האם אכילת תפוח עץ אחד כל יום יכולה להגן מפני השמנת יתר?

אכילת תפוח עץ אחד ביום יכולה להרחיק מאתנו את השמנת היתר, במיוחד אם התפוח הוא מזן שנקרא גרני סמית, כך נטען במחקר חדש שנערך באוניברסיטת וושינגטון שבארה"ב.

החוקרים אומרים כי אכילת תפוח עץ מזן גרני סמית יכולה להעניק הגנה מפני השמנת יתר והפרעות אחרות שקשורות בהשמנת יתר על-ידי איזון אוכלוסיית החיידקים במעיים.

צוות מחקר, בראשותה של דר' ג'וליאנה נארטו מבית הספר למדעי המזון באוניברסיטת וושינגטון, פרסם את ממצאיו בכתב העת לכימיה של המזון.

תפוחי עץ הם בעלי סגולות בריאות רבות. במחקר קודם שנערך בשנה שעברה נטען שאכילת תפוח עץ אחד ביום היא שוות ערך לשימוש יומי של סטטינים במניעת תמותה שקשורה בכלי דם.

במחקר שנערך בשנת 2011 נטען שתפוחים ואגסים יכולים להפחית סיכון לשבץ ביותר מ- 50%.

לטענת צוות המחקר הנוכחי, מעט מאוד מחקרים בדקו איך רכיבים פעילים מבחינה ביולוגית בתפוחי עץ שאינם נספגים בתהליך העיכול, כמו פוליפנולים וסיבים תזונתיים משפיעים על החיידקים הטובים שבמעיים שממריצים את המערכת החיסונית ומסייעים בשמירת משקל גוף תקין.

בנוסף לכך, מציינת דר' נארטו שמעט מחקרים את ההבדל בהשפעתם של הרכיבים הפעילים בזנים שונים של תפוחי עץ.

צוות המחקר בחן את הרכיבים הפעילים בשבעה זנים שונים של תפוחי עץ – גרני סמית, ברברן, פוג'י, גאלה, גולדן דלישס, מקינטוש ורד דלישס, והשפעתם על החיידקים הטובים בנערכת העיכול של חיות מעבדה שלקו בהשמנת יתר. החוקרים מצאו שהזן גרני סמית הוא בעל התועלת הרבה ביותר לחיידקים הטובים.

בקרב הסובלים מהשמנת יתר מופר המאזן של החיידקים במערכת העיכול, אך בהשוואה שנערכה בין חיות מעבדה עם השמנת יתר שאכלו תפוחי עץ מזן גרני סמית לבין חיות מעבדה רזות המאזן של החיידקים במעיים היה דומה מאוד.

החוקרים מצאו שתפוחי עץ מזן גרני סמית עשירים במיוחד בסיבים תזונתיים ובפוליפנולים ודלים בפחמימות. כאשר רכיבי תזונה אלה מגיעים למושבות של החיידקים במעי הם עוברים תהליך התססה שבעקבותיו נוצרים חומרים שמעודדים את התפתחותם של החיידקים הטובים.

כ-35% מהמבוגרים בארה"ב לוקים בהשמנת יתר, וכתוצאה מכך נמצאים בסיכון מוגבר למצבים רפואיים שקשורים להשמנת יתר כמו מחלת לב, שבץ, סוכרת מסוג 2 ואפילו מספר סוגים של סרטן. דר' נארטו אומרת שממצאי מחקרה יכולים לעזור בפיתוח שיטות למניעת השמנת יתר והבעיות הרפואיות שקשורות בהשמנה זו.

חוסר איזון של חיידקי המעיים, שנקבע על-ידי המזון שאנחנו אוכלים, יכול לגרום להופעת דלקת כרונית שיכולה להוביל לסוכרת, אבל החוקרים טוענים שהשבת האיזון של חיידקי המעיים באמצעות צריכה של תפוחי עץ מזן גרני סמית יכולה להפחית את המצב הדלקתי, כמו גם לשפר את תחושת השובע הטבעית.

מסכמת דר' נארטו: "אנחנו יודעים, באופן כללי, שתפוחי עץ הם מקור טוב של רכיבי תזונה שאינם נעכלים בגוף, אך ישנם הבדלים בין הזנים השונים של תפוחי עץ. ממצאי מחקר זה יעזרו לצרכן לבחור מבין הזנים השונים את אלה שיסייעו לו טוב יותר להיאבק בהשמנת יתר".

עוד על השמנת יתר

30.9.2014

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …