מציצת אצבע ומוצצים

מציצת אצבע או מוצץ? אל דאגה, הרגלים אלה נפוצים ביותר ויש להם השפעה מרגיעה. הצורך למצוץ קיים אצל כל התינוקות. ישנם עוברים שמוצצים אצבע ברחם עוד לפני הלידה, וישנם כאלה שיתחילו למצוץ מיד אחריה.

מציצת אצבע נפסקת בגיל חצי שנה בערך

רוב הילדים ימצצו את האגודל או אצבע אחרת למשך זמן מה בתחילת חייהם. רבים ממוצצי האצבע מפסיקים למצוץ בהגיעם לגיל 6-7 חודשים. המקרה היחיד בו נושא המציצה צריך לעורר דאגה הוא אם המציצה נמשכת לאחר גיל 6-8 שנים או שהיא משפיעה על מבנה הפה או השיניים של הילד. אם מבחינים בשינויים בחיך (תקרת הפה) של הילד או באופן בו מסתדרות השיניים, רצוי לדבר על כך עם רופא הילדים או עם רופא השיניים.

ילדים שמוצצים אצבע לאחר גיל 6-8 מוקנטים וסופגים הערות עוקצניות, לעתים קרובות, על-ידי חברים, אחים וקרובי משפחה. ברוב המקרים די בהערות אלה לגרום לילד לחדול ממציצת אצבע. אם הוא מתמיד בהרגל זה אפשר להתייעץ עם הרופא לגבי דרכים אחרות לגמול אותו ממציצת אצבע.

מעדיפים מוצץ במקום מציצת אצבע

ישנם ילדים שאינם מוצצים אצבע, ובמקומה מסתמכים על מוצץ. מוצצים מעוררים, בדרך כלל, תגובות חזקות בקרב הורים או קרובים. חלקם מתנגד לשימוש בהם בגלל המראה. חלקם האחר אינו אוהד את הרעיון שילדם מרגיע את עצמו בעזרת חפץ. אחרים מאמינים ששימוש במוצץ יכול להזיק לתינוק. דבר זה אינו נכון. מוצצים אינם גורמים לבעיות רפואיות או פסיכולוגיות. אם התינוק רוצה למצוץ גם אחרי היניקה או האכילה מבקבוק, מוצץ יספק לו את צרכו ויגרום לו הנאה.

אין להשתמש במוצץ כתחליף לארוחה או כאמצעי לדחותה. יש לתת את המוצץ רק לאחר האכלת התינוק או בין הארוחות, כאשר בטוחים שהתינוק אינו רעב. אם התינוק רעב ומוצע לו מוצץ כתחליף, הוא יכול להיות כה מבולבל שהדבר יחבל בהזנתו. לפעמים אנו מתפתים לתת לתינוק מוצץ לפי נוחיותנו, אך הדבר הטוב ביותר הוא לאפשר לתינוק להחליט האם להשתמש במוצץ ומתי.

תינוקות מסוימים משתמשים במוצץ כדי להירדם. הבעיה היא שהם מתעוררים, לעיתים, משנתם כאשר הוא נופל מפיהם. כאשר התינוק גדל ויש לו כבר את המיומנות למצוא את המוצץ ולהחזירו לפה, אין כל בעיה. עד אז עלול התינוק לבכות כדי שנמצא עבורו את המוצץ. לא רצוי לנסות לפתור את הבעיה על-ידי קשירת המוצץ לעריסה או סביב צווארו או ידו של התינוק. זהו דבר מסוכן ביותר שעלול לגרום לפציעה חמורה ואף למוות. לילדים שמוצצים אצבע יש במקרה זה יתרון אמיתי, היד תמיד נמצאת והיא זמינה.

בטיחות השימוש במוצץ

אם התינוק מעדיף מוצץ, יש לוודא שהמוצץ הוא בטוח לשימוש. בעת קניית מוצץ יש לבחון את הדברים הבאים כדי להבטיח את מרב הבטיחות:

  • לחפש דגם של מוצץ שעשוי מיחידה אחת בעל פטמה רכה.
  • מידת המגן של המוצץ חייבת להיות לפחות 3 סנטימטרים, כך שהתינוק לא יוכל להכניס את כל המוצץ לפיו. המגן צריך להיות עשוי מפלסטיק קשיח עם חורי אוורור.
  • לוודא שניתן לרחוץ את המוצץ במדיח כלים. בהתאם להוראות היצרן, יש לרחוץ את המוצץ במים רותחים או במדיח הכלים לפני שהתינוק משתמש בו. יש לרחוץ את המוצץ לעתים תכופות עד שהתינוק הוא בן 6 חודשים כדי שלא ייחשף לחיידקים או גורמי זיהום אחרים. לאחר מכן התינוק פחות פגיע לזיהומים, וניתן לרחוץ את המוצץ במים וסבון גם ללא הרתחה.
  • למוצצים ישנן שתי מידות, אחת לששת החודשים הראשונים והאחרת לילדים מעל לגיל 6 חודשים. לנוחיותו של התינוק יש לוודא שהמוצץ במידה הנכונה.
  • למוצצים יש מבחר של פטמות, החל מהפטמה הרכה וכלה בגרסה האורתודנטית. בחירת הפטמה צריכה להיעשות לפי העדפת התינוק.
  • רצוי לקנות מספר מוצצים. מוצצים נוטים ללכת לאיבוד בקלות או ליפול על הרצפה או ברחוב כאשר צריך אותם ביותר.
  • אסור בתכלית האיסור לקשור את המוצץ לצווארו או לידו של התינוק או לעריסתו. הסכנה לפציעה חמורה ואף למוות היא גדולה.
  • אין להשתמש בפטמת בקבוק ההאכלה כמוצץ. אם התינוק מוצץ בעוצמה, הפטמה יכולה לחרוג מן הטבעת ולחנוק אותו.
  • מוצצים מתבלים במשך הזמן. כדאי לבדוק את המוצץ מדי פעם וראות האם הפטמה שינתה את צבעה או שנקרעה, אם כך המצב, רצוי להחליפו.

אולי יעניין אותך...

עיכוב התפתחותי אצל תינוקות וילדים

גורמים שונים יכולים להיות הסיבה של עיכוב התפתחותי אצל תינוקות. מקורם של גורמים אלה של …