צמידי נחושת

כאבי ידיים

עד שלא מופיעים כאבי ידיים, רבים מאיתנו מתייחסים לידיים כדבר מובן מאליו עד שכאב או קושי לתפקד הופך משימה פשוטה למסכת כאבים. דלקת מפרקים יכולה לגרום לרכיסת כפתור בחולצה או לנשיאת תיק קניות למטלות קשות מנשוא. תסמונת התעלה הקרפלית יכולה לחבל בעבודתנו ובתחביבינו. עיוותים בכף היד או באצבעות עלולים להפוך משימות שגרתיות כמו התלבשות או צחצוח שיניים לבלתי אפשריות.

כאבי ידיים – איך הם באים לידי ביטוי במפרקים או באצבעות?

ידינו גלויות לעין, וכך גם מפרקי ידיים נפוחים ואצבעות מעוותות יכולים לגרום למבוכה ולתחושות של חוסר אונים. בעיות בידיים יכולות להיות מכאניות או עצביות. שני הגורמים השכיחים לכאבים בידיים הם דלקת מפרקים ותסמונת התעלה הקרפלית, אך גם זאבת, דלקת גידים ופציעות אחרות יכולים לפגום בתפקוד הידיים.

כיום, כמעט שליש מהמבוגרים לוקים בארטריטיס או בבעיות מפרקים כרוניות. התסמינים העיקריים של ארטריטיס בידיים הם:

  • נוקשות,
  • נפיחות,
  • כאב, 
  • אובדן תנועתיות ותפקוד

שהופכים אותה לסיבה המובילה במוגבלות.

אוסטאוארטריטיס הגורם המוביל לכאבי ידיים

על אף שקיימים למעלה מ- 100 סוגי דלקות מפרקים, הסוג השכיח ביותר הוא אוסטאוארטריטיס, שנקרא לעתים מחלת מפרקים ניוונית. ההשערה המקובלת היא ש- 7% מהאוכלוסייה, בעיקר בגיל העמידה וקשישים, לוקים באוסטאוארטריטיס. בנוסף לידיים, מחלה זו תוקפת את הברכיים, מפרקי אגן הירכיים, הרגליים והגב. גורמים רבים מגדילים את המועדות לפתח אוסטאוארטריטיס.

חולשת שרירים ועבר של פציעות ספורט ותאונות במפרקים מגבירים את הפגיעות לסוג של אוסטאוארטריטיס שנקרא אוסטאוארטריטיס טראומתי. פעילויות חוזרות ונשנות כמו הקלדה או נגינה יכולות להחמיר את תסמיני המחלה, אך אין הן הגורם להופעתה.

תסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית היא סיבה נוספת לכאבים בידיים. התסמונת פוגעת ב- 2-3% מהאוכלוסייה ושכיחה יותר בקרב נשים. שכיחותה בקרב נשים כפולה משכיחותה בקרב גברים. התסמינים האופייניים הם כאב, חולשה, נימול באגודל, באצבע המורה ובמחצית הזרת. התסמינים גורמים לעיתים להתעורר במהלך שנת הלילה. לאחר היקיצה יש צורך לנער את הידיים כדי להשיב להן את התחושה המלאה. אנשים מסוימים טוענים שידיהם נפוחות וחסרות תועלת על אף שהנפיחות אינה ניכרת לעין. עם התפתחות המחלה חשים בנימול ועקצוצים גם במהלך היום, והכאב עלול להיות מוקרן אל הזרועות. יכול להתפתח קושי לאגרף את היד, לאחוז בחפצים קטנים או לבצע משימות עם הידיים. במקרים חמורים וכרוניים נחלשים השרירים בבסיס האגודל. אפשר אז לאבד את היכולת להבחין במגע בין חום לקור. ההליך להקלה על הפרעה עצבית זו הוא ניתוח לשחרור הלחץ על העצבים בשורש כף היד.

 

עצות למניעת כאבי ידיים במקום העבודה:

רצוי ביותר לבצע הערכה ארגונומית של סביבת העבודה כדי למנוע פגיעות מפעילות מעיקה שחוזרת על עצמה. אם לא ניתן לבצע את ההערכה, להלן מספר עצות שיכולות לעזור:

  • שמור את מפרקי כף היד בתנוחה ניטרלית  לא מוטים כלפי מטה ולא מתוחים קדימה בעת שימוש במחשב. כדי לוודא שהתנוחה אכן ניטרלית  הנח את ידיך, כשכף היד פונה מטה, על משטח חלק וקשה. הדבק פלסטר על החלק העליון של כף היד והקלד. אם הפלסטר נמתח או ניתק ממקומו בעת ההקלדה, כפות הידיים אינן בתנוחה ניטרלית.
  • קום ממקום מושבך והתמתח לפחות פעם אחת בכל שעה. בין התמתחות אחת לשנייה טול הפסקות קצרות למנוחת הידיים כשכפות הידיים מופנות כלפי מעלה או מונחות על השוקיים.
  • היה חשדן לגבי מקלדת חדשה או עכבר שנטען שהוא ארגונומי. שנות מחקר רבות עוד לפנינו לאושש שאכן השינויים הללו אכן מפחיתים הפרעות במערכת השרירים והשלד.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …