קומדין מפסיד לפרדקסה כתרופה לדילול דם לאחר הסדרת קצב הלב

פחות מקרים של בעיות דימום דווחו בקרב מטופלים שעברו הליך של צנתור וצריבה וטופלו במדלל דם חדש יותר.

מטופלים שעוברים הליך ניתוחי בפולשנות מזערית לטיפול בהפרעות בקצב הלב מועדים לסבול פחות מדימום בעייתי כאשר נותנים להם מדלל דם חדש בשם פרדקסה במקום מדלל דם ותיק בשם קומדין, כך נמצא במחקר חדש.

יעילותם של שני מדללי הדם הוערכה במחקר שנערך עם יותר מ- 600 מטופלים. כל המטופלים עברו הליך ניתוחי בפולשנות מזערית שנקרא צנתור צריבה שמטרתו לתקן הפרעה בקצב הלב שנקראת פרפור פרוזדורים.

"הסיכון ללקות באירוע דימום רציני בקרב מטופלים שנטלו וורפרין (קומדין) עמד על כ- 7%, בעוד שסיכון זה בקרב מטופלים שנטלו דביגטרן (פרדקסה) עמד על מעט פחות מ- 2%. זהו הבדל מוחלט של 5% או במילים אחרות סיכון מופחת לדימום רציני  ב- 77%. אני סבור שממצא זה ישנה את הנוהג המקובל להשתמש במדלל הדם הוותיק קומדין". אומר החוקר הראשי, פרופסור יו קלקינס מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ון הופקינס שבארה"ב.

מקובל שמטופלים שעוברים הליך של צנתור צריבה צריכים ליטול תרופות לדילול דם לפני ההליך, במהלך ההליך ולאחריו. 

המטופלים במחקר חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה את התרופה הוותיקה קומדין וקבוצה שנייה את התרופה החדשה יותר פרדקסה. המטופלים נטלו את התרופות במשך 4-8 שבועות לפני ביצוע ההליך, במהלך ההליך ו- 8 שבועות לאחריו.

החוקרים מדווחים על הממצאים הבאים:

  • חמישה מטופלים שנטלו פרדקסה חוו דימום משמעותי לאחר ההליך, בהשוואה ל- 22 מטופלים שנטלו קומדין.
  • פחות מטופלים שנטלו פרדקסה סבלו מהצטברות נוזלים סביב ללב (טמפונדה לבבית) ומחבלה מדממת באגן הירכיים מהחדרת הצנתר, בהשוואה לאלה שנטלו קומדין.
  • כמות הדימומים הקלים הייתה דומה בשתי הקבוצות.
  • מטופל אחד שנטל קומדין לקה בתסחיף ריאתי.

המחקר מומן על-ידי חברת התרופות בורינגר אינגלהיים יצרנית פרדקסה.

פרפור פרוזדורים פוגע ביותר מ- 6 מיליון אנשים בארה"ב בלבד, אומר דר' סטברוס מונטנטוקניס מבית החולים לנוקס היל שבניו-יורק בארה"ב.

"במשך עשרות שנים, קומדין היה מדלל הדם הזמין היחיד, אך נטילתו הייתה מאתגרת למטופלים ולרופאים כאחד בגלל הסיבות הבאות:

  • מזונות מסוימים ותרופות אחרות משפיעים על יעילות הטיפול בקומדין.
  • מטופלים נאלצים לעבור בדיקות דם בתכיפות גבוהה כדי לוודא שרמות התרופה הן בגבולות הצרים של הנורמה הרפואית.

הופעתם של מדללי דם חדשים כמו פרדקסה חוללה מהפכה בכל הנוגע למניעת שבץ בקרב מטופלים עם פרפור פרוזדורים. אין לתרופות אלה כמעט יחסי גומלין (אינטראקציות) עם תרופות אחרות, מטופלים אינם חייבים לעבור בדיקות דם תכופות ומחקרים רבים הראו שתרופות אלה משתוות ואף עולות על קומדין" אומר דר' מונטנטוקניס. פרדקסה אמנם יקרה יותר מקומדין, אבל חוקרים מסוימים ציינו כי ביטול הצורך בבדיקות דם תכופות הופך את פרדקסה לחלופה עם יחס עלות תועלת מעולה.

"שני מסרים חשובים הם תוצאת מחקר זה. המסר הראשון הוא שהליך צנתור צריבה הופך להליך של הזרם המרכזי בטיפול בהפרעות בקצב הלב, והמחקר הראה שרופאים שמתמחים בהליך זה הגיעו לרמת מיומנות שמאפשרת להם לבצע את ההליך המורכב בביטחון, גם כאשר המטופל נוטל תרופות לדילול דם. המסר השני הוא שהוכח כי פרדקסה  עדיפה על פני קומדין בגלל השפעתה הצפויה". מסכם דר' מונטנטוקניס.

פרפור פרוזדורים – ההפרעה השכיחה ביותר בקצב הלב כרוכה בפעימות לב מואצות, בקוצר נשימה ובירידה ביכולת הגופנית. זו גם סיבה מרכזית לשבץ, שבגללה מטופלים עם פרפור פרוזדורים צריכים ליטול תרופות לדילול דם.

צנתור צריבה הוא הליך שבו מחדירים צנתר דרך עורק במפשעה ובאמצעותו מעבירים תיל זעיר עד לפרוזדורי הלב. בעזרת התיל נפלטים אותות רדיו שמטרתם, על-ידי צריבה, לעצור אותות חשמליים בלתי תקינים מלהגיע ללב ולשבש את קצב פעימותיו.

המחקר התפרסם בתאריך 19.3.2017 בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine.

עוד על הפרעות בקצב הלב

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …