בדידות חברתית

8 דרכי התמודדות עם לחץ וסטרס

לחץ, סטרס ועקה הם מצבים שכיחים בחיים. אם אנו שולטים במצבי הלחץ חיינו מלאי אתגרים שאנו מתמודדים אתם בהצלחה. אך אם מצבי הלחץ שולטים בנו בריאותנו הגופנית והנפשית כאחד יכולות להיפגע. באדיבות אתר הבריאות הבריטי patient.co.uk אנו מביאים לכם 8 דרכי התמודדות עם לחץ וסטרס.

לחץ, סטרס ועקה הם תגובה רגשית וגופנית טבעית  לכל מצב שבו אנו מרגישים צורך להתמודד או להגיב באופן לא שגרתי. כניסה למצב של עקה (בעזרת מנגנון "הילחם או ברח") מאפשרת לנו להגיב בהצלחה על כל דבר מאתגר שמגיע לפתחנו. בלעדי עקה חיינו היו החיים שלנו ללא שליטה, פאסיביים ונטולי תגובתיות הולמת.

כניסה למצב של עקה מאפשרת לנו, באופן מידי, להגיב ביתר יעילות לאתגר גופני, נפשי או רגשי שניצב מולנו. דופק הלב ולחץ הדם מתגברים, הדם הופך לסמיך יותר, אנחנו נעשים ערניים ודרוכים יותר ושטף של הורמונים מכשיר אותנו להיות במיטבנו לקראת פעולה אפשרית.

מצב של סטרס הוא דבר מעולה לטווח קצר, אך אם אנחנו מרשים לעצמנו להיות בעקה לעתים תכופות מדי ולמשכי זמן ארוכים מדי, בריאותנו הגופנית והנפשית כאחד יכולות לסבול, ומתגבר במיוחד סיכון להתקף לב או לשבץ.

מצבי סטרס ממושכים, לאמיתו של דבר, לא רק שמגבירים את הסיכון העתידי למחלות לב וכלי דם, השינויים קצרי הטווח בלחץ הדם ובסמיכות שלו יכולים לגרום להתקף לב מידי או לשבץ. סטרס, אם כן, יכול להיות גם הגורם שמתחיל את התהליך שמוביל למחלת לב וכלי דם וגם זה שמביא את התהליך לסיומו בצורת התקף לב או כשבץ.

מנהלים באופן חיובי את רמות העקה (סטרס)

ניהול חיובי של לחצים בחיינו, על אף שלפעמים זה ממש לא מתאים לנו להתעסק עם זה, אפשרי לביצוע בדרגה מסוימת כמעט תמיד, ללא קשר לכמה גרוע מצבנו וכמה מובסים ומוכנעים אנחנו מרגישים.

ניהול של מצבי סטרס מתחלק לשלושה שלבים:

  1. זיהוי והבנה של מקורות הלחצים שמעיקים עלינו.
  2. זיהוי דרכים לצמצם את הלחצים או למנוע אותם כליל.
  3. ניהול חיובי של המענה שלנו ללחצים שנותרו, שכולל: לראות את הלחצים בפרופורציה נכונה, לבנות את העמידות שלנו, לחלוק את הבעיות שלנו עם אנשים אחרים ולחפש עזרה ותמיכה.

8 דרכי התמודדות עם לחץ

אם יש בנו צורך לגבור על הלחצים שבחיינו, כדאי לבחון את ההצעות הבאות ולראות מי מהן יכולה להתאים לנו.

  1. למצוא מהם מקורות העקה בחיינו (מה מלחיץ אותנו?)

לפעמים אנחנו חשים שהלחצים מגיעים מכל זווית אפשרית, אנחנו עובדים בקדחתנות, נופלים מהרגליים בבית ואין לנו בכלל את הזמן לעשות את מה שצריך. תחושות כאלו יכולות להוביל אותנו לעצבנות, לחוסר סבלנות, לקוצר רוח ובאופן כללי למצב רוח רע. צריך לקחת צעד אחורה, להחליט מה גורם לנו את הבעיה הגדולה ביותר ולטפל בגורם זה מיד. נרגיש הרבה יותר טוב ברגע שנצליח להסיר מאתנו אפילו רק בעיה אחת.  

  1. להבין שישנם דברים שאין לנו שליטה בהם, ולכן זהו בזבוז זמן לדאוג בגללם

איננו יכולים לשלוט תמיד בסיבות למועקות שלנו. הגורמים למועקות יכולים להיות אנשים מוכרים כמו עמיתים לעבודה או בני משפחה, או מצבים שאין ביכולתנו להשפיע עליהם. דאגות ולחצים בגלל אנשים ומצבים אלה, בנסיבות כאלה, הם בזבוז זמן בלבד ודבר שידרדר את מצבנו הרגשי במהירות. במקום לדאוג כדאי להתמקד בניסיון לצפות את מה שיכול לקרות ולטפל במצב בהתאם להיבטים שיש ביכולתנו להשפיע עליהם.

  1. למלא את זמננו הפנוי בדברים שאנו אוהבים לעשות

קל הרבה יותר לנהל את מצבי העקה שלנו כאשר יתרת זמננו מוקדשת לדברים שבאמת מסבים לנו הנאה. מציאת פנאי בחיים לתחביב או לפעילות שמסייעת להגשמה עצמית ומשמחת אותנו יכולה לחולל פלאים לרמת העקה שלנו. 

  1. לנהל את זמננו ביעילות

כולנו כבר היינו שם, בזמנים של סטרס שבהם הרגשנו שאין לנו בכלל זמן לנשום, שלא לדבר על ביצוע של דבר כלשהו, ובכל זאת רשימת המטלות המשיכה לגדול. בזמנים כאלה במיוחד, חובה עלינו לקבוע, באופן מושכל, סדרי עדיפויות ולהתמקד בדברים החשובים ביותר.

  1. לפתח חוסן נפשי ועמידות למצבי סטרס

אין פתרון קסם אחד ויחיד לטיפול בנחישות במצבי עקה, לכן אנו נזדקק לכמה כלים כלליים זמינים. אפשר להתחיל בתרגילי נשימה עמוקה בזמן שנתקעים בפקק תנועה, אפשר להמשיך באימון גופני סדיר ואפשר לסיים ביצירת פסק זמן במהלך היום שמטרתו היא רק התרגעות. כדאי להימנע מצריכה מרובה של קפאין, רצוי להגביל צריכה של אלכוהול וממש חשוב לישון היטב בלילה.

  1. ללמוד איך לומר "לא"

בתוך תוכנו קיימת התשוקה לרצות ולשמח את הסובבים אותנו. תשוקה עזה זו גורמת  לנו להרגיש שאנחנו מאכזבים קשות מישהו אם אנחנו אומרים לו "לא". אמירת "לא" בצורה חיובית ובונה היא מיומנות שחיוני ביותר ללמוד אותה. השניות המעטות של אי הנוחות שנוצרת בעקבות דחייה או סירוב יכולות להסיר מאתנו מועקות גדולות הרבה יותר בהמשך.

  1. להבין שחרדה ממה שיקרה ודאגה למה שיקרה הם שני דברים שונים בתכלית

כולנו חרדים מזמן לזמן בקשר למשהו. חרדה זו עוצרת אותנו, לעתים תכופות, מלעשות דבר מה בנדון. לדוגמא: אפשר שנהיה חרדים בקשר למצבנו בחשבון הבנק ואיך נעבור בשלום את החודש הבא, אבל אפשר גם ואף רצוי שנדאג למצבנו הכספי ונתכנן את תקציבנו בקפידה, כך שנוכל להסתדר. אין מה לבזבז זמן בחרדות מפני העתיד. צריך לעשות מעשה.

  1. שגיאות הן בלתי נמנעות לכן אסור לצפות מעצמנו להיות מושלמים

דרך בטוחה להגביר את רמות הסטרס שלנו היא לצפות שכל דבר שאנחנו עושים יהיה מושלם. זה פשוט בלתי אפשרי במציאות, על כן עלינו להפסיק להלחיץ את עצמנו. אנחנו, אחרי הכול, רק בני אדם ועלינו לעשות שגיאות שתעזורנה לנו ללמוד, לשפר ולגדול. לכן נלמד, נשתפר ונגדל בעקבות השגיאות שלנו, ונפסיק לייסר את עצמנו בגללן.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …