טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy, CBT) הוא טיפול פסיכולוגי שמסייע לנו, בעזרת דרכים שונות ואימונים נפשיים אישיים, לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות. מטרת הטיפול היא לאפשר לנו להביא למודעות את מה שאנחנו חושבים על עצמנו, על אנשים אחרים ועל העולם בכללותו, ועל הדרך שבה התנהגותנו משפיעה על רגשותינו ומחשבותינו.
התמקדות בנושאים אלו יכולה לעזור בשינוי של דפוסי חשיבה  (החלק הקוגניטיבי – תפיסתי) ודרכי ההתנהגות (החלק ההתנהגותי) ולהביא לשיפור בחיי הרגש.

למי מיועד טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי יעיל לסובלים מבעיות מצב רוח כמו חרדה, דיכאון, הפרעה פוסט-טראומטית והערכה עצמית נמוכה, והפרעות אכילה והתמכרויות שונות.

שלא כמו טיפולים פסיכולוגיים מקובלים שמתמקדים בעיקר באירועים מהעבר, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתמקד בבעיות ובקשיים שחווים כאן ועכשיו. הטיפול עוזר בפיתוח מיומנויות נפשיות, מסייע בתרגול דרכים מעשיות לשיפור מצב הרוח בחיי השגרה, ומשמש אמצעי יעיל להתנהל טוב יותר במצבי לחץ.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא בטבעו טיפול קצר מועד. מספר הפגישות הטיפוליות נע בין 6 פגישות שבועיות לבין 25 פגישות שבועיות בהתאם לאופי הבעיה ולמטרת הטיפול.

למה אפשר לצפות בעקבות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לסייע  להבין איך מחשבות ודרכי התנהגות משפיעות על רגשות, ומה חלקן בהתפתחותן של בעיות מצב רוח ובעיות נפשיות אחרות.

הטיפול עוזר למצוא דרכים לשנות דפוסי מחשבות ודרכי התנהגות ולהתמודד טוב יותר עם דיכאון וחרדה. הטיפול אינו מיועד לפתור בעיות אלא להקנות מיומנויות ולפתח דרכים איך להתמודד עם בעיות נפשיות באופן חיובי ויעיל יותר.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב לאחת משיטות הטיפול היעילות ביותר לדיכאון ולחרדה.

הטיפול עוזר להבין שאירועי החיים הם לא אלה שגורמים לנו להרגיש רע אלא הפרשנות שאנו מעניקים לאירועי החיים והדרך שבה אנו מגיבים באותם אירועי חיים. כפי שמפורט בדוגמה:

האירוע: יצאנו לקניות, חלף על פנינו אדם מוכר שהתעלם מאתנו.

פרשנות: הוא התעלם מאתנו בכוונה כי הוא לא סובל אותנו.

רגשות: אנחנו מרגישים דחויים ומדוכאים, אף אחד לא אוהב אותנו.

תחושות גופניות: כאבי בטן ואפילו בחילות.

התנהגות: נחליט לנתק קשר ונסתגר בבית.

או פרשנות אחרת:

האירוע: יצאנו לקניות, חלף על פנינו אדם מוכר שהתעלם מאתנו.

פרשנות: הוא בטח ממהר כי אולי קרה משהו.

רגשות: אנחנו מרגישים מודאגים.

התנהגות: נחליט להתקשר אליו בטלפון ולבדוק שהכול בסדר.

האירוע הוא אותו אירוע ורק המשמעויות השונות שייחסנו לו שינו את הרגשתנו ואת התנהגותנו.

באיזה בעיות נפשיות אפשר לטפל בעזרת CBT?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לעזור לטיפול בבעיות נפשיות שונות, כמו:

  • הפרעה טורדנית-כפייתית (obsessive compulsive disorder OCD).
  • פחדים והתקפי בהלה (panic disorder).
  • הפרעת עקה פוסט-טראומטית (post-traumatic stress disorder PTSD).
  • דיכאון.
  • הפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולימיה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לסייע גם ללוקים במחלות כרוניות כמו:

  • דלקת מפרקים שגרונית (arthritis),
  • סרטן,
  • תסמונת העייפות הכרונית (Chronic Fatigue Syndrome, CFS)
  • תסמונת המעי הרגיז (Irritable Bowel Syndrome).

הטיפול אינו מרפא את המחלות, אך יכול לסייע להתמודד טוב יותר עם תסמיני המחלות.

האם ישנו סיכון בטיפול קוגניטיבי התנהגותי?

הטיפול כרוך, אם בכלל, בסיכון מינימלי בלבד.

  • אפשר להרגיש, לפעמים,  שלא בנוח מכיוון שטיפול קוגניטיבי התנהגותי בוחן רגשות עזים וחוויות קשות.
  • הטיפול יכול גם לגרום לחלק מהאנשים להתרגש יותר מדי, לבכות או לכעוס במהלך הטיפול.
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי באמצעות חשיפה (Exposure Therapy), כרוך בחשיפה למצבים שהעדפנו להימנע מהם, כמו למשל לטוס כשסובלים מחרדת טיסה. חשיפה למצבים כאלה יכולה לגרום, באופן זמני, לתחושות של לחץ וחרדה. אך החשיפה תגרום לנו לרכוש מיומנויות התמודדות שיסייעו לנו לשלוט ברגשות השליליים ולהתגבר עליהם.

מטפל מיומן יכול לעזור להתמודד עם הרגשות הסוערים והתחושות הקשות שיכולים לעלות במהלך הפגישה.

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי ואיך הוא פועל?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי עוזר להתמודד עם בעיות קשות ומורכבות על ידי פירוקן לחלקים קטנים ופשוטים. הטיפול מתייחס לאירועי חיים שונים או לבעיות רגשיות ובוחן אותם לפי ההיבטים הבאים:

  • מחשבות.
  • רגשות.
  • תחושות גופניות.
  • התנהגות ומעשים.

ישנה השפעה הדדית בין היבטים אלה. מחשבות יכולות להשפיע על התחושה הגופנית ועל מצב הרוח ואף לקבוע כיצד נתנהג.

דפוסי החשיבה שלנו יכולים להוביל אותנו לפרשנות מועילה של המצב שבו אנו נמצאים או לפרשנות מזיקה.

להלן דוגמה של פרשנות מזיקה ותוצאותיה האפשריות:

  • נישואין שהסתיימו בגירושין יכולים להוביל למחשבה שאנחנו כישלון כבני זוג ושלעולם לא נצליח לנהל מערכות יחסים ראויות.
  • מחשבות תבוסתניות כאלו יכולות להוביל לתחושה של חוסר תקווה, לתחושה של בדידות, לדיכאון ולעייפות, ולגרום לנו להסתגר בבית ולהתבודד, ולהפסיק לפגוש אנשים חדשים.
  • המחשבה התבוסתנית מובילה להתנהגות הרסנית שיכולה ללכוד אותנו במעגל קסמים שהולך ומגביר את המחשבות השליליות ובעקבותיהן את ההתנהגות המזיקה וחוזר חלילה.

להלן דוגמה של פרשנות מועילה לאותו מצב מצער של גירושין ותוצאותיה האפשריות:

  • צריך להשלים עם העובדה שלא מעט נישואין, למרבה הצער והכאב, מסתיימים בגירושין. חובה ללמוד מטעויות שנעשו ולהמשיך הלאה עם חיינו בתקווה ואמונה שמערכת היחסים הבאה תהיה טובה יותר ותצליח לשמר את עצמה.
  • המחשבות המציאותיות והאופטימיות  יכולות לגרום לנו להיות פעילים ונמרצים יותר מבחינה חברתית, להרחיב את המעגלים החברתיים שלנו ולהכיר אנשים חדשים מחוגים חברתיים חדשים.

דוגמה זו ממחישה כיצד מחשבות תבוסתניות, רגשות שליליים והתנהגות הרסנית  יכולים להכניס אותנו לסחרור שלילי, שילך ויתעצם ויחמיר את עצמו ואולי גם יוביל להיווצרות מצבים חדשים גרועים עוד יותר.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לסייע לפרוץ את מעגל הקסמים השלילי. פירוק הבעיה הקשה והמורכבת שלנו לבעיות קטנות ופשוטות יותר מאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם הדברים. הטיפול יאפשר לנו ללמוד כיצד לשנות דפוסי התנהגות שליליים כדי לשפר את מצב הרוח.

מטרה מרכזית של טיפול קוגניטיבי התנהגותי היא להביא אותנו למצב שבו נהיה המטפלים של עצמנו ונוכל לעשות זאת בכוחות עצמנו ולהתמודד עם בעיותינו ללא עזרת מטפל.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא, בדרך כלל, טיפול אישי שניתן פנים אל פנים, אך קיימות גם אפשרויות אחרות:

  • טיפול קבוצתי עם בני משפחה או עם אנשים אחרים שמתמודדים עם בעיות דומות.
  • טיפול באמצעות ספר לעזרה עצמית המכיל תרגילים שהאדם יכול לבצע בעצמו.
  • טיפול באמצעות גרסה ממוחשבת של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CCBT) בעזרה עצמית, עם או בלי תמיכה של מטפל, באמצעות רשת האינטרנט.

–          במחקרים מסוימים נמצא כי שילוב בין טיפול בעזרה עצמית עם ספר ו/או טיפול באמצעות תכנית ממוחשבת באינטרנט לבין טיפול במפגשים פנים אל פנים עם מטפל מקצועי יכול להביא תועלת רבה יותר מכל אפשרות טיפול בנפרד.

–          במקרים מסוימים ישלב המטפל טיפול קוגניטיבי התנהגותי עם סוגי טיפול אחרים, כמו טיפול בין-אישי (טיפול המתמקד במערכות היחסים של המטופל עם אנשים אחרים).

לפני שמתחילים בטיפול

לפני שמתחילים בטיפול נערכים אבחונים שבעזרתם אפשר לזהות מהן הבעיות שמטרידות אותנו, האם זהו דיכאון שפוגם בשמחת החיים שלנו או אולי חרדה שמנטרלת את מהלך חיינו השגרתי? או בעיית מצב רוח אחרת. האבחון יעזור גם לקבוע את חומרת המצב בהשוואה לנורמה מקובלת.

אם הממצאים מצביעים על דיכאון או חרדה יש לערוך ברור מתי התחילו התסמינים, ועד כמה הם פוגמים במהלך החיים התקין שלנו, במשפחתנו או ביכולתנו לתפקד ולעבוד. חשוב לחשוף את מירב המידע על אירועים משמעותיים בחיינו שפגעו בתפקוד, ועל טיפולים שקיבלנו בעבר כדי להגדיר לנו טוב ככל האפשר את מטרות הטיפול.

במידה ויתברר שטיפול קוגניטיבי התנהגותי מתאים לנו, יקבעו משך הטיפול, מהלכו ומספר המפגשים הצפוי.  אם ימצא שהטיפול אינו מתאים, או שאין אנו חשים בנוח עם שיטת טיפול זו, יציעו לו אפשרויות ושיטות טיפול חלופיות.

המפגשים

טיפול אישי מורכב מפגישות עם מטפל המוסמך בשיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. בדרך כלל יערכו 5 עד 20 מפגשים שבועיים או דו-שבועיים, כשכל מפגש אורך 45-60 דקות.

מפגשי הטיפול יערכו בדרך כלל במרפאה כאשר המטופל יושב מול המטפל.

משך הטיפול

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב לטיפול קצר טווח (בדרך כלל יערכו עד 20 מפגשים). הגורמים שמשפיעים על משך הטיפול הם:

  • סוג הבעיה או ההפרעה.
  • חומרת התסמינים.
  • משך קיומם של התסמינים או הבעיה.
  • מהירות ההתקדמות הטיפול.
  • מידת הלחץ או המועקה אותם אנו חווים.
  • מידת התמיכה שמקבלים ממשפחה, מחברים ומאנשים אחרים.

שלבים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי

לאחר השלמת האבחון וקביעה משותפת של יעדי הטיפול, יתחיל הטיפול שיכלול, בדרך כלל, את השלבים הבאים:

זיהוי מצבים או דברים שגורמים למועקות

מצבים שיכולים לעורר מצוקות הם: מחלה ממושכת, התפרקות של מערכת יחסים, מוות של אדם קרוב ועוד. דברים אחרים שיכולים להעיק ולשבש את שגרת החיים הם תסמינים של בעיות נפשיות כמו: דיכאון, חרדה, ושאר בעיות מצב רוח. לאחר שזוהו המצבים מעוררי מועקה והתסמינים  המציקים תקבענה במשותף מטרות הטיפול.

מודעות לדפוסי מחשבות, לרגשות ולאמונות ליבה שצריך לפעול כדי לשנות.

לאחר שהוגדרו הבעיות שבהן רוצים לטפל, יערך תהליך שמטרתו חשיפה של דפוסי מחשבות, הרגשות שהם מעוררים ואמונות הליבה שיש לנו על מצבים או דברים שגורמים למצוקות. בהמשך נלמד לנתח את אירועי החיים שאנו חווים, את המשמעות שאנו מעניקים להם ואת אמונות הליבה שמנחות את התנהגותנו ומעשינו. מומלץ משלב זה לנהל מעקב רשום של אירועי חיים שאנו חווים, מחשבותינו בקשר לאותם אירועים (הפרשנות האישית שלנו), הרגשות והתחושות שהתעוררו בנו והדברים שעשינו או נמנענו לעשות בעקבות הרגשות שהתעוררו בנו.

זיהוי מחשבות שליליות ו/או התנהגויות הרסניות

עם הזמן נלמד לזהות דפוסי חשיבה שליליים ודרכי התנהגות הרסניות שיכולים לגרום להחמרת מצבנו הנפשי. לאחר מכן נרכוש כלים ומיומנות לאתגר את אותן מחשבות שליליות אוטומטיות, לבחון האם הן נכונות? מה הסבירות שהן תתגשמנה במציאות? האם ישנם דפוסי חשיבה מועילים ונעימים יותר?

מכיוון שבשלב זה של הטיפול אנו עומדים להתמודד עם אמונות ליבה שנטועות בנו עמוק, זה יכול להיות קשה לרבים מאתנו להודות בפני עצמנו שחלק מאמונות הליבה שלנו שגוי ולמען בריאותנו הנפשית עלינו לאמץ אמונות ליבה מועילות ולזנוח את האמונות המזיקות.

מפגש ראשון עם מטפל

המפגש הראשון מוקדש להיכרות עם המטופל שכוללת – אבחון על-סמך שאלונים סטנדרטיים מקובלים, שאלות רקע, מידע על מצב הבריאות הגופנית והנפשית, טיפולים שניתנו בעבר ומידת יעילותם.

בנוסף יוגדרו יעדי הטיפול ויקבעו שיטת הטיפול, מספר הפגישות ומשכן ומטרות הטיפול.

תנאים הכרחיים להצלחת הטיפול הם היווצרות כימיה בין המטופל למטפל והרגשה נוחה של המטופל במהלך המפגשים. שיתוף פעולה אף הוא תנאי חשוב להצלחת הטיפול.

שיעורי הבית

חלק משמעותי בטיפול קוגניטיבי התנהגותי הם "שיעורי בית" שמתבקש המטופל להכין בין מפגש למפגש עם המטפל. "שיעורי בית" יכולים לכלול את הדברים הבאים:

  • ניהול יומן שבו מתעדים, לפי התפיסה הקוגניטיבית התנהגותית, את מה שעובר עלינו על-ידי תיאור אירועים, המחשבות שלנו בעקבות האירועים, הרגשות שהתעוררו בנו, התחושות הגופניות שחווינו והתגובה ההתנהגותית שלנו.
  • בחינה עם המטפל את המחשבות, הרגשות ודפוסי ההתנהגות שתועדו כדי לזהות את הדברים שמועילים לנו ואת הדברים שמזיקים לנו ולחפש דרכים שיביאו לשינוי בדפוסי חשיבה שליליים ובדרכי התנהגות הרסניות.
  • תרגול השינוי בחיי השגרה באמצעות מטלות שונות כדי להפוך את דפוסי החשיבה החיוביים ודרכי ההתנהגות הבונות ל"טבע שני" שלנו.
  • דיון על ההתקדמות שהושגה, אם הושגה, באמצעות שיעורי הבית, בחינת התועלת למטופל והצעת חלופות במידת הצורך.

יעד מרכזי של טיפול קוגניטיבי התנהגותי  הוא להפוך אותנו, ברבות הזמן, למטפלים של עצמנו. הטמעה של עקרונות שיטת טיפול זו נמצאה במחקרים רבים כדרך מעולה להקטנת הסיכון להישנות של בעיות נפשיות דוגמת דיכאון או חרדה, וכאמצעי בדוק להתמודד טוב יותר עם בעיה נפשית ששבה ומעיקה עלינו.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוחשב

מכיוון שטיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא שיטת טיפול שיש לה פרוטוקולים סדורים של טיפול, קל יחסית, לייצר לשיטת טיפול זו גרסאות ממוחשבות שפועלות בעזרה עצמית (ללא קשר ישיר עם מטפל בשר ודם) ושיש בהן תכנית אינטראקטיבית שנוטלת על עצמה את חלקו של המטפל בהנחיה ובהדרכה של המטופל.

כדי להצליח בטיפול פסיכולוגי ממוחשב צריכים להתקיים שלושה דברים:

  • הכרה בבעיה. כדי להכיר בבעיה עובר המטופל סדרה של שאלוני אבחון עצמי שמגדירים לו, בהשוואה לנורמה המקובלת, את מצבו.
  • היענות לטיפול. כדי להביא להיענות לטיפול צריך להסיר חסמים של סטיגמה, מחיר, זמינות וספקות לגבי יעילות הטיפול. המערכת הממוחשבת מציעה טיפול עצמי באנונימיות מלאה, במחיר פגישה אחת או שתיים עם מטפל, שזמינה 24 שעות ביממה במחשב האישי ושהישגי הטיפול בה מוצגים בזמן אמת.
  • התמדה בטיפול. כדי לעודד את המטופל להתמיד בטיפול מתקיים, בעזרת הטכנולוגיה החדשנית, אבחון צמוד ומתמשך של תסמינים במהלך הטיפול. במידה ועולה שכיחות הופעתם של תסמינים מבשרי החמרה, מוצעת למטופל הפוגה טיפולית ספציפית להקלה מידית של התסמינים.

חלק מהמטופלים מעדיף לקבל טיפול שבו נוצר קשר אישי עם מומחה לבריאות הנפש שמגלה אמפטיה ורגישות. חלק אחר מהמטופלים מעדיף דווקא להשתמש במחשב במקום לדבר עם מטפל ולחשוף בפניו את מחשבותיו הפרטיות, רגשותיו הכמוסים ובעיותיו שמביך לפעמים לגלות אותן.

יתרונות השימוש במחשב כאמצעי טיפול ב"עזרה עצמית" הם:

  • המחשב אובייקטיבי ונטול פניות אישיות.
  • המחשב רציונאלי ואופן פעולתו ברור.
  • המחשב זמין בכל עת לפי דרישותיו המיוחדות של המשתמש (זמן הטיפול, משכו, רציפותו ועוד).
  • המחשב אינו שופט אותנו ואינו נותן ציונים.
  • למחשב יש סבלנות אין-סופית.
  • המחשב מדויק, מתועד ופועל בשיטתיות.

מחקרים הראו שטיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוחשב יכול, בשיעורי הצלחה דומים ואף טובים יותר מטיפול פנים מול פנים, לסייע לטיפול בבעיות דיכאון וחרדה קלות עד מתונות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוחשב נעשה יעיל במיוחד כשהוא ניתן בשילוב עם טיפול נפשי אישי שניתן על-ידי מטפל מקצועי.

אתרים שמציעים טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוחשב:

Mymood

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוחשב (אימון נפשי אישי בעברית)

MoodGym

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוחשב באוסטרליה (אנגלית).

Beating the Blues

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוחשב בבריטניה. (אנגלית).

יתרונות וחסרונות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי

חשוב להכיר את יתרונותיה וחסרונותיה של שיטת טיפול זו מכיוון שהיא נבדלת באופן מהותי משיטות טיפול נפשי אחרות. ראוי לשקול את היתרונות והחסרונות כדי להחליט באופן מושכל האם השיטה מתאימה לנו.

יתרונות

  • מחקרים מוכיחים שטיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול להיות יעיל כמו טיפול תרופתי נוגד דיכאון (על סוגיו השונים) או טיפול תרופתי בבעיות נפשיות אחרות.
  • זהו טיפול קצר מועד יחסית, בהשוואה לסוגים אחרים של טיפולים מילוליים  באמצעות שיחות עם מטפל.
  • מכיוון שטיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא שיטת טיפול שיש לה פרוטוקולים סדורים של טיפול אפשר להמיר בקלות יחסית טיפול קוגניטיבי-התנהגותי רגיל (פנים אל פנים מטפל ומטופל) לטיפול ממוחשב בעזרה עצמית דרך האינטרנט, לטיפול קבוצתי ולספרי עזרה עצמית.
  • יעד מרכזי של טיפול קוגניטיבי התנהגותי  הוא להפוך אותנו, ברבות הזמן, למטפלים של עצמנו. לכן כחלק בלתי נפרד של הטיפול נלמדות שיטות פעולה ונרכשות מיומנויות שימושיות, מעשיות ויעילות להקטנת הסיכון להישנות של בעיות נפשיות דוגמת דיכאון או חרדה, וכאמצעי בדוק להתמודד טוב יותר עם בעיה נפשית ששבה ומעיקה עלינו.

חסרונות

  • הצלחת טיפול קוגניטיבי התנהגותי תלויה במידה רבה במחויבות של המטופל ושיתוף פעולה אקטיבי שלו עם המטפל. מטפל מנוסה יכול לייעץ ולעזור אך הבעיות לא תיפתרנה בלי מאמץ אמתי מצדו של המטופל.
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי, מעצם טבעו הסדור, יכול שלא להתאים לאנשים שסובלים מבעיות נפשיות מורכבות או מתקשים ללמוד.
  • יש הטוענים שטיפול שמתמקד במועקות של כאן ועכשיו בלבד ואינו מתייחס לדברים שקרו בעבר מחמיץ התייחסות לגורמים רבים שנמצאים ברקע של בעיות נפשיות רבות.
  • הצלחת טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתבססת על יכולתנו לשנות דפוסי חשיבה שליליים, דרכי התנהגות הרסניות ורגשות מזיקים.  אך הטיפול אינו מצרף למשוואת הטיפול בעיות חיצוניות במערכות יחסים או בעיות בחוג המשפחה, שגם להן השפעה ניכרת על בריאותנו ואיכות חיינו.

תוצאות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי אינו תרופת פלא, אך ברוב המקרים זהו טיפול יעיל שמעניק יכולות להתמודד עם בעיות נפשיות בדרך בריאה ולגרום לנו להרגיש טוב יותר עם עצמנו, עם אנשים אחרים ועם העולם שסביבנו.

יעילות הטיפול

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מסייע להתמודד טוב יותר עם בעיות כמו חרדה ודיכאון ועוזר להפחית את השפעתם השלילית על חיינו. ישנו אמנם הסיכון של הישנות בעיות נפשיות כמו דיכאון או חרדה, אך המיומנויות שרכשנו במהלך הטיפול, יקלו עלינו לשלוט בבעיות טוב יותר. מסיבה זו חשוב להמשיך ולהתאמן ולרענן את המיומנויות שרכשנו למקרה של משבר בעתיד. מחקרים מראים שטיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול להיות יעיל יותר מתרופות נוגדות דיכאון למניעת הישנות של דיכאון.

קורסי רענון של טיפול קוגניטיבי התנהגותי יעזרו לנו לתרגל ולשפר את מיומנויות החיים שלמדנו במהלך הטיפול.

להגביר את סיכויי ההצלחה של טיפול קוגניטיבי התנהגותי

אפשר לנקוט במספר צעדים על מנת להגביר את סיכויי ההצלחה ולהפיק את המקסימום מטיפול קוגניטיבי התנהגותי, כמו למשל:

שיתוף פעולה מלא במהלך הטיפול.  הטיפול יעיל יותר כשאנו משתפים פעולה עם המטפל ולוקחים חלק פעיל בקבלת ההחלטות. חשוב לוודא שישנה הסכמה רחבה לגבי הבעיות העיקריות שדורשות התייחסות, והדרכים לפתור אותן. צריך לקבוע יעדי טיפול ודרכים למדוד את ההתקדמות במהלך הטיפול.

פתיחות וכנות. הצלחת הטיפול תלויה בנכונות לשתף את המטפל במחשבות, ברגשות ובחוויות שלנו ובמידת הפתיחות שאנו מגלים לתובנות ולדרכים חדשות. אם איננו רוצים לדבר על דברים מסוימים בגלל שהם גורמים לנו סבל, כאב רגשי, מבוכה או פחד מפני תגובתו של המטפל, חשוב ליידע אותו לגבי ההסתייגויות שלנו.

התמדה בתכנית הטיפולית. כשאנו מרגישים מדוכאים או חסרי מוטיבציה גדל הפיתוי לדלג על המפגשים הטיפוליים. הדבר יכול לחבל בתהליך הטיפול וביעילותו. חשוב להקפיד להגיע לכל המפגשים ולחשוב על אילו נושאים לשוחח עם המטפל.

לפתח ציפיות מציאותיות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי אינו תרופת פלא. העיסוק בבעיות רגשיות מצריך מאמץ, דורש עבודה קשה ויכול להיות כואב. רובנו נרגיש הקלה נפשית הולכת ומגברת עם התקדמות הטיפול, אך יש גם כאלה שירגישו החמרה בתחילת הטיפול, עם תחילת ההתמודדות עם בעיותיהם הרגשיות. יעברו מספר מפגשים עד שהם יוכלו להבחין בשיפור ולהרגיש טוב יותר.

ביצוע מטלות הבית. חשוב ביותר לבצע את שיעורי הבית ואת המטלות הטיפוליות בין המפגשים. ביצוע המטלות ושיעורי הבית חיוני מאוד מכיוון שהוא עוזר לנו להטמיע וליישם את מה שנלמד במהלך מפגשי הטיפול.

אולי יעניין אותך...

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – טיפול עצמי בדיכאון

טיפול קוגניטיבי  התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy, CBT) הוא טיפול פסיכולוגי שמסייע לנו, בעזרת דרכים שונות …