שינה וזיכרון

שינה וזיכרון – לא ישנים לא זוכרים

דר' רוברט סטיקגולד, מומחה לרפואת שינה, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב, מתאר את הקשר בין שינה וזיכרון ומסביר את השפעות השינה על זיכרון, היזכרות ולמידה.

תקציר – הקשר בין שינה וזיכרון

  • מחקר מגלה כי רק 11% מהסטודנטים האמריקנים ישנים היטב, ו- 40% מהסטודנטים מרגישים כי נחו כפי שראוי וצריך רק במשך יומיים בשבוע.
  • שינה בלתי מספקת משפיעה ככל הנראה על יכולת המוח לייצב קליטת מידע עובדתי ובניית זיכרונות סדורים בקשר לאופן ביצוע של מטלות גופניות שונות.
  • שינה מספקת, בטווח של שעות מיד לאחר הלימוד, היא קריטית ביותר להתגבשותו של זיכרון סדור של מידע עובדתי.

יסודות הלימוד

לימוד מורכב משלושה תהליכים מובחנים במוח: רכישה, גיבוש והזכרות.

  • רכישה הוא תהליך שבאמצעותו מקבל המוח מידע, בצורה של רשימת עובדות למשל או בצורה של טכניקה איך לבצע דבר מה, ומאחסן את המידע במסלולים עצביים כזיכרון.
  • גיבוש הוא תהליך שיכול להתמשך לדקות, שעות ואף ימים, שבמהלכו החיבורים העצביים במוח מתחזקים, מתרחבים ובמקרים מסוימים נחלשים, כך שהזיכרון בסופו של דבר הופך ליציב יותר ובעל מהות שימושית.
  • הזכרות היא תהליך שבו מתבצע הצעד החשוב האחרון בלימוד. המוח מנגיש ומשמיש את המידע שמאוחסן ומביא את הזיכרונות למודעות.

קשר השינה

שינה בלתי מספקת משפיעה באופן שלילי על כל שלושת תהליכי הלימוד. תהליכי רכישה של מידע ותהליכי הזכרות שמביא את המידע למודעות סובלים בדרך המובחנת ביותר. פשוט קשה יותר להתרכז כאשר חסרות שעות שינה. מחסור בשעות שינה משפיע על היכולת שלנו להתרכז במידע שמוגש לנו ומקשה על היכולת שלנו לאסוף מידע, ועל היכולת לזכור אפילו את הדברים שכבר למדנו בעבר. מה שפחות גלוי, אבל ככל הנראה יותר משמעותי, היא ההשפעה שיש למחסור בשעות שינה, כפי שחוקרי שינה רבים חושבים, על התהליך של גיבוש הזיכרון.
על אף שלא ידוע עדיין איך שינה מאפשרת גיבוש זיכרון, מספר מחקרים בנושא שינה וזיכרון הראה שהפחתה במספר שעות השינה או בשלבי שינה ספציפיים יכולה לדכא, באופן דרמטי, את היכולת לגבש זיכרונות שזה עתה נוצרו. שינה גרועה משפיעה על יכולת המוח לגבש מידע עובדתי, כמו מה אכלנו בארוחת הבוקר או כי פריז היא בירת צרפת, או מיידעים ניהוליים איך לבצע מטלות גופניות מסוימות, כמו רכיבה על אופניים או נגינה בפסנתר. במחקר נטען כי הזמן הקריטי לקיומו של גיבוש הזיכרון הוא שינה בטווח של שעות מיד לאחר הלימוד. אם הזדמנות זו אובדת, במקרה שבו התלמיד נשאר ער כל הלילה, גיבוש הזיכרון אינו קורה בדרך כלל. גם אם מפצים על המחסור בשעות שינה בלילות הבאים, המוח מתקשה לגבש את הזיכרון ולעשות שימוש במידע שנאסף לפני הלילה נטול השינה.

מפנים זמן לשינה

ממצאים אלה שופכים אור חדש על החשיבות שיש להקדשת זמן לשם שינה, לא רק בקרב סטודנטים, אלא לכל אחד שרוצה להמשיך ללמוד. לא תמיד קל לנו לפנות זמן עבור שינה. אנשים רבים, ואפילו אלה שמכירים בחשיבותה של שינה, יכולים להתקשות במציאת איזון בהקצאת זמן בין עבודה, לימודים, משפחה, פעילויות חברתיות וזמן פרטי. הזמן שמיועד לשינה, במקרים רבים, הוא מהדברים הראשונים שאנו נוטים לצמצם.

עוד על נדודי שינה

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …