לחץ דם גבוה

לחץ דם גבוה

לחץ דם גבוה הוא תופעה שסיבתה ברוב המקרים אינה מובנת דיה. זוהי תופעה שאין לה תסמינים מורגשים (למעט במקרים קיצוניים) והיא מתגלית בבדיקת לחץ דם שגרתית אותה מבצע הרופא. בבדיקה מודד הרופא את לחץ הדם בשני מצבים. מצב ראשון הוא כאשר הלב אינו מזרים דם לעורקים. מצב שני הוא כאשר הלב מזרים דם לעורקים. הערכים המספריים התקינים למצב הראשון הם 60 – 90. הערכים התקינים למצב השני הם 110 – 140. כאשר לחץ הדם הוא מעל לערכים הגבוהים (באחד המצבים או בשניהם) יש לחץ דם גבוה. כאשר לחץ הדם הוא מתחת לערכים הנמוכים (באחד המצבים או בשניהם) יש לחץ דם נמוך. מכיוון שלחץ דם גבוה הוא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם, יש למדוד אותו באופן תדיר ובמקרה הצורך לטפל בבעיה, הן על-ידי שינויים באורח חיים ותזונה והן באמצעות טיפול תרופתי.

תסמינים (סימפטומים) של לחץ דם גבוה

ללחץ דם גבוה אין בדרך כלל תסמינים עד שמתחוללים סיבוכים כתוצאה ממנו. התסמינים בעקבות הסיבוכים תלויים באברים שנפגעו. לכן חשוב למדוד את לחץ הדם בכל בדיקה תקופתית או בדיקת רופא שגרתית.

טיפול בלחץ דם גבוה

ללחץ דם גבוה אין פתרון רפואי, אך יש טיפול שישמור אותו בגבולות התקינים ויקטין באופן משמעותי את הסיכון למחלות. ישנן תרופות רבות להורדת לחץ דם ולייצובו  משפחת תרופות אחת היא התרופות המשתנות (DIURETICS), משפחה שנייה הם חוסמי בטה (BETA BLOCKERS) ומשפחה שלישית הם חוסמי תעלות סידן (CALCIUM CHANEL BLOCKERS ). הרופא, בהתאם להבנתו ולאבחונו, ייתן את התרופה המתאימה או ימליץ על שילוב בין התרופות. בנוסף לטיפול התרופתי מומלץ לשמור על משקל גוף תקין ולצמצם את צריכת המלח במזון.

שינויים מומלצים בתזונה

חברות פרימיטיביות המשתמשות במעט מלח במזונן כמעט ואינן חשופות ללחץ דם גבוה. נמצא קשר ישיר בין צריכת המלח בחברה המודרנית לבין לחץ דם גבוה. ככל שמגבילים את צריכת המלח גדלה הירידה בלחץ הדם. מזונות מעובדים מכילים מלח, לכן מומלץ לצורכים אותם שלא להוסיף להם מלח. 
בקרב צמחונים באופן כללי יש פחות מקרים של לחץ דם גבוה. ההסבר לתופעה הוא בריכוז הגבוה יחסית של אשלגן בתזונתם שמקורו בפירות ובירקות. (אנשים המקבלים תרופות ליתר לחץ דם חייבים להתייעץ עם הרופא לפני שהם מגבירים את צריכת הפירות והירקות משום שחלק מן התרופות קשור לאשלגן). 
במחקרים נמצא שהסוכר והקפאין עלולים להעלות את לחץ הדם. מסיבה זו ישנם רופאים הממליצים להפחית בצריכת רכיבי מזון אלו. 
לצריכת סיבים תזונתיים יש השפעה מיטיבה על יתר לחץ דם ולעומת זאת למזונות מעוררי אלרגיה השפעה מזיקה. מומלץ לכן לצרוך יותר סיבים תזונתיים (ירקות ופירות על קליפתם) ופחות מזונות מעוררי אלרגיה כמו חלב או שוקולד.

שינויים מומלצים באורח חיים

עישון הוא גורם סיכון רציני למחלות רבות ובמיוחד לסובלים מיתר לחץ דם. שילוב בין שני גורמי סיכון אלו עלול להיות קטלני. פעילות גופנית מתונה ומתמשכת מסייעת באופן משמעותי להורדת לחץ דם גבוה. פעילות גופנית בסגנון הסיני (טאי צ'י) נמצאה כיעילה כמו פעילות אירובית להורדת יתר לחץ דם. גם פעילות הדרגתית תחת עומס (משקולות) מסייעת להפחתת לחץ דם. אנשים מעל לגיל 40 או חולי לב או הסובלים מלחץ דם גבוה, רצוי שיתייעצו עם הרופא לפני שהם מתחילים בפעילות גופנית סדירה.

טיפולי רפואה משלימה בלחץ דם גבוה

סיכום

יתר לחץ דם או לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם שאין לו תסמינים גלויים ולכן הוא מכונה לעתים כרוצח השקט. חשוב לכן למדוד את לחץ הדם בכל בדיקה תקופתית או בדיקת רופא שגרתית. במידה ומתגלת הבעיה ניתן לפקח ולשמור על לחץ דם תקין באמצעות הפחתת המלח בתזונה, שמירה על משקל גוף תקין, ביצוע פעילות גופנית מתונה ומתמשכת (לפי הנחיותיו של הרופא המטפל), טיפול תרופתי מגוון ומספר השלמות תזונתיות שהבולטות ביניהן – קו-אנזים Q10 ושמן דגים עשיר בחומצות שומן אומגה 3. 

עדכון אחרון – 25/7/2010

 

 

אולי יעניין אותך...

משאבת לב

משאבת לב מושתלת יכולה להשיב ללב את תפקודו המלא

חוקרים מצאו כי משאבת לב ששימשה כתמיכה באי-ספיקת לב בקרב מטופלים שהמתינו להשתלת לב, השיבה …