דיאטה ללא גלוטן

דיאטה ללא גלוטן בלי סיבה רפואית גחמה לא מוצדקת

מחקר חדש מזהיר כי אכילת דיאטה ללא גלוטן מבלי שקיים צורך רפואי בכך לא משפרת את בריאות הלב ויכולה אף לגרום לנזק.

הפופולאריות של דיאטה ללא גלוטן המריאה לשמיים בשנים האחרונות, אך הימנעות מגלוטן לא תביא כל תועלת ללב לאנשים שאינם לוקים במחלת צליאק, ופירושו של צעד זה יכול להיות מחסור בדגנים מלאים שתורמים לבריאות הלב וכלי הדם, כך נטען במחקר שנמשך 25 שנים.

החוקר הראשי, פרופסור אנדריו צ'ן, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב, אומר: "הגבלת צריכה של גלוטן, בקרב רוב האנשים שאינם רגישים לגלוטן, כדי לשפר באופן כללי את הבריאות, היא ככל הנראה אסטרטגיה שגויה".

גלוטן הוא חלבון שנמצא בדגנים כמו חיטה, שיפון ושעורה. אנשים עם מחלת צליאק, פחות מאחוז אחד מהאוכלוסייה הכללית, חווים תגובה אלרגית של המערכת החיסונית באוכלם גלוטן, תגובה זו מעוררת דלקת וגורמת נזק במעיים. אנשים עם מחלת צליאק נמצאים גם בסיכון למחלת לב, אך הסיכון יורד באופן משמעותי כשהם מתחילים לאכול דיאטה ללא גלוטן. לאחרונה דיווחו חוקרים על תופעה בקרב אנשים מסוימים שידועה כרגישות לגלוטן שאינה נגרמת ממחלת צליאק. מצב רפואי זה אינו מובן דיו, כך נמסר בסקירת הרקע של המחקר.

אומר פרופסור צ'ן: "איני רוצה להתעלם מהעובדה שישנם אנשים עם הרגישות הזאת לגלוטן, אך אסור לשאר האוכלוסייה לחשוב כי דיאטה ללא גלוטן תעזור לבריאותם, או לפחות תעזור לבריאות הלב שלהם"

צוות המחקר ניתח מידע אודות 65,000 נשים ו- 45,000 גברים כולם אנשי רפואה בלי עבר של מחלת לב בתחילת המחקר. משתתפי המחקר מילאו שאלון תזונה מפורט בתחילת המחקר בשנת 1986, שעודכן מדי ארבע שנים עד שנת 2010.

החוקרים בחנו את צריכת הגלוטן של משתתפי המחקר, חילקו אותם לחמש קבוצות לפי דרגת הצריכה של גלוטן, החל מצריכה נמוכה של גלוטן וכלה בצריכה גבוהה. לאחר מכן ערכו חישובים על מידת המועדות של המשתתפים לפתח מחלת לב לאחר כ- 26 שנים.

כאשר השוו החוקרים בין הקבוצה בעלת הצריכה הגבוהה ביותר של גלוטן לבין הקבוצה בעלת הצריכה הנמוכה ביותר של גלוטן, שיעורי מחלת לב לא נבדלו בהרבה.

מכיוון שתזונתם של אנשים עם צריכה מוגבלת של גלוטן, מכילה דגנים מעובדים ונוטה, במקרים רבים, להיות דלה בסיבים תזונתיים שמקורם מדגנים מלאים, דבר שמפחית סיכון למחלת לב, ערכו החוקרים התאמה מעודכנת של הממצאים גם לפי רמות הצריכה של דגנים מעובדים.

"לאחר התאמה זו נראה כי אנשים בעלי רמות הצריכה  הנמוכות ביותר של גלוטן היו בעלי  סיכון מוגבר ב- 15% למחלת לב. בגלל שהיה זה מחקר תצפיתי איננו יכולים לומר בוודאות שמדובר בקשר סיבתי". אומר פרופסור צ'ן.

פרופסור רבי דייב, קרדיולוג מבית הספר לרפואה באוניברסיטת קליפורניה שבארה"ב, שלא השתתף במחקר, אומר: "אכילת דיאטה ללא גלוטן היא גחמה גדולה כיום. יש שפע של רעש תקשורתי איך כביכול גלוטן מייצר דלקת שיכולה להוביל להתפתחות סוכרת, מחלת לב, שיטיון ועוד ערב רב של מחלות. אני סבור שאסור לנו להמליץ לאנשים שאינם רגישים לגלוטן או שאין להם מחלת צליאק לעבור לדיאטה ללא גלוטן".

מסכם פרופסור צ'ן: "לאנשים שעדיין רוצים או שבאמת צריכים דיאטה ללא גלוטן, חשוב לצרוך כמות נאותה של סיבים תזונתיים. שיבולת שועל ואורז חום הם מקורות טובים של סיבים ללא גלוטן".

המחקר התפרסם בתאריך 2.5.2017 בכתב העת הבריטי לרפואה.

עוד על תזונה

עוד על מחלת צליאק

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …