חולי סוכרת

צום קל לסוכרתיים – יש דבר כזה?

צום קל ביום כיפור הוא אתגר לאוכלוסייה בכלל ולאוכלוסיית הסוכרתיים בפרט.

כדאי לפני הצום להתייעץ עם הרופא כדי לקבל הנחיות להתאמת מינוני התרופות או האינסולין לפי תוכנית הטיפול האישית ומהו מספר הבדיקות שיש לבצע ביום, במטרה למנוע מצבים קיצוניים של נפילות או עליות ברמות הסוכר בזמן הצום.

לפני הצום ובמהלכו מומלץ לבצע בדיקות דם ולהפסיק את הצום במקרים הבאים:

  • ערכי הסוכר נמוכים מ-70 מ"ג\דל
  • מופיעים סימנים של היפוגליקמיה
  • ערכי הסוכר גבוהים מ-250 מ"ג/דל.

ערכי הסוכר בדם מושפעים בצורה ישירה מאופן האכילה, לכן חשוב להקפיד על מספר כללים לפני הצום, במהלך הצום ואחרי הצום.

להלן מספר עצות תזונתיות של בתיה אלימלך, דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת מהאגודה הישראלית לסוכרת, עצות שיכולות לסייע לסוכרתיים שבינינו לעבור את הצום בשלום:

צום הוא מצב של עקה ("סטרס") לגוף, לכן יש להתכונן ולהיערך אליו מבחינה תזונתית לא רק בארוחה המפסקת אלא במשך כל היום שלפני הצום ואפילו במספר הימים לפני הצום.

ישנה גם חשיבות רבה לאכילה נכונה לאחר הצום כדי לסייע בהתאוששות ועל מנת למנוע מצבי היפרגליקמיה שמקורם באכילה מוגברת בסיום הצום.

  • הקפידו לאכול במשך היום מנות קטנות של פחמימות, עדיף פחמימות מורכבות. לדוגמא: לחם מחיטה מלאה, קרקרים מחיטה מלאה, אורז מלא, קטניות בכמות קטנה. אכילת פחמימות מורכבות תמלא את מאגרי הגליקוגן בגוף – מאגרי פחמימות, שהגוף יכול לעשות בהם שימוש בזמן הצום. אכילה בכמויות קטנות מסייעת מצד אחד למלא את מאגרי הגליקוגן ומצד שני לשמור על ערכי הסוכר בדם בתחום הרצוי.
  • העדיפו מזונות העשירים בסיבים תזונתיים- הקפדה על פחמימות עשירות בסיבים תזונתיים מסייעת בפירוק איטי יותר של הפחמימות ובשמירה על ערכי סוכר תקינים לאחר הארוחה. שילוב של ירקות יעניק לנו תוספת של סיבים שיעזרו לקבל תחושת שובע ללא עליה בערכי הסוכר בדם.
  • יחסו חשיבות לשתייה מרובה כדי להרוות את הגוף במים במשך כל היום ולא רק בארוחה המפסקת. בארוחה המפסקת, רוב הסיכויים שנהיה עסוקים באכילה ולא נשתה את כמות הנוזלים הדרושה על מנת לשמר מספיק נוזלים בגופנו. עדיף כמובן לא לשתות משקאות ממותקים או מיצים, כיוון שהם גורמים להגברת הצמא ומעלים את ערכי הסוכר בדם.
  • יש הממליצים להפחית שתיית משקאות כמו קפה, תה וקולה, מספר ימים לפני הצום, כיוון שהם מכילים חומרים משתנים ומשפיעים לרעה על מאזן הנוזלים בגוף.
  • בארוחה המפסקת כדאי לשלב חלבונים כמו: דגים, עוף או בשר בקר רזה שמעניקים תחושת שובע לאורך זמן עם פחמימות מלאות בכמות סבירה (כ 2-3 מנות של פחמימות מורכבות) שעוזרות במניעת ערכי סוכר גבוהים לאחר הארוחה. חשוב לאכול ירקות חיים או מבושלים שמסייעים לתחושת שובע ואינם מעלים כמעט את ערכי הסוכר בדם.
  • עדיף להימנע ממזונות מתובלים מאוד ומלוחים שיכולים לגרום לתחושת צמא מוגברת.
  • מומלץ לאחר הצום לאכול ארוחה קטנה, לפני הארוחה המרכזית, שתכלול פרוסת עוגה ללא סוכר ותה או מרק. רק לאחר מכן מומלץ לאכול את הארוחה המלאה שתהיה מורכבת ממנת חלבון (דג\עוף\בשר דל שומן), מנת פחמימות וירקות.

השתדלו להימנע מאמץ גופני מוגבר כיוון שזה יכול להוריד את ערכי הסוכר בצורה ניכרת והקפידו להיות במקום מוצל וקריר על מנת למנוע התייבשות!

3.10.2014

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …