ניתוחי ארטרוסקופיה בברך

ניתוחי ארטרוסקופיה בברך – הנחיות חדשות שוללות את רובם

ניתוחי ארטרוסקופיה בברך, ניתוח זעיר פולשני שנמצא בשימוש נרחב אינו מועיל כטיפול בהתנוונות מפרקים, כך טוען פנל של מומחים.

פנל של מומחים בינלאומיים טוען בהנחיות קליניות חדשות שפרסם כי יש להשתמש בניתוחי ארטרוסקופיה בברך במקרים נדירים כדי לתקן בעיות במפרק הברך.

מחקרים קליניים הראו כי ניתוחי ארטרוסקופיה בברך אינם עוזרים לאנשים עם דלקת מפרקים יותר ממשככי כאבי קלים, טיפולי פיזיותרפיה או ירידה במשקל, כך טוען החוקר הראשי, דר' ריד שימיניוק, חוקר בריאות מאוניברסיטת מקמאסטר שבקנדה.

"זוהי הצהרה די חריפה לומר כי מנקודת מבט ארוכת טווח, ניתוחי ארטרוסקופיה בברך אינם מועילים כלל. אבל אילו מטופלים היו מודעים לכל ההוכחות, כמעט אף אחד מהם היה בוחר לעבור ניתוח שכזה". אומר דר' שימיניוק.

"ניתוחי ארטרוסקופיה בברך הם מההליכים הניתוחיים השכיחים ביותר בעולם, יותר מ- 2 מיליון ניתוחים כאלה מתבצעים מדי שנה. בארה"ב בלבד, מוצאים מדי שנה 3 מיליארד דולרים על ביצוע הליך זה" מוסיף דרק שימיניוק.

ההנחיות החדשות שהודפסו בתאריך 10.5.2017 בכתב העת הבריטי לרפואה, הן חלק מיוזמה של כתב העת לספק המלצות מעודכנות על בסיס ההוכחות המדעיות האחרונות.  בהנחיות ישנה המלצה נמרצת נגד ארטרוסקופיה בברך בכמעט כל המקרים של דלקת מפרקים ניוונית בברכיים.

ההמלצות תקפות הן לגבי אוסטאו-ארטריטיס  כמו גם קרעים במיניסקוס, אומר דר' שימיניוק. 

"עם הגיל והשימוש, השחיקה של שתי העצמות זו בזו יכולה לפרק את הסחוס. שכיח מאוד לראות קרעים וחורים בסחוס של מטופלים עם ארטריטיס". אומר דר' שימיניוק.

צוות המחקר ציין כי במחקר שהתפרסם בשנת 2016 נמצא כי ניתוח ארטרוסקופיה בברך אינו טוב יותר מטיפול באמצעות פעילות גופנית במטופלים עם קרע במיניסקוס.

על אף ממצאים אלה והוכחות מדעיות אחרות, רוב ההנחיות הקיימות ממליצות על ניתוחי ארטרוסקופיה בברך במקרים של קרע במיניסקוס, או הופעה פתאומית של תסמיני כאב ונפיחות בברך, או קשיים קלים עד מתונים בתנועת הברך.

ניתוח ארטרוסקופיה בברך מתבצע על-ידי מספר חתכים קטנים שדרכם מוכנסים מצלמה זעירה ומכשירי ניתוח מיניאטוריים. המנתח יכול להסיר או לתקן רקמה פגועה מבלי לפתח את הברך בחתך גדול.

דובר האקדמיה האמריקנית של מנתחים אורתופדיים, דר' קווין שיא מוסר כי האקדמיה ממליצה שלא לבצע ניתוחי ארטרוסקופיה בברך במקרים של אוסטאו-ארטריטיס בברך.

"רוב האורתופדים הפחיתו בצורה דרמטית ניתוחי ארטרוסקופיה בברך במטופלים עם דלקת מפרקים ניוונית. רובם חדלו לבצע הליך זה ב-10-15 השנים האחרונות" אומר דר' שיא.

"מצד שני, ניתוחי ארטרוסקופיה בברך עדיין יכולים לעזור לאנשים עם בעיות תנועה במפרק שנגרמות בגלל קרעים במיניסקוס אך לא פיתחו אוסטאו-ארטריטיס חמור. צריך לטפל, תחילה, בקרע במיניסקוס עם משככי כאבים קלים  וטיפול בעזרת פעילות גופנית. אך צריך לשמור על אופציה טיפולית בעזרת ניתוחי ארטרוסקופיה בברך" אומר דר' שיא.

בהתאם להנחיות החדשות שפרסם כתב העת הבריטי לרפואה, אנשים עם קרעים במיניסקוס צריכים להיות מטופלים במשככי כאבים וטיפול פיזיותרפי, ולרדת במשקל אם הם לוקים בהשמנת יתר. ניתוח להחלפת ברך בתותב מלאכותי הוא אפשרות הטיפול האחרונה שתתבצע כאשר הניוון בברך התקדם לנקודה שבה כל הטיפולים האחרים אינם עוזרים.

"יש תמריץ כלכלי לרופאים ולבתי חולים לבצע ניתוחי ארטרוסקופיה בלתי נחוצים, אך גם הרצון לטפל במהירות ובזריזות במצב רפואי כואב זה ממריץ רופאים להציע את ההליך הזה. קשה לקחת את אחת מאופציות הטיפול מאנשים עם ארטריטיס וכאב כרוני בברך שיכולים להקשות מאוד על שגרת החיים שלהם. ישנה גם צפייה בקרב מטופלים שמנתחים יוכלו תמיד להציע להם מענה ניתוחי הולם, וצפיות נוטות להגשים את עצמן. גם לשגרה הרפואית יש תפקיד. קל הרבה יותר להציג טיפול חדש בסל הטיפולים מאשר לגרוע אותו לאחר שהתברר כי הטיפול אינו מועיל. ניתוחי ארטרוסקופיה בברך, לאורך זמן, אינם מועילים, אבל הם יכולים להיות הליך מועיל במקרים נדירים של תיקון רצועות קרועות או תיקון נזקים שנגרמו על-ידי טראומה חמורה".  מסכם דר' שימיניוק.

עוד על אוסטאוארטריטיס

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …