כולסטרול גבוה

רמות גבוהות של כולסטרול בדם קשורות לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. רוב הרופאים ממליצים שהרמה של הכולסטרול (Total Cholestrol) לא תעלה על 200 מ"ג בדציליטר דם. בבדיקות דם סטנדרטיות נבדקים גם רכיבי הכולסטרול. הבדיקה כוללת כולסטרול מסוג HDL המכונה הכולסטרול הטוב וכולסטרול מסוג LDL המכונה הכולסטרול הרע. ההמלצה היום היא כמות LDL של פחות מ- 130 מג בדציליטר דם לאדם בריא ופחות מ- 100 מג לחולי סוכרת. הרופא בוחן הן את הרמות של סוגי הכולסטרול והן את היחס ביניהם הנקרא מרכיב הסיכון (Risk Factor). הסיבות לרמה גבוהה של כולסטרול בדם הן רבות, אך מקובל לחלקן לשלוש קבוצות. צריכת כולסטרול (מזון עשיר בכולסטרול) מיחזור של כולסטרול (כולסטרול החוזר לגוף דרך מערכת העיכול) ויצור כולסטרול (הכולסטרול המיוצר בכבד). 

תסמינים (סימפטומים) של כולסטרול גבוה

אין תסמינים לבעיית כולסטרול, לכן חשוב להקפיד על בדיקות דם סדירות בהן נבדקות רמות הכולסטרול לסוגיו.

טיפול בכולסטרול גבוה

לאנשים עם רמות גבוהות של כולסטרול מומלץ להפחית את צריכת הכולסטרול והשומנים הרוויים מן התזונה. ההמלצה הכללית היא שלא לצרוך יותר מ- 300 מג כולסטרול ליום. (על גבי התוויות של מוצרים מוגמרים חייב להופיע ההרכב התזונתי של המוצר עם פירוט כמות הכולסטרול ב- 100 גרם מוצר). בנוסף  לכך, בעיקר במקרים בהם רמת הכולסטרול גבוהה במיוחד, מומלץ להשתמש בתרופות המורידות כולסטרול. ישנם שני סוגים עיקריים של תרופות לבעיית הכולסטרול. סטטינים המעכבים את פעילות של האנזים האחראי ליצור הכולסטרול בכבד ותרופות המונעות המרת מלחי מרה לכולסטרול.

שינויים מומלצים בתזונה

צריכת מוצרים מן החי העשירים בשומנים רוויים קשורה לרמות גבוהות של כולסטרול בדם וסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. רצוי לצמצם צריכת בשר בקר ולהמיר אותו לבשר עופות. גם מוצרי חלב עלולים להיות עתירי שומנים וכולסטרול. מומלץ לצמצם את צריכתם ולהעדיף מוצרי חלב דלי שומן. במספר מחקרים נמצא שצריכת יוגורט מועשר בחיידקים טובים מסייעת בהורדת כולסטרול. צריכת דגים משפרת את המאזן בין הכולסטרול הטוב לכולסטרול הרע. (מדובר בדגים העשירים בחומצות שומן אומגה 3 שמקורם ממי אוקיינוס קרים). ביצים עשירות בכולסטרול, אך צריכה מתונה שלהן אינה גורמת לעליית רמות כולסטרול בדם וטובה להעשרת התזונה. תוספת של סיבים תזונתיים לתזונה מסייעת להורדת רמות כולסטרול על-ידי מניעת מחזור של כולסטרול במערכת העיכול. מחקר מקיף מצא שאנשים הצורכים דיאטה ים-תיכונית העשירה בירקות, פירות, דגים ושמן זית הם בעלי סיכון מופחת ב- 70% ללקות במחלת לב קטלנית. מוצרי סויה, כולל טופו, טמפה, מיסו ורוטב סויה מסייעים בהורדת כולסטרול. צריכה מוגברת של סוכר, קפה ואלכוהול משפיעה לרעה על רמות כולסטרול ועל המאזן בין סוגי הכולסטרול. שום ושמן זית מסייעים בהורדת כולסטרול. מרגרינה ושמנים המוספים למזונות מעובדים (בצורת חומצות שומן מסוג טרנס) מגבירים את הסיכון לשינויים לא רצויים ברמות הכולסטרול ואת הסיכון למחלות לב. אגוזים נמצאו כמפחיתים רמות כולסטרול.

שינויים מומלצים באורח חיים

פעילות גופנית מעלה את רמות הכולסטרול הטוב מסוג HDL. הדבר מתרחש אפילו בעקבות פעילות מתונה כמו הליכה סדירה. רמות גבוהות של הכולסטרול הכללי ורמות הכולסטרול הרע מסוג LDL נוטות לרדת בעקבות פעילות גופנית סדירה ומתמשכת, במיוחד אם מתלווה לפעילות ירידה במשקל. אנשים הפעילים מבחינה גופנית הם בעלי סיכון מופחת למחלות בכלל ומחלות לב וכלי דם בפרט. חשוב לדעת שאנשים מעל גיל 40 או חולי לב חייבים להתייעץ עם הרופא ולהיבדק לפני התחלת פעילות גופנית סדירה. פעילות גופנית נמרצת מדי עלולה לגרום להתקפי לב. השמנת יתר מגבירה את הסיכון למחלות לב. זאת משום שבין השאר היא גורמת לירידה ברמות הכולסטרול הטוב מסוג HDL . ירידה במשקל מפחיתה את יכולת יצור הכולסטרול בגוף, מעלה את רמות ה-HDL ומפחיתה את רמות הטריגליצרידים (אחד משומני הדם שרמות גבוהות שלו הן גורם סיכון למחלות לב). ירידה במשקל עשויה גם לסייע בהורדת לחץ דם גבוה. עישון קשור לירידת רמות של HDL וידוע גם כגורם סיכון למחלות לב. הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון. לחץ נפשי ממושך ודיכאון עלולים לגרום לעליה ברמות הכולסטרול.

טיפולי רפואה משלימה בכולסטרול גבוה

סיכום

רמות גבוהות של כולסטרול בדם ויחס לא תקין בין הכולסטרול הטוב – HDL  לכולסטרול הרע – LDL הם גורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם. שילוב של גורם סיכון זה עם גורמי סיכון נוספים, כמו לחץ דם גבוה, עישון והשמנת יתר מעצים באופן ניכר את הסיכון. רמת הכולסטרול הנחשבת כתקינה היא 200 מג/מל. כל ירידה באחוז אחד ברמות הכולסטרול מקטינה את הסיכון ב-2% . הטיפול התרופתי המקובל הוא סטטינים המעכבים את יצור הכולסטרול בכבד ותרופות המעכבות המרת מלחי מרה לכולסטרול. הטיפול בעזרת השלמות תזונתיות וצמחי מרפא, ובעיקר כנראה בעזרת פוליקוסנול, הוא מבטיח ואין לו תופעות לוואי. שילוב של פעילות גופנית מתונה ומתמשכת עם ירידה במשקל באמצעות תזונה מאוזנת וטיפול בבעיית הכולסטרול מקטינים באופן משמעותי גורם סיכון זה למחלות לב וכלי דם. 

עדכון אחרון – 25/7/2010

אולי יעניין אותך...

משאבת לב

משאבת לב מושתלת יכולה להשיב ללב את תפקודו המלא

חוקרים מצאו כי משאבת לב ששימשה כתמיכה באי-ספיקת לב בקרב מטופלים שהמתינו להשתלת לב, השיבה …