בדיקת tsh

מהי המטרה של בדיקת tsh?

המטרה של בדיקת tsh היא לאבחן הפרעות בתפקוד בלוטת התריס ולהתאים טיפול במקרים של תת פעילות של הבלוטה. הבדיקה מסייעת גם באבחון בעיות פוריות בקרב נשים. בבדיקה זו נמדדת כמות הורמון המופרש מבלוטת יותרת המוח. הורמון זה משפעל את בלוטת המגן ומורה לה ליצר את הורמון הטירואיד.

מתי יש לבצע בדיקת tsh?

בדיקת tsh בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. מקובל לבצע בדיקה זו כאשר מופיעים תסמינים של הפרעות בתפקוד בלוטת התריס התסמינים של פעילות יתר של בלוטת התריס הם: אי סבילות לחום, ירידה במשקל, דופק לב מוגבר, עצבנות, נדודי שינה וקוצר נשימה. התסמינים השכיחים של תת פעילות בלוטת התריס הם: עייפות, חולשה, עליה במשקל, דופק אטי ואי סבילות לקור.

בדיקת tsh נערכת כחלק משגרת הבדיקות אותן עוברים ילודים. נשים בגיל המעבר מועדות יותר להפרעות בתפקוד בלוטת המגן, כך גם כלל האוכלוסייה לאחר גיל 60. מקובל להזמין בדיקת tsh לאחר בחינה פיזית של בלוטת המגן (באמצעות מישוש של שני צידי הגרון מתחת לגרוגרת.)

מהי משמעות התוצאות של בדיקת tsh?

רמות גבוהות של tsh בדם מצביעות, בדרך כלל, על תת פעילות של בלוטת התריס כתוצאה מכשל של הבלוטה. במקרים נדירים, רמות גבוהות של tsh בדם הן תוצאה של בעיה בבלוטת יותרת המוח, כגון: גידול המשבש את ויסות רמות tsh. ערכים גבוהים של tsh בדם עלולים להיות תוצאה של מינון נמוך מדי של תרופה לתת פעילות בלוטת התריס.

רמות נמוכות של tsh בדם מצביעות על פעילות יתר של בלוטת התריס. הן עלולות גם להצביע על נזק בבלוטת יותרת המוח שמונע את הפרשת ההורמון tsh. ערכים נמוכים של tsh בדם עלולים להיות תוצאה של מינון יתר של תרופה לתת פעילות בלוטת התריס. תרופות רבות משפיעות על תוצאות בדיקת tsh, לכן חשוב לידע את הרופא מהן התרופות בהן משתמשים. עקה חריפה ומחלות קשות משפיעות אף הן על תוצאות בדיקת tsh.

אולי יעניין אותך...

דלקת כבד נגיפית מסוג C

בדיקת קורטיזול

מהי המטרה של בדיקת קורטיזול? המטרה של בדיקת קורטיזול היא לאבחן תסמונת קושינג או מחלת …