תאי דם לבנים לחולי סרטן

ספירת טסיות דם

מהי המטרה של ספירת טסיות דם?

המטרה של ספירת טסיות דם היא לאבחן הפרעות בתהליך קרישת הדם או מחלה במוח העצמות, כגון: לויקמיה. הטסיות (טרומבוציטים) הן קטעי תאים קטנים הנוצרים במוח העצמות ונעים בזרם הדם. טסיות הדם הן גופיפים דמויי דסקית שתפקידם לתקן פציעות פנימיות בכלי הדם (עם היווצרות פציעה נדבקות טסיות הדם זו לזו באתר הפציעה ויוצרות קריש החוסם את הפציעה).

גבולות הנורמה הן בין 150,000 לבין 450,000 טסיות במיקרו-ליטר. ערכים מחוץ לנורמה מצביעים על סיכון לדימום יתר (ערך נמוך) או על סיכון לקרישת יתר (ערך גבוה).

הטסיות הן דביקות ביותר, ולכן הן הרכיב הראשון הנכנס לפעולה כאשר מתחוללת פציעה בכלי דם. בבדיקה זו סופרים את כמות הטסיות בדם.

מתי יש לבצע ספירת טסיות דם?

ספירת טסיות דם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. בדיקה זו מתבצעת גם אם על עורו של הנבדק מופיעות חבורות (כתמים כחולים) בלתי מוסברות, או במקרים בהם הפסקת דימום מפצע או חתך קטנים היא עניין האורך זמן רב מדי.

מהי משמעות התוצאות של ספירת טסיות דם?

אם מספר הטסיות במיקרו-ליטר דם נופל מ- 20,000 עלול להתחולל דימום ספונטאני (הקורה מעצמו), וזהו מצב הנחשב למסכן חיים. חולים הסובלים ממחלות סרטן הפוגעות במוח העצמות, חווים, לעיתים תכופות, דימום מוגבר בגלל חוסר בטסיות המיוצרות, כמו כל תאי הדם, במוח העצמות. ספירה נמוכה של טסיות עלולה להופיע אצל הסובלים מכיב קיבה מדמם. בחולים הסובלים ממחלות אוטואימוניות (בהן המערכת החיסונית של הגוף מייצרת נוגדנים התוקפים את אברי הגוף), כגון: לופוס, עלולה להיות ספירה נמוכה של טסיות בעקבות תהליכי הרס מוגברים שלהן. מספר תרופות, בהן הפרין, תרופות על בסיס סולפה ותרופות לסוכרת, עלולות להפחית את כמות הטסיות בדם, כך גם שתיית אלכוהול.

כמות מוגברת של טסיות דם, בגלל דביקותן הגבוהה, עלולה ליצור גושי טסיות גדולים שעלולים לחסום באופן חלקי או מלא כלי דם.

 

אולי יעניין אותך...

איבופרופן בהריון

בדיקת פיברונקטין עוברי לחיזוי לידה לפני זמנה

בדיקת פיברונקטין עוברי מתבצעת אם אישה שנמצאת בין שבוע 24 להריון לבין שבוע 34 להריון …