דיאטה ללא גלוטן

דיאטה ללא גלוטן – סיכון מוגבר לסוכרת

אנשים שצורכים הכי מעט את החלבון גלוטן, מועדים במעט יותר לפתח סוכרת מסוג 2, כך נטען במחקר. דיאטה ללא גלוטן הוא גחמה תזונתית חמה, אבל מחקר חדש מטיל ספק מסוים בתועלות הבריאותיות המשוערות שלה.

מחקר רחב הקף בקרב אנשי ממסד הבריאות בארה"ב גילה כי אלה שתזונתם הכילה את הכמות הקטנה ביותר של גלוטן היו מועדים קצת יותר לפתח סוכרת מסוג 2 במהלך של כמה עשרות שנים.

הממצאים אמנם אינם מוכיחים שדיאטה דלה בגלוטן תורמת באופן כלשהו לסוכרת, אבל המחקר העלה שאלות בקשר לתועלות ארוכות טווח של הימנעות מגלוטן, שאנשים רבים מניחים כי זהו צעד בריא.

"אנשים עם הפרעה במערכת העיכול שנקראת מחלת צליאק, חייבים להימנע מאכילת גלוטן", אומר החוקר הראשי דר' גנג זונג מהמחלקה לתזונה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב. "אבל אין כמעט בנמצא מחקרים שבחנו האם תזונה נטולת גלוטן ראויה גם לאנשים אחרים. המחסור הגדול בהוכחות מדעיות לא מונע הענקת פופולאריות רבה למוצרים ללא גלוטן ומעלה את מחירם", מסביר דר' זונג.

גלוטן הוא חלבון שנמצא בדגנים כמו חיטה, שעורה ושיפון. דיאטה ללא גלוטן היא חובה עבור אנשים עם מחלת צליאק – הפרעה אוטואימונית שבה מזונות עם גלוטן גורמים למערכת החיסונית לתקוף את המעי הדק.

דיאטות ללא גלוטן או דיאטות דלות גלוטן התקבעו, באופן לא ברור, גם כדרך שמתאימה לכל אחד (שאינו לוקה במחלת צליאק) לרדת במשקל ולשפר את בריאותו.

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי מספר האמריקנים שדיווחו שהם נמצאים בדיאטה ללא גלוטן שילש את עצמו בין השנים 2009-2014.

הממצאים במחקר החדש מתבססים על סקר, שמתמשך זה יותר משלושה עשורים, על בריאותם ואורח חייהם של קרוב ל- 200,000 אנשי ממסד הבריאות בארה"ב.

הגחמה למזון דל גלוטן לא הייתה קיימת כשסקר הבריאות יצא לדרך בשנת 1980. צריכת הגלוטן של משתתפי הסקר הייתה מגוונת והתבססה על תכיפות אכילת מזונות עם גלוטן כמו לחם, דגני בוקר ופסטה.

במשך יותר מ- 30 שנות הסקר, קצת מעט מ- 16,000 משתתפי הסקר פיתחו סוכרת מסוג 2, (מחלה שבה רמות הסוכר בדם, באופן עיקש, גבוהות מדי). השמנת יתר היא אחד מגורמי הסיכון לסוכרת מסוג 2.

כאשר צוות המחקר בראשות דר' זונג בחן את צריכת הגלוטן של כל משתתפי סקר הבריאות, התגלה כי אלה שאכלו הכי פחות גלוטן היו בעלי הסיכון הגבוה ביותר לפתח סוכרת ברבות הזמן.

רוב האנשים צורכים לא יותר מ- 12 גרמים של גלוטן ביום. הצריכה הממוצעת עומדת על 6-7 גרמים ליום. אלה שנמצאו ב-20% שבראש טבלת הצריכה של גלוטן היו בעלי סיכון מופחת ב- 13% לפתח סוכרת מסוג 2 בהשוואה לאלה שהיו ב- 20% שבתחתית טבלת הצריכה של גלוטן. בעלי הסיכון המוגבר לסוכרת צרכו בממוצע פחות מ- 4 גרמים של גלוטן ביום.

צוות המחקר נטרל גורמים סיכון אחרים להתפתחות סוכרת כגון: הרגלי פעילות גופנית, משקל גוף, צריכה קלורית ממוצעת ועבר משפחתי של סוכרת, ולאחר נטרולם עדיין נמצא קשר בין צריכה נמוכה של גלוטן לסיכון מוגבר של סוכרת מסוג 2.

ממצאי המחקר הוצגו בתאריך 9.3.2017 בכינוס של אגודת הלב האמריקנית שנערך בפורטלנד שבארה"ב.

"המחקר אינו מוכיח כי הגבלת גלוטן בתזונה גורמת לסוכרת" טוענת לורי רייט, דוברת האקדמיה לתזונה ולדיאטה. "על אף שהחוקרים נטרלו גורמי סיכון אחרים, אפשרי עדיין כי דווקא אנשים שנמצאים בסיכון מוגבר לסוכרת ניסו להימנע מסוגי מזון שמכילים גלוטן. בכל מקרה, השורה התחתונה היא שאם אינך חולה במחלת צליאק, עליך להתמקד באיכות של הפחמימות שאתה צורך במקום להימנע מגלוטן. מומלץ על דעת מומחי תזונה רבים להרבות באכילת ירקות, פירות ודגנים מלאים עתירי סיבים תזונתיים ולהמעיט בצריכה של פחמימות מזוקקות, אבל יש לשים לב לגודל המנות שצורכים ולהיות זהירים בקשר לתוספות כמו שמנת מתוקה וחמאה שיכולות לסכל את הכוונות הטובות". אומרת לורי רייט.

"חשש שמלווה תזונה דלת גלוטן הוא שדיאטה זו כרוכה בהימנעות ממקורות עיקריים של סיבים תזונתיים. צריכה של סיבים תזונתיים, לפי מחקרים רבים, מסייעת במניעה של סוכרת מסוג 2 ומחלות כרוניות אחרות. במחקר זה, אנשים שצרכו מעט גלוטן אכלו גם מעט סיבים תזונתיים שמקורם בדגנים, וזה יכול להסביר באופן חלקי לפחות את הסיכון המוגבר לסוכרת שנמצא בקרב אנשים אלה" מסכם דר' גנג זונג.

עוד על סוכרת

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …