נפילות ושברים

נפילות ושברים בקרב קשישים – כדורי שינה מגבירים את סכנה

מחקר מצא כי כדורי שינה, וגם תרופות חדשות יותר לשינה כמו זופיקלון וזולפידם אינן בטוחות יותר בעניין של הגברת סיכון של נפילות ושברים בקרב קשישים.

נפילות ובעקבותיהם שברים במפרק הירך  יכולות להיות פגיעה מנטרלת ואף קטלנית בקרב קשישים. מחקר חדש טוען כי הסיכון של נפילות ושברים במפרק הירך בקרב קשישים עולה בקרב אלה שזה עתה החלו ליטול כדורי שינה.

קשישים חשופים לסיכון זה של שברים במפרק הירך במיוחד במשך שבועיים ראשונים לאחר שהחלו בנטילת כדורי שינה. מדובר בכדורי שינה מסוג בנזודיאזפינים כמו ואליום וגם בחלופות חדישות יותר כמו זופיקלון וזולפידם.

החוקר הראשי, דר' בן קרטר, מהמכון לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת קרדיף שבבריטניה, אומר: "על אף שמרבים לרשום את התרופות שמכונות תרופות זד (זופיקלון וזולפידם) כתרופות יעילות יותר לבעיות שינה, אין כל הוכחה שהן חלופה בטוחה יותר מבנזודיאזפינים כאשר מדובר בסיכון של נפילות ושברים במפרק הירך. מחקרנו הראה ששני סוגי התרופות מחמירים באופן משמעותי את הסיכון לשברים במפרק הירך בקרב משתמשים קשישים חדשים".

מומחה בנושא מארה"ב, דר' אלן מנש, מודע היטב לקשר שבין כדורי שינה ושברים בקרב קשישים. 

דר' מנש אומר: "הקשר בין בנזודיאזפינים לבין שברים במפרק הירך התגלה כבר בשנות השבעים של המאה הקודמת. שברים במפרק הירך גורמים לתמותה של 20%-50% של מטופלים ששרדו שבר במפרק הירך. כדי לסייע למטופלים בבעיות שינה עם חלופות בטוחות יותר, פותחו התרופות שנקראות תרופות זד (שמות מרבית התרופות מתחילות באות זו), אך כנראה שאינן טובות יותר כשמדובר בסיכון מוגבר של נפילות".

במחקר החדש בחנו החוקרים מידע מ- 18 מחקרים על כדורי שינה וסיכון לשברים במפרק הירך. מספר הנבדקים היה בין 500  ל- 900,000 במחקרים השונים. כל הנבדקים היו מעל לגיל 65 שנים ורובם מעל לגיל 70 שנים.

בסקירת המחקרים נמצא כי משתמשים חדשים של כדורי שינה מסוגים שהיו כרוכים בתופעות לוואי של ישנוניות במשך היום, תקופות של תגובה מושהית ובעיות שיווי משקל, שיעור מקרי שברים במפרק הירך היה גדול כמעט פי 2.5 יותר בהשוואה לקשישים אחרים שלא נטלו כדורי שינה כלל.

הסיכון לשברים אמנם הלך ודעך עם הזמן, אך לא נעלם לגמרי. מהממצאים עולה כי אנשים שהשתמשו בכדורי שינה בין 15-30 ימים חוו סיכון מוגבר ב- 53% לשבר במפרק הירך. הסיכון נותר מוגבר ב- 20% בקרב אלה שהשתמשו בכדורי שינה יותר מ- 30 ימים, בהשוואה לאלה שלא נטלו כלל כדורי שינה.

דר' קרטר מזהיר: "רופאים צריכים להיות מודעים לסיכון מוגבר לנפילות ולשברים ברושמם כדורי שינה למטופלים קשישים.  התערבויות טיפוליות מסוימות, כמו תרגילי כוח לחיזוק עצמות, הסרת מכשולים שונים בבית, בדיקות ראייה והתאמת משקפיים, ובחינה מדוקדקת של התרופות שנוטלים, הכרחיות כדי למתן את הסיכון לשבר במפרק הירך, במיוחד בימים הראשונים לנטילת כדורי שינה".

דר' מנש תוהה: "האם בעצם רופאים ומטופלים הם בעלי נכונות יתר מלכתחילה כשמדובר בכדורי שינה. ישנן חלופות פשוטות , לא תרופתיות, שיכולות לאפשר לאנשים רבים לישון טוב יותר. למשל, אימון גופני כמה שעות לפני השינה, הימנעות מקפאין לאחר השעה 3 אחר-הצהריים, הגבלת הצריכה של אלכוהול ועוד אמצעים של מה שנקרא היגיינה של שינה. ראוי קודם כל לנקוט באמצעים אלה לפני שנוטלים כדורי שינה".

המחקר התפרסם בתאריך 26.4.2017 בכתב של הספרייה הציבורית של מדעים.

עוד על נדודי שינה

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …