בגוף.

תועלת העיסוי:

שחרור שרירים מקומי או כללי המשפר את זרימת הדם ומפחית מתח שרירי.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך...

רזברטרול

רזברטרול שמצוי ביין אדום יכול לעזור לחולי סוכרת

תוסף  התזונה רזברטרול כנראה מסייע להגמשת כלי דם נוקשים בחולי סוכרת מסוג 2, כך נמצא …