אמהות שמחות

הנקה

חלב אם הוא המזון האידאלי לילודים בחודשי חייהם הראשונים. מומחי הבריאות מאוחדים בהמלצתם להזין את התינוק בששת חודשי חייו הראשונים בחלב אם כמזון העיקרי, ואם ניתן, להמשיך בהנקה משולבת במזון תינוקות עד לגיל שנה. יש שפע עדויות על התועלת הן לאם והן לתינוק מן ההנקה. תמיכה נאותה ומידע בהיר יקלו על האמהות הצעירות להתגבר על קושיים זמניים בהנקה.

תסמינים (סימפטומים) של בעיות הנקה

כאבים בפטמות, גודש בשדיים, דלקת בשד.

טיפול בבעיות הנקה

הנקה היא תהליך טבעי שרוב האמהות יכולות לבצעו כמעט באופן מיידי. במחלקות היולדות ניתן יעוץ לאמהות צעירות איך להתגבר על בעיות קלות העלולות להופיע בתחילת הדרך. 
כאב בפטמה, בדרך כלל, חולף מעצמו תוך מספר ימים. יועצת ההנקה או האחות או הרופא ינחו את האם למצוא את התנוחה המתאימה להקטנת הכאב עד להיעלמותו. מיצוב פיו של התינוק ביחס לפטמה, הנקה לסירוגין (מכל שד כ-10 דקות), הקפדה שהתינוק לא יהיה רעב מדי (תינוק רעב יונק בעוצמה שעלולה להכאיב ואף להזיק), כל אלה יקלו באופן משמעותי על כאבים בפטמות. 
במידה והפטמות סדוקות ניתן על-ידי משחה לשימוש חיצוני המכילה לנולין להקל ולפתור את הבעיה. 
גודש בשדיים הוא מצב שכיח הנגרם מעליה מהירה בכמות החלב והדם ברקמת השד. התופעה אופיינית ליום בו תפוקת החלב מגיעה לשיאה ואורכת בדרך כלל כיממה. הנקה תכופה, חזייה תומכת מתאימה וקומפרסים חמים מקלים על הבעיה עד להיעלמותה. לעתים יש לתינוק קושי מכני ביניקה משד גדוש. עיסוי השד בזמן ההנקה ימריץ את זרימת החלב מן הפיטמה לפיו של התינוק. 
דלקת בשד נגרמת לעתים כתוצאה מזיהום. תסמיני הדלקת דומים לפעמים לתסמיני שפעת. מנוחה מוחלטת במיטה תביא להחלמה מהירה. הרופא המטפל עשוי להמליץ על טיפול אנטיביוטי כדי להחיש את ההחלמה. האם חייבת להמשיך להניק משני השדיים. החלב בשד הנגוע אינו נפגע והוא טוב לתינוק. אדים חמים ממפזר אדים ביתי על השד הדלוק מספקים הקלה בתסמינים.

חשיבותה של הנקה

חלב אם מכיל את האיזון האידאלי של רכיבי תזונה, אנזימים ורכיבי חיסון החיוניים לתינוק. 
ישנם שני סוגי חלב אם – קולסטרום וחלב בוגר. קולסטרום מיוצר בשד בימים הראשונים לאחר הלידה והוא עשיר בחלבון ורכיבי חיסון ודל יחסית בסוכר ובשומן בהשוואה לחלב הבוגר. חלב אם לסוגיו עולה ביתרונותיו לתינוק על תחליפי החלב וחלב פרה. תינוק הניזון מחלב אם מוגן בהרבה יותר משלשולים, זיהומים ואלרגיות. הרכב החלבון בחלב אם הוא מושלם להתפתחות התינוק ומתעכל בקלות וביעילות. הנקה היא מהירה, קלה, היגיינית וזולה. חלב אם זמין תמיד לתינוק ואינו מצריך הכנות. ההנקה מחזקת את הקשר הנפשי בין האם לתינוקה בזכות המגע הגופני הקרוב. ההנקה מסייעת לרחם האם להתכווץ במהירות ולחזור למצבו הקודם. מעבר לתרומה החשובה למראה הגוף, גם דימומים לאחר הלידה הם פחותים בעוצמתם ובכמותם. לנשים מניקות לא מתחדש המחזור החודשי עד גמר ההנקה. נשים מניקות חשופות פחות לאוסטאופורוזיס וצפיפות העצם שלהן גבוהה יותר.

שינויים מומלצים בתזונה ובאורח חיים

טיפולי רפואה משלימה בהנקה

סיכום

הנקה היא הדרך הנכונה, הפשוטה והבריאה להזין את התינוק בחודשי חייו הראשונים. ההנקה מספקת לתינוק את התזונה המושלמת ומסייעת לו בבניית מערכת חיסונית תקינה. ההנקה טובה גם לאם. ההנקה מסייעת לאם לחזור ביעילות למשקל גוף תקין ולהשתקם במהירות מהלידה. ההנקה מחזקת את הקשר בין האם ותינוקה הן באופן רגשי והן באופן פיזי. 

עדכון אחרון – 22/7/2010

 

 

 

אולי יעניין אותך...

בדיקות הריון

זיהומים בהריון

זיהומים בהריון הם בעיה נפוצה. לעתים מדובר בזיהומים קלים שאינם מסוכנים, אך לעתים אלו זיהומים …