בדיקת crp

מהי המטרה של בדיקת crp?

המטרה של בדיקת crp היא לזהות קיומה של דלקת בגוף, לנטר תגובה לטיפול ולהעריך סיכון למחלת לב (באמצעות בדיקה ממוקדת של hs-crp).

crp הוא חלבון הנוצר בכבד ומופרש לזרם הדם. ריכוזו של חלבון זה בדם עולה תוך שעות ספורות מהופעת זיהום בגוף, ולכן מדידת ערכיו בדם היא כלי חשוב בניטור זיהומים. העלייה ברמות crp בדם קודמת, לעתים תכופות, להופעת תסמינים מובהקים של דלקת, כגון: כאב, חום ושאר תסמינים. רמות crp עלולות לעלות פי אלף בעת קיומה של דלקת. רמות חלבון זה יורדות במהירות עם חלוף הדלקת, ולכן מדידתן היא כלי חשוב בניטור יעילות הטיפול.

מתי יש לבצע בדיקת crp?

בדיקה זו נערכת, לעתים  בחולים במחלות מעיים דלקתיות, בסוגים שונים של ארטריטיס (דלקות מפרקים) ובמחלות אוטו-אימוניות, בכדי להעריך את עצמתה של הדלקת ובכדי להתאים לה טיפול מיטבי. בדיקת crp נערכת גם לאחר ניתוח או הליך פולשני אחר כדי לזהות קיומה של דלקת בעת ההתאוששות. בדיקת crp אינה בדיקה ספציפית דיה בכדי לאבחן קיומה של מחלה מוגדרת, בדיקה זו משמשת את הרופא כסמן כללי לקיומם של זיהום ודלקת ומעוררת אותו לבצע בדיקות נוספות ולמצוא טיפול הולם.

 

מהי משמעות התוצאות של בדיקת crp?

ריכוז גבוה של crp בדם או רמות מוגברות מצביעים על קיומם של זיהום חמור או דלקת. רמות crp בדמם של אנשים בריאים הן, בדרך כלל, פחות מ- 10 מ"ג בליטר דם. בעת זיהומים ודלקות רמות crp הן מעל ל- 100 מ"ג בליטר דם. אם רמות crp בדם צונחות, אות הוא כי מצבנו משתפר והדלקת שוככת. בדיקה נוספת, הנקראת שקיעת דם, מסייעת אף היא בזיהוי מצבי דלקת. שתי בדיקות אלה מספקות מידע דומה על נוכחות הדלקת, אך רמות בלתי תקינות של crp מופיעות ונעלמות מהר יותר מן השינויים ברמות שקיעת הדם, כך שבדיקת crp תצביע במהירות על יעילות הטיפול בדלקת ובזיהומים.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …