24 חוזקות אישיות

צלוליטיס

צלוליטיס הוא שמו העממי של מצב בו מופיעות גבשושיות דמויות קליפת תפוזים על פני העור, בעיקר ברגליים, בירכיים ובישבן. מצב זה נפוץ בקרב נשים בעיקר, וההנחה המקובלת היא שמעל ל- 80% מן הנשים בכל הגזעים, מעבר לגיל ההתבגרות, לוקות, באופן זה או אחר בבעיה. 
מקור השם צלוליטיס הוא בספרות הרפואית הצרפתית מלפני 150 שנים (CELLULITE). זהו שם קיבוצי המתאר מצב של מעין בצקת ברקמות השומן התת עוריות, והחלשות רקמת החיבור הנמצאת בינן לבין רקמות העור. 
זוהי בעיה קוסמטית בעיקרה, ולמרות שכיחותה הרבה, נערכו מעט מאוד מחקרים מדעיים כדי לעמוד על הסיבות להופעתה ועל אופן התהוותה.
קיימות ארבע השערות מרכזיות המנסות להסביר את התהליכים המובילים להופעת צלוליטיס.

צלוליטיס בקרב נשים

הופעת צלוליטיס היא, כנראה, תלוית מגדר. השערה זו מתבססת על ההבדלים המבניים , בין נשים לגברים, ברקמת השומן התת עורי ורקמת החיבור המקבעת אותה למקומה. לפי תיאוריה זו, צלוליטיס בקרב נשים, נגרם על-ידי זליגת קטעי אונות שומן בינות לחללי מרקם רקמת החיבור. כאשר רקמת הדרמיס בעור נחלשת עולים קטעי אונות השומן אל פני העור ונראים בברור בצורת גבשושיות דמויות קליפת תפוז. הדמיית אולטרה-סאונד, בחלקי הגוף המועדים בקרב נשים, מראה כי אכן רקמת השומן התת עורי שלהן חצויה לתתי אונות על-ידי רקמת החיבור, בניגוד לרקמת שומן אחידה בקרב גברים.

החלשות רקמת החיבור וצלוליטיס

השערה זו מתבססת על ניתוח מבנה של דגימות תת עוריות שנטלו מירכי נשים שלקו בצלוליטיס ומנשים שלא סבלו מן הבעיה. מניתוח הממצאים עולה כי אכן מבנה הרקמות התת עוריות של נשים שונה מזה של גברים, אך הסיבה, כנראה, להופעת הגבשושיות על פני העור היא תוצאה של החלשות רקמת החיבור המקבעת את השומן למקומו. לפי תיאוריה זו, ברבות הזמן, כתוצאה מכוחות הכבידה ושינויים במשקל הגוף, הופכת רקמת החיבור התת עורית, שבמקורה היא רשת צפופה והדוקה של סיבי חלבון, לרשת רפויה שדרך החורים הנבעים בה עולה רקמת השומן אל פני העור.

שינויים בכלי דם נימיים וצלוליטיס

לפי תיאוריה זו, התערערות מבנה נימי הדם ברקמות העור ובמיוחד החלשות השסתומים בוורידים גורמת לאצירת נוזלים בדרמיס ולהופעת בצקות בו. הבצקות גורמות לשינויים מבניים בתאי רקמות העור כתוצאה מהלחץ שהן יוצרות. הלחץ יוצר גם מצבים של היפוקסיה (חוסר בחמצן שמועבר לרקמות). תהליך זה מחליש את רקמות העור ומאפשר זליגה של רקמות השומן אל פני העור.

גורמים דלקתיים וצלוליטיס

לפי תיאוריה זו, קיומה של דלקת בעצימות נמוכה באזורים המועדים לצלוליטיס, מזרימה רכיבים של המערכת החיסונית אליהם. רכיבים אלה, כגון: מקרופגים או לימפוציטים, מגבירים את חדירות הרקמות התת עוריות, פוגמים בשלמות מרקמם ומאפשרים זליגת אונות שומן אל עבר פני העור.

טיפולי צלוליטיס

למרות שרופאי עור רבים ומנתחים פלסטיים סבורים כי צלוליטיס הוא בעיה אמיתית שיש למצוא לה מזור, רוב הקהילה הרפואית אינו רואה בצלוליטיס הפרעה, אלא מצב תקין אצל נשים רבות ומעט גברים. הדרך הטובה ביותר להימנע מצלוליטיס או לצמצמו היא על-ידי נקיטת מעשים הגיוניים, כגון: צריכת תזונה עשירה בירקות, בפירות ובסיבים, שתייה מרובה של נוזלים, פעילות גופנית סדירה לשימור מתח שרירי, שמירת משקל גוף יציב והימנעות מעישון.

מכיוון שצלוליטיס הוא, במהותו, שומן לכוד ברקמות העור שאינו ניתן להעלמה על-ידי תזונה או פעילות גופנית בלבד, קיימים טיפולים רבים שאמורים לסייע, ולחלקם יש אף הצלחות מסוימות.

קרמים ומשחות

הדרך הקלה ביותר וגם הזולה ביותר היא מריחת קרמים ומשחות על פני העור, באזורים הפגועים בצלוליטיס, במטרה להמריץ התחדשות תאים, להמס שומן ולסלק נוזלים ורעלנים. רופאים רבים אינם משוכנעים כי טיפול חיצוני זה עשוי לסייע, אך ישנם רופאים אחרים שמאמינים כי קרמים ומשחות עשויים לסייע, בעיקר אם הם מכילים מטילקסנטינים (צורה פעילה של קפאין). משחות על בסיס קפאין מוציאות את הנוזלים מן החללים הבין-תאיים ומגבירות ליפוליסיס – שרפת שומנים ברקמת עור עמוקה יותר. במחקר שפורסם בשנת 1999 נמצא כי משחות קפאין מפחיתות את כמות תאי השומן בעור, עם תוצאות הניכרות לעין תוך 8 שבועות. בכדי לעבור את מחסום העור יש הכרח להשתמש בשיטת העברה טובה, כמו טכנולוגיית ליפוזום שנטען לגביה שבכוחה להחדיר חומרים דרך העור.

דיאטת צלוליטיס

עוד שדיאטת הרזיה אמורה לסייע בירידה במשקל, דיאטת צלוליטיס אמורה להזין את העור. ההנחה בבסיס טיפול זה גורסת כי תזונה המכילה לציטין, חומצות שומן הכרחיות, חומצות אמינו ואנטיאוקסידנטים, תביא להפחתת דלקת בתאי העור, תקטין את אצירת הנוזלים, ותגביר את זרימת הדם ברקמת העור. כל אלה יסייעו בחיזוק קרומי התאים וימנעו מן הצלוליטיס לעלות לפני העור. תזונה שכזו אמורה להגביר את יצור הקולגן שהוא הרכיב המרכזי ברקמת החיבור המקבעת את השומן במקומו.

המזונות המומלצים הם ביצים, סויה, כרובית, חמאת בוטנים, זרעי פשתן, שמן זית, שמן קנולה, אגוזים, רימון ופרי הדר. במחקר שטרם פורסם נמצא כי תוכנית התזונה המוצעת בשילוב עם השלמות תזונה וטיפולי קילוף עור מובילה לעור חזק יותר ב- 78% ולירידה של 47% בסימני המתיחה על העור תוך 12 שבועות. תזונה בריאה מסייעת בהפחתת אצירת נוזלים ברקמות העור, דבר שמשפר את מראהו ומעלים מעט את גבשושיות הצלוליטיס.

עיסוי עמוק (ENDERMOLOGY)

תהליך זה נלחם בתופעת צלוליטיס באמצעות עיסוי מכני עמוק המשלב תנועת גלילים ויניקה שאמורים להשפיע על רקמת החיבור בעור, להמריץ זרימת דם ולנקז את בלוטות הלימפה, ולהמריץ, לדברי מפתחי השיטה, את המערכת הטבעית המעלימה שומן מן התאים. בעוד שחסידי השיטה טוענים כי התוצאות ניכרות לעין, מתנגדיה טוענים כי התוצאה היא זמנית בלבד. התוצאה נשמרת למספר ימים שלאחריהם חוזר המצב לקדמותו.

מסותרפיה

אחת השיטות השנויות ביותר במחלוקת לטיפול בצלוליטיס היא מסותרפיה. השיטה פותחה בצרפת בשנות החמישים ומשלבת טיפול תרופתי (תרופות שאושרו למטרות אחרות) עם צמחי מרפא וויטמינים. מטרת השיטה היא לפרק תאי שומן ולהמיס קשרים ברקמת החיבור בעור. הטיפול ניתן על-ידי סדרת הזרקות מהירות במשך כחצי שעה עד שעה. בעוד שרופאים לא מעטים משתמשים בשיטה זו ולטענתם אחוזי ההצלחה הם גבוהים, פורסמה לאחרונה אזהרה לרופאים, בכתב העת לרפואה משקמת, שלא לערוך ניסיונות בשיטת טיפול זו עד שתחקר באופן רציני.

טיפולי אור בצלוליטיס

הרעיון בשיטה זו הוא להשתמש באנרגיה של אור להמסת הצלוליטיס בשילוב עם עיסוי מכני שאמור להגביר את זרימת הדם וניקוז צינורות הלימפה.

סוכנות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) אישרה לשימוש שני מכשירים. מכשיר אחד נקרא TRIACTIVE והוא מבוסס על אור לייזר. המכשיר השני נקראVELASMOOTH והוא מבוסס על אנרגיית גלי רדיו עם אור אינפרה אדום. המכשיר הוא פרי פיתוח של החברה הישראלית סינרון.

TRIACTIVE מקרר תחילה את העור כך שאור הלייזר יוכל לחדור לעומק מבלי לפגוע בשכבה העליונה של העור. תהליך היניקה מרפה את קשרי רקמת החיבור ומאפשר לקרן הלייזר לטפל בצלוליטיס. המכשיר מגביר את זרימת הדם ברמת התא, מרחיק את הנוזלים ומפעיל לחץ על תאי השומן, כאשר תהליך היניקה שמרפה את רקמת החיבור דוחק את גבשושיות השומן ומעלים אותן למעמקי רקמות העור.

השילוב בין גלי רדיו לבין אור אינפרה אדום במכשיר VELASMOOTH מחמם ומשחרר את הצלוליטיס מן התאים, ובו בזמן, הוא נע על פני העור ומעסה אותו. רכיב היניקה הקיים במכשיר מרפה את רקמת החיבור ומסייע בדחיקת הצלוליטיס למעמקי רקמות העור. התוצאה לאחר מספר טיפולים היא עור חלק נטול גבשושיות דמויות קליפת תפוז.

עדכון אחרון – 29/7/2010

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך...

בעיות עור נפוצות

בעיות עור נפוצות – חלק שני

העור שלנו הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו. העור מספק לנו הגנה מפני מפגעים חיצוניים רבים …